Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 23
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Slappe D-riem 2.0 ABT

      Goedenavond,

      Na de APK wou onze Audi 2.0 ABT (B4) niet meer aanslaan. Ik bestel dus om te beginnen nieuwe bougies, verdeelkap en rotor.

      Nu een maand later zijn de stukken eindelijk binnen, monteer ik ze en kijk ik eens naar de D-riem (visuele check). Zit heel die kap vol met vijlsel, plastic vijlsel. Kijk ik verder, zie ik dat de D-riem slap ligt. En dat het geleidewiel (spanner?) half opgevreten is. Ik vrees dus dat ons blok om zeep is. Kan dit? Of valt dit best mee en heb je niet zo snel kromme kleppen?

      Er is volgens mij niet met een kapotte riem gereden, enkel startpogingen ondernomen.

      Als de kans er is dat hij met een nieuwe d-riem gewoon weer loopt, dan krijgt hij die. Maar een andere kop er op is misschien ook weer wat overdreven. Advies is zeker welkom

    2. #2
      Viper109's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2017
      Leeftijd
      24
      Posts
      171
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 100

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      De D-riem moet toch wel heel slap hangen wil je daar motorschade van gaan krijgen. Kan zeker wel, maar dan moet er echt iets fysieks afgebroken zijn ofzo. Niet een spanwiel met wat speling. Gewoon alles vervangen en goed kijken voor t blok vrij is voor je m weer start. Dan kan er eigenlijk niet zo veel mis gaan.

      Om zeker te weten of je geen kromme kleppen hebt gewoon even een compressietestje doen. Dan weet je daar ook voldoende over.
      Restaurateur
      -Audi 100 2.3E 1988 NF
      -Audi 90 2.3E 1987 NG

    3. #3

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Het spanwiel is gewoon echt opgevreten. En de riem heeft dus geen spanning meer en hangt heel slap, maar is niet gebroken op het eerste zicht. Maar als de riem niet gebroken is, dan is het de moeite waard om hem toch te vervangen en te kijken? Compressie meten kan uiteraard pas na het vervangen van de riem veronderstel ik.

      Is hier een how-to van toevallig? Ik heb al veel gesleuteld maar nog nooit zelf de D-riem vervangen. Vooral vragen omtrent de spanner enzo, spant die vanzelf of moet je die op voorspanning zetten?

    4. #4
      RvdG94's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2015
      Leeftijd
      25
      Posts
      275
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Als je iemand kent met een endoscoop zou je de bougies uit de kop kunnen draaien om inwendig te kijken of je al iets van kromme kleppen ziet, anders proberen het inlaatspruitstuk eraf te halen en een visuele inspectie uitvoeren op je inlaatkanalen. Zijn beide zaken geen optie dan zul je toch op zijn minst een losse spanner moeten kopen (en waarschijnlijk een hele d-riem set afhankelijk wat de prijzen zijn) om de riem weer op spanning te zetten, de motor op tijd en dan vervolgens de compressie te meten.
      Laatst gewijzigd door RvdG94; 23-01-20 om 18:58.
      Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
      Audi 80 1.9E (SD) - 1988
      Audi 80 1.8S (JN) -1990

    5. #5

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Maar er is dus wel hoop en het is de moeite om het op zijn minst te proberen?


    6. #6
      RvdG94's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2015
      Leeftijd
      25
      Posts
      275
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      In principe wel, ik denk niet dat je echt andere opties hebt. Vanaf het forum kunnen we niet in de motor kijken, als het blok 1 of 2 tanden van tijd springt is dat vaak al genoeg om niet meer te kunnen starten. Is het blok echter een half tandwiel van tijd versprongen dan heb je kans dat je je kleppen hebt kromgeslagen, maar daarvoor zul je dus eerst de riem moeten vervangen en de compressie moeten testen. Er zit in die distributie overigens een derde tandwiel dat de oliepomp en ontstekingsverdeler aandrijft, deze kan ook zijn versprongen waardoor het blok misfired en daarom niet loopt.
      Prijstechnisch kun je overigens net zo goed een distributieriemset pakken. Dit is met spanrol en riem, de waterpomp loopt als het goed is mee over de v-snaar en zit dus niet in die set.
      Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
      Audi 80 1.9E (SD) - 1988
      Audi 80 1.8S (JN) -1990

    7. #7

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Ging sowieso een set nemen dan inderdaad. We zullen morgen eens kijken wat dat ding kost. Ik weet wel nog dat als je de radiator er uit haalt, je heel goed naar de tandwielen kan kijken en ik de merktekens wel zal vinden.

    8. Ad
    9. #8

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2013
      Posts
      991
      Kudos
      2
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Je hebt waarschijnlijk een kunststof spanrol gehad. Zoiets was bij mij ook gemonteerd. Een andere garagist ontdekte dat het ding na enkele jaren zowat terminaal was. Ik had misschien geen duizend km meer moeten rijden, zei hij. Er zit nu een degelijker stalen spanrol in.

      Houd ons op de hoogte svp. Ik heb zelf na motorschade, door een smeringsprobleem, een ruilblok van de sloop laten monteren, 5,5 jaar geleden nu. Kostte een dikke 1000 euro, maar omdat de rest van de auto nog in orde was, vond ik het de moeite waard.

    10. #9

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Ik heb inderdaad een kunststof spanrol gehad, die er ongeveer 4 jaar op zal zitten. Dus nog niet de 5 jaar dat die zou moeten. Het aantal kilometers zal ergens tussen de 50 en de 80K km zitten. Hij is dus te vroeg heengegaan.

      Ik ben zaterdag begonnen met de toegang tot de D-riem te vergemakkelijken. De radiator ligt in de koffer en de kappen die de distributie verstoppen zijn ook los. Ik heb de motor met de hand rondgedraaid en ik heb nergens een zotte weerstand gevonden. Dit en het feit dat de riem zelf wel nog heel was doen mij dus besluiten dat de motor geen schade heeft opgelopen. Dus er kan een nieuwe riem worden geplaatst.

      Maar nu de eigenlijk vraag, waar zitten de merktekens? Ik zie ze zitten op de wielen maar niet op het blok zelf. Kan iemand het met een foto duidelijk maken of het erg duidelijk uitleggen? Ik zet hem liever via de merktekens op tijd.

      Wat foto's...

      6af50ac2-2301-4c37-91fb-175716992eb2.jpg

      7dbdd13a-660d-4b3d-8f9e-bb146102ba3a.jpg

      a08ecd81-b518-4913-b55d-541b4b1ad157.jpg

    11. #10

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Nog eens goed gaan kijken en ik heb het pijltje gevonden.

      Op het bovenste wiel... is het dan dit tekentje dat bij het pijltje moet zitten?
      Merkteken01.jpg

      Of is het dit bolletje?
      Merkteken bolletje.jpg

      en dan de onderste wielen... Is het daar het opliggende en het ingeslagen bolletje die gelijk moeten staan? Of ook de OT en het opliggende bolletje?
      Krukas.jpg
      Laatst gewijzigd door PieterE1988; 27-01-20 om 14:18.

    12. #11
      Viper109's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2017
      Leeftijd
      24
      Posts
      171
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 100

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Blok kan je op tijd zetten via het vliegwiel. Volgens het werkplaats handboek moeten de OT tekens met OT uitlijnen. Dus zoals op het eerste plaatje.
      Restaurateur
      -Audi 100 2.3E 1988 NF
      -Audi 90 2.3E 1987 NG

    13. #12

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Ok. Heb je toevallig een scan van het werkplaatsboek? Want ik zit nog met de krukas en de ontsteking. Op de ontsteking staat ook die OT, maar ik weet niet waarmee die uitgelijnd moeten worden. En de krukas staat echt enkel dat opliggende bolletje.

    14. #13
      Viper109's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2017
      Leeftijd
      24
      Posts
      171
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 100

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Zoals ik net al schreef. Krukas kan je op tijd zetten via het vliegwiel. Achterkant van je blok dus. Verdeler wordt beschreven als meeneemnok van de oliepomp parallel zetten met de krukas en dan verdeler inbouwen dat rotor naar het merkteken van de eerste cilinder staat. Maar dat is slechts de inbouwstand. Moet daarna uiteraard nog met een lamp afgesteld worden.
      Restaurateur
      -Audi 100 2.3E 1988 NF
      -Audi 90 2.3E 1987 NG

    15. #14

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Ik weet dat ik veel vragen stel... en ik heb heus wel sleutelervaring maar ik heb een doodse schrik dat ik de D-riem verkeerd inbouw en zo de motor sloop. Daarom al mijn vragen, mijn excuses alvast.
      Tot nu toe:
      1) Nokkenas staat met OT bij het pijltje.
      2) Ik heb het ontstekingswiel gedraaid zodat de rotor net na het streepje staat op de verdeler. Dit komt overeen met OT* 'bovenaan' op het wiel (staat wel geen merkteken op de motor ofzo).
      3) Ik heb de krukas gedraaid zodat de 0 nog net zichtbaar was. Dit komt overeen met de 1e cilinder in BDP

      Als ik dan op het krukaswiel de poulie schuif voor de riemen, dan komt het merkteken ook mooi overeen met het bolletje. Lijkt me ook geen toeval.
      Poulie.jpgKan ik op deze manier eigenlijk nog iets 180 graden verkeerd gezet hebben?

      Edit: ook nog een foto gevonden die het een en ander bevestigd. Ok, ik zie het weer zitten!
      baby049.jpg


      (waarvoor staat OT trouwens?)
      Laatst gewijzigd door PieterE1988; 27-01-20 om 15:46.

    16. #15

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Hoe is je Duits?

      https://youtu.be/KtbqlbzUbD4
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    17. #16
      fons716's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2011
      Leeftijd
      53
      Posts
      382
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Volgens mij moet de rotor op het streepje staan, het midden van de rotor 4 a 5 mm voorbij het streepje.
      VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

    18. #17

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2013
      Posts
      991
      Kudos
      2
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Ik hoop dat je het goed krijgt. Bij mijn motorruil, nu 5,5 jaar geleden kreeg de sloper/garage het niet goed en heb ik een tijd rond gereden met een motor die bokte, koud steeds afsloeg en in het algemeen slechter liep dan de bedoeling was. Bij een andere garage de boel alsnog op tijd laten zetten. Voordien veel gezocht op deze problemen, maar het zat 'm in de distributie/ontsteking.

      Bij mij was de plastic spanrol toen ook geplaatst. Het ding heeft dus ruim 50.000 km en 4,5 jaar meegedraaid, maar was helemaal naar de gallemiezen.
      Laatst gewijzigd door Paudio; 27-01-20 om 21:20.

    19. #18

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
      Goed genoeg om naar de beeldjes te kijken Bedankt!

    20. #19
      RvdG94's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2015
      Leeftijd
      25
      Posts
      275
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      OT staat voor bovenste dode punt. Vaak de markering waarop de zuiger in cilinder 1 zijn topstand heeft bereikt en bij lopende motor naar beneden wordt geblazen door het ontbrandende lucht-brandstofmengsel.
      Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
      Audi 80 1.9E (SD) - 1988
      Audi 80 1.8S (JN) -1990

    21. #20

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2017
      Posts
      39
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Slappe D-riem 2.0 ABT

      Maar weet je ook waar de letters exact voor staan? Uit nieuwsgierigheid De stukken zijn trouwens binnen, maar aangezien DPD ze niet bij de buren af geeft kan ik er dit weekend niet aan beginnen

    Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •