Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

  1. #1

    Standaard Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    30BAF2C5-FC2D-43F6-B68E-C6007A8C1534.jpg

    Hallo,

    ik ben in het bezit van een Audi 90 2,3l 20v Quattro uit 1988 de auto heeft standaard 170 pk, ik wil graag grotere injectoren plaatsen. Welke injectoren passen erin zonder dat ik de Ecu hoef aan te passen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en of toevallig die injectoren heeft liggen.

    Zijn er ook andere mogelijk heden om de auto makkelijk meer vermogen te geven door kleine aanpassingen?

    mey vriendelijke groet,


    Mike Mul
    Laatst gewijzigd door Mikemul; 24-04-19 om 12:25.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    Er is ook op dit forum al veel geschreven over tuning van NA motoren. gebruik even de zoekfunctie.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  3. #3
    Jeltuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.493
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    Lees ook het internet door over basics van het tunen van een brandstofmotor... Het alleen vergroten van je injectoren levert niets op, het begint bij het zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk lucht door je motor pompen. Brandstof volgt daarin.. Of zijn er al andere aanpassingen gedaan?

  4. #4
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    Wil je hier idd mee aan de gang, dan zul je moeten gaan denken aan fratsen als inlaatkanalen en -poorten en gasklephuizen polijsten/iets of wat vergroten, andere nokkenassen, geoptimaliseerde uitlaat, etc.

    Waar je bij deze blokjes al redelijk wat winst uit kunt halen voor het rijgevoel is aanpassing aan de gasklep. Dit zijn dubbeltraps huizen met een grote en een kleine klep. Op alle 2.3's met een handbak heeft de kleine klep een kleine wig erop geschroefd gekregen die de doorstroom smoort. In het rijden zorgt dit ervoor dat zeker in deellast je het gevoel hebt dat het blok niet op gang komt. De wig is zo gedimensioneerd dat een zijde van de kleine gasklep volledig is gesmoord totdat deze klep half open staat. Zodra deze klep half open staat, zit men ook op de aanslag van de grote gasklep. Trekt men deze open, dan krijg je (in ieder geval bij mijn 100 2.3) het gevoel van een 'ik win' schakelaar. De auto schiet 'als een dolle' vooruit.

    Als je deze wig verwijderd en vervangt door een vlakke klep (te vinden op alle K-Jetronic 10V 5 cilinders zoals de in 80/90 B2 bekende JS en KV blokken en de in de 100 bekende WC, KP, SL en KU blokken en mogelijk alle Audi's met een automaat uit deze bouwjaren, in ieder geval op de 80 B3 motor met motorcode SD) krijg je al wel een giftiger en nerveuzere reactie van de auto. Mijn 100 2.3 hoefde mijn teennagel maar een micrometer voor te groeien om die op normaal tempo door het verkeer te sjokken. Ook onder vollast was het verwijderen van deze wig duidelijk merkbaar.

    Dit is de makkelijkste manier om deze Audi's 'meer' vermogen te geven. Het is weliswaar marginaal, maar zeker in deellastsituatie (meerijden met het verkeer) is het effect van deze ombouw duidelijk merkbaar. Theoretisch zou je ook meer vermogen moeten hebben door het kleine beetje extra luchtflow. De vraag is alleen of het kenveld van een 7A iets met deze vergrootte luchtflow kan. Zeker ook omdat het basiskenveld in theorie niet overeenkomt met de gasklepstand samen met de hoeveelheid lucht die de MAF waarneemt.

    Sommige mensen trekken het met deze gaskleppen wat verder door als enkel polijsten en de wig te verwijderen. Die boren de kleine of grote klep op en maken een custom aluminium schijfje op maat voor het desbetreffende kanaal dat ze opgeboord hebben, wat de luchtflow in de motor ook weer verbeterd.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    Red je je een beetje in de Duitse taal? Dan is op deze website eea. te vinden: http://www.20v-sauger-tuning.de/


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke grotere injectors in 2.3 20V?

    Klopt, de spulletjes voor injectorswap kun je onder andere vinden bij 034Motorsports. Set Bosch injectoren, aangepaste draadboom en verloopstukken (deze zijn kleiner dan de oude, dus de brandstofrail zit anders te ver weg ;-)) Uurtje schroeven en dan is het wel gemonteerd.
    Geeft niet perse meer vermogen, maar maakt wel dat ie beter oppakt van onderin het toerengebied dan met de oude Hitachi injectoren. Die zullen ook niet meer optimaal zijn na een jaar of 30.
    Al die andere ingrepen zijn best ingrijpend: als je eens wilt inlezen op deze site, TenS3 heeft ooit een 7A-motorblok helemaal onder handen genomen. En er een mooie topic van gemaakt. Helaas daarna vrij snel een aanrijding ermee gehad als ik het goed begreep. Verder is een een Vlaams forumlid, Stragenmitsuko (Patrick Carlier) die ook veel over deze motoren heeft gepost. Beiden zijn al een tijd inactief op de site, trouwens.
    Maar goed: er is best wat mogelijk, al is goed onderhoud en lichte modernisering genoeg om lekker te rijden met een 7A-blok.
    Al droom ik nog weleens van een compressortje voor extra pit van onderuit!
    Groeten uit een immer zompig De Meern

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •