Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Goedemorgen leden,

    Ik heb gisteren mijn 2.6 voor de apk gedaan.

    Afkeur op:
    Uitlaat nog een klein lek (inmiddels dicht)
    Co te hoog. (0.70% ipv 0.50%)

    Maak me het meeste zorgen over de co.

    Katalysators heb ik er niet onder, en heb ik ook niet.

    Zou de 0.20 procent opgelost zijn doordat de uitlaat nu gasdicht is?
    Of is er een andere (apk oplossing) om co tijdelijk onder de 0.50 te krijgen?

    Motor was redelijk warm tijdens de meting.

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Afhankelijk waar het lek zat. Als dat rond de lambdasondeplug is heb je misschien kans dat ie 'm nu beter afregelt, heel misschien dat je nog een vacuumlek hebt dat tot een wat hoger CO kan leiden en het kan ook zijn dat de lambdasonde brak is. Als het geen van de genoemde dingen hier is, zul je toch ergens een katalysator moeten gaan scoren om aan de eis te voldoen. Zover ik weet zijn de injectiesystemen van de 2.6 en 2.8 niet meer in te stellen.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 04-09-19 om 21:36.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Volgens mij gaat dat nooit lukken zonder kat. Een smerig luchtfilter zorgt ook voor een hoge CO.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Staat ontsteking goed afgesteld, hoe is de staat voor onderhoudt, bougies etc?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Rijd en loopt super, bougies zijn splinternieuwe, olie + filter is net nieuw, luchtfilter is schoon.

    Hoor veel, dat caterontluchting slang even loshalen vaak zorgt voor een lager co?

    Zit maar iets over het limiet dus alle beetjes helpen
    Laatst gewijzigd door Sebastiaanaudi; 05-09-19 om 11:29.


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Luchtfilter geeft altijd iets weerstand, misschien zonder luchtfilter co meten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Vandaag weer afgekeurd op co was nu 0.64%

    En met toeren 1.??
    Lambda was 1.03

    Intussen vond de leiding van de stuurbekrachtiging het leuk om te gaan lekken op het moment van herkeuring dus dat word ook nog een leuke klus.

  8. Ad
  9. #8
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Lambdawaarde is okay en zelfs iets aan de arme kant, als hij met een te arm mengsel zijn CO al niet haalt zul je gewoon een katalystor moeten plaatsen.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  10. #9

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Je keurmeester gaat uit van een co-percentage dat hoort bij een katalysator PLUS lambdasonde. Je geeft aan dat de katalysator ontbreekt. Er is dan geen sprake meer van een emissiebestrijdingssysteem.
    Zo een systeem moet aanwezig zijn vanaf 31 december 1995. Jouw Audi is van een eerdere datum.
    Kort:
    • Keuringseisen artikel 5.2.11.5 en 5.2.11.6; een emissiebestrijdingssysteem bestaat uit een katalysator en lambdasonde.
    • Keuringseisen artikel 5.2.11.8: een emissiebestrijdingssysteem (eb) moet aanwezig zijn vanaf 31 december 1995.

    Daarna komt het percentage op 3,5%.

    Zie eventueel ook mijn eerdere bericht over dit onderwerp.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    De auto heeft een typegoedkeuring mét kat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De auto heeft een typegoedkeuring mét kat.
    Ja, dat klopt, maar daar wordt bij deze apk-keuring niet naar gekeken. Vroeger wel, nu niet meer.

    Op typegoedkeuring wordt bij de Apk-keuring niet gecontroleerd en de wetgeving waar de verwijzing naar bijvoorbeeld de vermelding van U9 op het kentekenbewijs de reden voor het aanwezig moeten zijn van een emissiebestrijdingssysteem (kat+lambda) is in ieder geval vóór 2010 uit de regelgeving gehaald.

    Dus 3,5 is de norm voor de Audi van Sebastiaanaudi.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Dit is zeker?

    Dan zou de audi onterrecht afgekeurd zijn..

    Heb rdw een mail gestuurd betreffende de co keuringseisen.

    Als het inderdaad waar is dat ze niet naar typegoedkeuring kijken, en inderdaad de regels hanteren zoals hier omschreven word ga ik met de mail van het rdw naar de keuringstation en kunnen ze hem alsnog goedkeuren.

    Zodra ik reactie heb van het rdw zal ik dat bericht hier ook plakken
    Laatst gewijzigd door Sebastiaanaudi; 09-09-19 om 12:59.

  14. #13
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Vaak zit het ook in een bepaalde toevoeging in de handelsbenaming op het kenteken. Grote kans dat jouw Audi U9 of E2 als toevoeging heeft aan de handelsbenaming. Als ik het correct heb AUDI 80 110 KW U9 of AUDI COUPE 110 KW U9. In het geval van U9 geldt dat de CO-uitstoot van je auto max 0,5% mag zijn. Dit betekend inderdaad dat er wettelijk GEEN katalysator onder de auto aanwezig hoeft te zijn, in de praktijk heb je die katalysator wel nodig omdat je je U9-norm niet haalt zonder.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 10-09-19 om 09:44.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Maar daar word niks over gezegd in de keuringseisen.

    Er staat inderdaad alleen wat @Bauke zegt.

    Ga het afwachten, en anders inderdaad kats er weer onder

  16. #15

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Ik denk dat het klopt wat Bauke zegt. Wat er dan ook op je kentekenpapieren zou staan, het is pas verplicht vanaf 31dec 1995. Van de kentekenpapieren moet alleen worden gecontroleerd op kenteken, vin, brandstof, wielbasis en aantal cilinders. Dus 3,5% bij stationair lijkt mij voor jou de eis.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    31
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Heb helaas nog geen reactie van rdw, zodra ik die heb komt die hier ook te staan.

    Ben wel benieuwd wat hun zeggen, het is nogal verwarrend allemaal haha dat is wel duidelijk

  18. #17
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Zit nu zelf te lezen op RDW hoe het zit, en daar krijg ik deze lap:

    Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
    De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
    4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
    3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
    0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
    0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
    1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
    0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.

    Het dikgedrukte is in feite van toepassing op jouw Audi, hij is in gebruik genomen na 31 december 1985 en is affabriek geleverd met een emissiebestrijdingssysteem. In de regels wordt echter niet duidelijk hoe wordt bepaald onder welke categorie je auto valt. Wordt dat gedaan aan de hand van een visuele inspectie of aan de hand van het kenteken van de auto? Op het kenteken kunnen namelijk de codes K6, K9, U9 of E2 staan die een emissieklasse aanduiden en misschien verbonden zijn aan wat voor emissiebestrijdingssysteem de auto is uitgerust. De vraag die eigenlijk gesteld moet worden is; Hoe bepaald de keurmeester onder welke van de categorieën de emissie van het te keuren voertuig valt?
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    De keurmeesters die ik daarover heb gesproken zeggen dat ze altijd op het kenteken kijken, dus naar de typegoedkeuring. De auto is in 1992 ook voor de toelating gekeurd met kat, dat betekent dat je 'm er alleen onderuit mag halen als je toch aan de waarden op de typegoedkeuring komt. Dat lukt niet zonder kat bij deze motor, net als bij de vier- en vijfcilinders. Ik heb hier niet al te lang geleden nog over gediscussieerd met een keurmeester toen de 2.3 van een vriend werd afgekeurd, daar zat ook geen kat onder.

    Er is geen typegoedkeuring afgegeven voor een V6 zonder kat.
    Laatst gewijzigd door tom; 10-09-19 om 20:14.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    edit: post niet van toegevoegde waarde.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 10-09-19 om 20:35.

  21. #20
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 2.6 1993 afgekeurd voor APK, CO te hoog

    Dat lukt niet zonder kat bij deze motor, net als bij de vier- en vijfcilinders. Ik heb hier niet al te lang geleden nog over gediscussieerd met een keurmeester toen de 2.3 van een vriend werd afgekeurd, daar zat ook geen kat onder.
    Dit vind ik dan weer interessant. Mijn 90 (NG) is de katalysator en lambdasonde er ook onder uit gehaald. Ik kocht de auto met 2 weken oude APK, dus ga er vanuit dat ie ook in die configuratie goed gekeurd is. Nou heb ik zelf nooit het CO van die auto gemeten (mijn neus denkt niet dat ie 0.5 haalt). Maar over een paar maanden moet ik m voor het eerst zelf keuren. Dus ben benieuwd of ik dan een vergelijkbare discussie moet voeren.

    Nou staat mijn auto wel op K6 en niet op U9 en is dus minder streng met maar 1.5% zo uit mijn hoofd.

    Misschien dat TS iets kan doen om even op een heel on-orthodoxe manier het CO omlaag kan krijgen. Ik begreep al dat deze motoren geen mengselschroef meer hebben. Maar misschien valt er iets te doen in ontstekingstiming of inspuiting. (ik noem maar even wat me te binnen schiet)
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •