Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    Hoi allemaal, ik ben nu een paar jaar erg tevreden eigenaar van een b4 avant. Eigenlijk had ik al jaren eerder aan Audi 80 moeten beginnen maar achteraf gepraat is natuurlijk makkelijk.

    Al heb ik sinds de donkere maanden wel wat gedoe met de kachel. Hij doet het alleen nog op de hoogste stand, wat alsnog maar de helft power is wat 'ie eerst deed op die stand. En NIET de kachel uitzetten voordat ik de auto parkeer, want dan duurt het na de volgende koude start een eeuwigheid voor alles weer aanspringt. Nou had ik na wat gegoogle begrepen dat dit waarschijnlijk het grote weerstandje is in het dashboardkastje. Ik vorige week eentje geregeld bij de sloop en uitgewisseld met de andere. Dus probleem opgelost? Nee, alles is nog precies hetzelfde. Das dat is het niet geweest, of het moet erg toevallig ook eentje zijn met hetzelfde mankement.

    Kan dit probleem verder achter de bedrading zitten? Ik hoop het niet. Of is de knop lam geworden? Weet het niet, het werkt namelijk wel gewoon aan en uit als de auto mooi op temperatuur is. Alhoewel ik wel vaak de kachel aan-uit zet vanwege uitlaatgassen die binnen dringen bij bijv. een stoplicht.

    Wie het weet mag het zeggen. Oh en als er tips zijn over de uitlaatgasdampen zijn die ook zeker welkom. Maar heb het idee dat dat gewoon motor slijtage is, olie verbruik is ook behoorlijk namelijk.
    Laatst gewijzigd door Hey; 06-01-20 om 18:01.

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    Op de hoogste stand doet de weerstand niets, motor krijgt dan gewoon de 13,8 volt.
    Voel aan de motor-aanjager of hij zwaar loopt, dat verklaart dan dat hij niet meer zo hard draait....motor kan door branden of heel heet worden wat brand kan veroorzaken.

    Weerstand is gewoon te meten met een multimeter, als deze goed is de schakelaar even doormeten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    Wat betreft dat olieverbruik, ik neem aan dat je een 2.0 66 kw hebt? Welke olie gebruik je? wat is de km-stand?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Wat betreft dat olieverbruik, ik neem aan dat je een 2.0 66 kw hebt? Welke olie gebruik je? wat is de km-stand?
    Het is de 2.0 85kw (abk). Mijn garage gooit er 15w40 in tijdens onderhoud dus datzelfde vul ik er bij telkens. Het is wel 1liter op de 1000 - 1500km. Best wel veel dus, maar hij lekt nergens. Heeft 330000 gelopen maar teller is een poos defect geweest dus rond de 350000 kan ook.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Op de hoogste stand doet de weerstand niets, motor krijgt dan gewoon de 13,8 volt.
    Voel aan de motor-aanjager of hij zwaar loopt, dat verklaart dan dat hij niet meer zo hard draait....motor kan door branden of heel heet worden wat brand kan veroorzaken.

    Weerstand is gewoon te meten met een multimeter, als deze goed is de schakelaar even doormeten.
    De aanjager heb ik nog niet bekeken, is een goede ga ik morgen doen!

  5. #5
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    1 op 1000-1500 is volgens de handleiding nog een normaal verbruik. Deze motoren staan er wel om bekend dat de klepsteelrubbers na jaren gebruik gaar worden. Daardoor gaat ie ook roeten/walmen. Klepsteelrubbers laten vervangen bij een distributieriemwissel is daarom dan ook zeer aan te raden. Nog beter zou een koprevisie zijn, maar ik weet niet hoe diep jouw portemonee gaat. Om zeker te zijn dat het niet je zuigerveren zijn zou je een droge en natte compressietest uit kunnen voeren.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachelaanjager B4 werkt alleen op hoogste stand

    Mooie km-stand. Ik heb vorig jaar bij mijn abt-motor de koppakking laten vervangen. Toen zijn gelijk olie en koelvloeistof ververst en een kunststof spanrol van de distributie die op z'n eind was vervangen. Ook zouden de klepsteelrubbers zijn vervangen. Mijn olieverbruik (10W40, maar 15W40 is ook ok) is sindsdien stukken lager.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •