Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

  1. #1

    Standaard 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

    Beste lezers,

    Mijn audi 80 heeft een probleem. De auto krijgt steeds minder vermogen. Bij weinig toeren lijkt er niets aan de hand, de auto start prima en loopt netjes, maar heeft tijdens het rijden geen vermogen. Als ik rij met 2500 toeren kan ik een beetje gas geven, als ik meer gas geef valt hij dood. Hoe meer toeren, hoe eerder hij dood valt. En 3000 toeren is nu ongeveer het maximum. Het is duidelijk dat het mengsel niet meer klopt als je meer gas geeft.
    In het begin was het nog niet zo merkbaar, maar het wordt steeds erger en nu rijdt de auto nog maar 100, met veel moeite, en 60 de brug op. Het is in ieder geval zo erg geworden dat er niet normaal met de auto te rijden is.

    Ik heb al wat dingen geprobeerd en uitgesloten:
    - De blauwe temperatuursensor is nieuw.
    - De gasklepsensor is nieuw. Gezien het probleem had ik echt verwacht dat het hieraan zou liggen, maar helaas.
    - Het luchtfilter is niet verstopt. (zonder filter zelfde probleem)
    - Het benzinefilter is niet verstopt, en de drukregelaar is goed. (met een drukmeter op de brandstofleiding gereden, constant 1,1 bar, dit komt overeen met de ongeveer 1 bar die het volgens de vraagbaak moet zijn)
    - De temperatuursensor in het gasklephuis maakte slecht contact met het stekkerhuis. Dit is gerepareerd, maar heeft geen invloed.
    - Uitlezen met de led lukte niet, en met de computer en een verloop ook niet, geen communicatie.

    Op wat voor manier kan ik de lambda sensor controleren?

    Omdat het probleem langzaam erger wordt dacht ik aan een filter, maar dat is inmiddels uitgesloten. Misschien zit er vocht en oxidatie in een kabel of stekker. Is dit iets wat bij een audi van deze leeftijd wel eens voorkomt? Ik heb dan wel de gasklep sensor vervangen, maar als het signaal niet goed bij de ecu aankomt weet hij niet hoeveel lucht er in de motor komt.

    Weet iemand eigenlijk waar de ecu zit? Volgens de vraagbaak zit ie aan de bijrijders kant, maar toen ik pas het dashboard kastje had gedemonteerd voor een nieuwe kachelventilator ben ik hem niet tegengekomen.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Groeten Bas.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

    Dit heeft niets te maken met VAG-COM. Verplaatst naar het 80/90-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

    Staat de ontsteking/distributie nog wel op tijd? Kan een slechte voetpakking van de monopoint injectie dit verschijnsel veroorzaken? Zit je gaskabel niet ergens klem? Ik noem maar iets stoms. Heb je het toerental wel eens handmatig getest, dus direct aan de gasklep?

    Ben je zelf handig met techniek? Ga anders svp naar een goede garage en vertel ons wat de oplossing was. Dit zijn niet echt ingewikkelde motoren, dus vaak zit zo'n probleem in iets kleins.

  4. #4

    Standaard re: 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

    Bedankt voor uw reactie.

    Het is niet de voetpakking. (dat probleem ken ik al)
    Aan de gaskabel ligt het ook niet. Als je meer gas geeft gaat de gasklep verder open. Je hoort dan zo'n hol geluid. Het heeft alleen een averechts effect.
    De toerenteller geeft het juiste toerental aan.

    De moderator van het forum heeft de titel van het onderwerp veranderd en misschien geeft dit een beetje een verkeerd beeld. Bij 1500 toeren is het probleem net merkbaar bij volgas. Bij 2000 toeren houdt de auto in als je meer dan halfgas geeft. Bij 2500 toeren kan je nog kwartgas geven voordat hij inhoudt en bij 3000 kan je helemaal niets meer. Het gekke is dat dit iets is wat erger wordt. Een paar maanden geleden kon ik nog probleemloos 3000 toeren rijden en begon hij in te houden als je bij 4000 toeren gas gaf.

    Gezien de reactie op het gas denk ik niet aan timing probleem of een verstopte uitlaat. Ik denk dat het brandstofmengsel niet klopt. De monomotronic injectie systemen baseren de hoeveelheid brandstof puur op de gasklepstand, en wat correcties op temperaturen. Daarom had ik al een nieuwe gasklep sensor gekocht, maar dit bleek het niet te zijn.

    Op zich wil ik de auto best bij een garage brengen, maar bij dit soort auto's is de prijs van een paar uur diagnose stellen al hoger dan die van de auto zelf.

    Groeten Bas.

  5. #5
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 90 pk houdt in, boven 3000 toeren geen vermogen meer

    Als ik het zit te lezen lijkt het me eerder alsof het ergens in de ontsteking zit, of dat je motorregelapparaat aan het overlijden is. Als de ontsteking niet voldoende meer vervroegt, gaat hij ook inhouden. Dit kan ook veroorzaakt worden door een overlijdende hallsensor op de ontstekingsverdeler. Hierop baseert de ECU (die ontsteking en mengsel regelt)het motortoerental. Een niet kloppend mengsel is dus ook een gevolg van een slecht werkende hall-sensor, als ik me niet vergis. Echter lijkt het me ook dat je dit op je toerenteller terug zou zien.

    De lambda simpel uitlezen doe je door de rode draad van je multimeter te koppelen aan de enkelpolige stekker van de lambdasonde en vervolgens de massa van je multimeter te koppelen met waar dan ook op de motor, zolang het maar van metaal is en massa kan maken. Voor die spanningen zijn bepaalde grenswaarden waaraan ie moet voldoen.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bas_3 Bekijk Berichten
    Bedankt voor uw reactie.

    Het is niet de voetpakking. (dat probleem ken ik al)
    Aan de gaskabel ligt het ook niet. Als je meer gas geeft gaat de gasklep verder open. Je hoort dan zo'n hol geluid. Het heeft alleen een averechts effect.
    De toerenteller geeft het juiste toerental aan.

    De moderator van het forum heeft de titel van het onderwerp veranderd en misschien geeft dit een beetje een verkeerd beeld. Bij 1500 toeren is het probleem net merkbaar bij volgas. Bij 2000 toeren houdt de auto in als je meer dan halfgas geeft. Bij 2500 toeren kan je nog kwartgas geven voordat hij inhoudt en bij 3000 kan je helemaal niets meer. Het gekke is dat dit iets is wat erger wordt. Een paar maanden geleden kon ik nog probleemloos 3000 toeren rijden en begon hij in te houden als je bij 4000 toeren gas gaf.

    Gezien de reactie op het gas denk ik niet aan timing probleem of een verstopte uitlaat. Ik denk dat het brandstofmengsel niet klopt. De monomotronic injectie systemen baseren de hoeveelheid brandstof puur op de gasklepstand, en wat correcties op temperaturen. Daarom had ik al een nieuwe gasklep sensor gekocht, maar dit bleek het niet te zijn.

    Op zich wil ik de auto best bij een garage brengen, maar bij dit soort auto's is de prijs van een paar uur diagnose stellen al hoger dan die van de auto zelf.

    Groeten Bas.
    Ik heb mijn B4 nu negen jaar en heb laatst de uitlaat, katalysator en koppakking laten vervangen. Best wat geld, maar het zijn degelijke en duurzame wagens die vaak nog jaren mee kunnen. De jaren daarvoor was ik meestal rond de 200 a 300 euro kwijt aan onderhoud. Autorijden kost geld. Je moet vooral niet naar een merkdealer gaan, want daar hebben ze geen interesse en verstand van deze oudere wagens.

    Op zich lijkt de hall-gever een goede verdachte, maar je moet eerst een goede diagnose hebben voor je onderdelen gaat vervangen. Ik heb jaren geleden geworsteld met een koud uitvallende en inhoudende motor en van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek de distributie en ontsteking niet goed op tijd te staan. Kortom, maak niet dezelfde fout als ik.

    https://www.audiforum.nl/forum/techn...all-gever.html
    Laatst gewijzigd door tom; 25-03-19 om 09:05.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •