Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Na een hele periode berichten te hebben gelezen op dit forum ben ik sinds gister de eigenaar van een Audi 80 1.8S (SF motor) uit 1987 (foto's volgen nog), dus ik heb ook maar meteen een account gemaakt hier
    De auto ziet er erg netjes uit! Lak is uiteraard niet in nieuwstaat maar ik hoop dat ik deze nog netjes krijg met poetsen/polijsten op 2 deukjes na. Wel heb ik erg getwijfeld om deze auto te kopen omdat hij meer dan 300k heeft gelopen maar hij zag eruit en reed alsof hij 100k had gelopen. Stoelen hebben geen slijtage en de motor loopt en klinkt soepel!
    Tot begin dit jaar is hij in het bezit geweest van de eerste eigenaar en heeft hij recent zonder problemen 2 volle jaren apk gekregen (geen aantekening op het apk formulier). Het lijkt erop dat hij alle jaren dealer onderhouden is geweest als ik de staat zo bekijk.
    Wel een nadeel is dat hij ook een onlogische km-stand heeft. Maar toen ik bij de auto ging kijken zag ik dat de km-teller vast stond (snelheidsmeter doet het wel) dus dat is de oorzaak van onlogische stand. Nu hij op mijn naam staat heb ik de km-standen opgevraagd en sinds 2018 is hij onlogisch (dezelfde stand als ervoor) dus als ik een fit trek door de laatste 15 jaar dan zou hij nu ongeveer 323K hebben gelopen (waarschijnlijk minder) (ik heb er even snel een plotje van gemaakt, zie hieronder )
    Audi80KMstand.png

    Dus ik ben wel een beetje benieuwd hoe lang deze motor mee zal gaan. Ik zet hem in de loop van volgende week op de brug om de onderkant beter te inspecteren (wat ik vanaf de grond zag, zag alles er zeer goed uit)

    Hij zou onlangs nog een kleine beurt hebben gehad alleen waren hier geen papieren van aanwezig. En is de waterpomp vervangen. De benzinefilter zag er iig niet nieuw uit. Er zat ook een sticker onder de motorkap wanneer de distributieriem vervangen is alleen ben ik vergeten wat deze stand was. Ergens onderin de 200K meen ik. (Auto staat nu niet bij mijn huis dus kan het niet even snel checken)

    Verder ziet het interieur er zeer netjes uit op de bekleden van de deurpanelen na, deze is bij 3 panelen losgelaten aan de randen (het stof) en bij 1 paneel is het eraf. Dus ik heb de lastige taak (denk ik) om hetzelfde stukje stof te vinden.

    To-Do list:
    • Ik wil dus sowieso de distributieriem vervangen. Hoe lastig is dat bij deze auto/motor?

    En heb ik nog meer nodig dan alleen dit? https://www.autodoc.nl/skf/1364931 (of is een ander merk beter aan te raden? Er zijn goedkopere en duurdere)

    • En ik wil eigenlijk de olie checken, want als deze recent vervangen is dan is het niet echt nodig om dit nog een keer te doen. Maar hoe test ik het?
    • KM-teller fixen, ik zag al dat het waarschijnlijk een klein tandwieltje is dat versleten is gezien de snelheidsmeter het wel doet.
    • Rubber kofferbak klep maken (waar kan ik dit rubber vinden voor een schappelijke prijs?) (mini lekkage in de kofferbak wat recent is waarschijnlijk gezien er nergens iets van corrosie of een lekspoor te vinden is)


    Op de sticker in de kofferbak staan ook de optie codes, echter als ik deze online in een VAG decoder invoer worden ze niet herkend, wie kan mij ermee helpen wat het inhoudt?
    • IT6
    • PO1
    • P28
    • 283
    • 528
    • 619
    • 656


    En de auto heeft geen stuurbekrachtiging. Hoe moeilijk/makkelijk is het om deze alsnog in te bouwen? En wat heb ik allemaal nodig? En moet deze per se uit een (1.8s) Audi 80 B3 komen of mag het ook uit een ander model komen? (diesel, B4, avant, cabrio, etc.)
    Laatst gewijzigd door MrMarkos; 15-03-20 om 16:03.

  2. #2
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    -Dist riem vervangen is niet ingewikkeld, gebruik fatsoenlijk inbusgereedschap voor de krukaspoelie.

    -SKF is prima.

    -Als de olie zwart is is het oud.

    -Gearworks.de heeft tandwieltjes.

    -Kofferbakrubber vind je op de sloop.

    Welkom trouwens!

    edit: Stuurbekrachtiging inbouwen heb ik destijds ook gedaan. Je hebt nodig;
    -stuurhuis
    -stuurkolom
    -reservoir, leidingen, pomp en krukaspoelie van een 4-cilinder.

    Beste is een compleet setje van de sloop halen of van ebay.de danwel ebay-kleinanzeigen, op marktplaats voorspel ik minder succes.
    Laatst gewijzigd door Typ89; 15-03-20 om 16:08.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    -Dist riem vervangen is niet ingewikkeld, gebruik fatsoenlijk inbusgereedschap voor de krukaspoelie.

    -SKF is prima.

    -Als de olie zwart is is het oud.
    Is controle via peilstok voldoende?
    -Gearworks.de heeft tandwieltjes.
    Dankjewel. Wel best prijzig voor zo'n simpel ding. Ik denk dat ik hem zelf even ga printen met een 3D-printer
    -Kofferbakrubber vind je op de sloop.
    Oké dan ga ik hier in de buurt eens kijken of ze een oude 80 hebben staan. Zou die van een 80 B4 eventueel ook passen? Want de klep is niet hetzelfde maar wellicht binnen de marges voor een rubber. En mocht ik het niet kunnen vinden op de sloop, kan ik deze dan ook ergens online bestellen? Bij autodoc zie ik hem niet staan? (of ik zoek niet goed)
    Welkom trouwens!
    Dankjewel


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    edit: Stuurbekrachtiging inbouwen heb ik destijds ook gedaan. Je hebt nodig;
    -stuurhuis
    -stuurkolom
    -reservoir, leidingen, pomp en krukaspoelie van een 4-cilinder.


    Beste is een compleet setje van de sloop halen of van ebay.de danwel ebay-kleinanzeigen, op marktplaats voorspel ik minder succes.
    Oké top. Moet dit van een B3 1.8S zijn of mag het ook van een andere 80 B3 motor komen? Of van een B4?
    Laatst gewijzigd door MrMarkos; 15-03-20 om 16:21.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Welkom, leer jezelf even de zoekfunctie te gebruiken voor je een vraag stelt.

    Stuurbekrachtiging:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...achtiging.html
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Welkom, leer jezelf even de zoekfunctie te gebruiken voor je een vraag stelt.

    Stuurbekrachtiging:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...achtiging.html
    De stuurbekrachtiging was eigenlijk niet de reden van dit topic. Deze is na de edit erbij gekomen. Ik bedoelde het meer als een voorstel/bijhoud topic van mij en de auto.
    Stuurbekrachtiging is ook geen noodzaak, maar wellicht iets om mijn ogen voor open te houden als ik onderdelen ga kopen ergens. Maar bedankt voor de link naar het juiste topic

    edit: ik zie nu dat ik het showroom gedeelte totaal over het hoofd heb gezien. Dan gebruik ik dit topic voor de distributieriem en stuurbekrachtiging
    Laatst gewijzigd door MrMarkos; 15-03-20 om 17:35.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Wat betreft de levensduur van de motor, bij goed onderhoud hoef je niet zo bang te zijn. De 1.8 heeft een erg goede reputatie. De pest is dat de meeste oude auto's weinig waard zijn en dat onderhoud meestal wordt verwaarloosd. Bij mijn B4 is een jaar terug de koppakking vervangen (km-stand van de motor ruim 230.000) en nog wat werk gedaan aan de motor en volgens mijn garagist hoef ik voorlopig niet bang te zijn voor problemen in die hoek. Wel bleek een spanrol van de distributie op punt van overlijden te staan.

    Kortom, als de motor gezond is en je gedegen onderhoud pleegt kun je best nog een tijd vooruit.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrMarkos Bekijk Berichten
    Op de sticker in de kofferbak staan ook de optie codes, echter als ik deze online in een VAG decoder invoer worden ze niet herkend, wie kan mij ermee helpen wat het inhoudt?
    • IT6
    • PO1
    • P28
    • 283
    • 528
    • 619
    • 656
    Iemand die mij kan helpen met deze Audi 80 codes ontcijferen? Ik heb deze sites geprobeerd maar ze worden nergens herkend:
    http://igorweb.org/equidec.aspx
    http://vag-codes.info/files/options/...tion-codes.pdf
    http://vag-codes.info/
    http://prsearch.planetvag.com/
    https://www.bezwypadkowy.net/media/k...tion-codes.pdf
    Laatst gewijzigd door MrMarkos; 16-03-20 om 15:59.

  8. Ad
  9. #8
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Mijn eerste reactie toen ik dit topic zag was meteen doe alsjeblieft geen stuurbekrachtiging inbouwen. De charme van een SF is juist de basicness. Het rijdt minstens net zo lekker zonder en spaart ook banden. Het past in mijn ogen niet bij de auto om het in te bouwen. Over hoe het dan toch te doen is denk ik wel voldoende opgenoemd hierboven denk ik.

    Optiecodes heb ik zelf ook nog nooit iets over kunnen vinden. Hou t er maar op dat een standaard 80 SF geen enkele optie had die je zou kunnen bedenken. Dus dan heb je letterlijk alleen maar je kachel, verlichting, achterruitverwarming en dashboard met toerenteller (die was wel standaard op de 1.8s). Alles wat je dus meer op je auto hebt zitten mag je als optie beschouwen.

    Het kan ook zeker geen kwaad om wat foto's te posten. Ben wel benieuwd. Zeker omdat het mijn favoriete 80 uitvoering is.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Ik heb ook twee SFs gehad, dat waren mijn favoriete type 89s. De een verkocht met bijna 350k en de ander met bijna 310, allebei motorisch perfect. Stuurbekrachtiging miste je alleen met inparkeren, op snelheid reed het beter dan met stuurbekrachtiging. Gewoon de bandenspanning hoger houden.

    Ten opzichte van de gewone 1.8 met 75 pk had de 1.8S een rechter buitenspiegel, 5-bak en een toerenteller in plaats van een grote klok.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Ik heb een beetje de pech qua timing met dit corona virus omdat ik niet bij de werkplaats kan en hierdoor ook geen gereedschap (en brug) ter beschikking heb. En ik wil eigenlijk pas gaan rijden wanneer ik de distributieriem vervangen heb (of tenminste gecontroleerd).
    Ik heb een Haynes workshop manual gekocht maar ik moet zeggen dat ik de vraagbaak van P.H.Olving (voor mijn Golf) beter vind.

    Maar als ik de handleiding moet geloven moet je ook de radiateur verwijderen, klopt dat? Of is dat alleen handiger (meer ruimte)?

    Ik wil eigenlijk eerst snel kijken hoe de riem eruit ziet om te bepalen of ik nog wel een beetje kan rijden tot de werkplaats open is. Als ik het goed bekijk dan hoef ik hiervoor maar 2 bouten los te halen en dan kan de bovenste kap eraf.

    Ik heb het distributieriem gedeelte hieronder toegevoegd:
    Distributieriem_01.jpgDistributieriem_02.jpgDistributieriem_03.jpg
    Ik vind de exploded view zo op papier niet heel erg duidelijk, maar dat zal wel meevallen zodra ik aan de auto bezig ga. Al hadden ze wel wat duidelijker mogen aangeven welke bouten ze bij de stap bedoelen. (maargoed dat spreekt waarschijnlijk voor zich zodra je er mee bezig gaat. Misschien heb ik teveel verwacht van Haynes)
    Afhankelijk van hoe vast alles zit sla ik 4. over. Ik begrijp alleen niet helemaal wat ze bij 8. zeggen. De crankshaft sprocket (14) zit toch achter de drivebelt pulley (11) en lower timing cover (13). Hoe kan ik deze dan markeren?

    En welke maten inbussleutel zijn allemaal nodig? En welk overige gereedschap. Anders verzamel/koop ik wel wat dingen los als het te lang duurt om in de werkplaats te kunnen.

  12. #11
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    De radiateur kan blijven zitten, dat staat ook niet in de handleiding die je gepost hebt.
    Stap 4 kun je inderdaad overslaan, de genoemde componenten heb jij niet muv de dynamo.
    Stap 8 - De bout van de getande distributieriem poelie steekt door het geheel heen, daarop zou je de v-snaar poelie kunnen markeren. Als het goed is is dit niet nodig, ze passen maar op 1 manier op elkaar.

    Qua inbusgereedschap doelde ik op de bouten van de v-snaarpoelie. Die willen nog wel eens dol draaien. De maat weet ik niet meer.
    De rest is met een normaal dopsleutelsetje prima te doen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    De radiateur kan blijven zitten, dat staat ook niet in de handleiding die je gepost hebt.
    Het staat bij de eerste stap:
    1 Remove the radiator (Chapter 2), and the drivebelts for the alternator, power steering pump and air conditioner compressor (as applicable)
    Maar wel fijn dat deze kan blijven zitten.
    Stap 4 kun je inderdaad overslaan, de genoemde componenten heb jij niet muv de dynamo.
    Stap 8 - De bout van de getande distributieriem poelie steekt door het geheel heen, daarop zou je de v-snaar poelie kunnen markeren. Als het goed is is dit niet nodig, ze passen maar op 1 manier op elkaar.

    Qua inbusgereedschap doelde ik op de bouten van de v-snaarpoelie. Die willen nog wel eens dol draaien. De maat weet ik niet meer.
    De rest is met een normaal dopsleutelsetje prima te doen.
    Oké mooi. Ik ga een dezer dagen sowieso even de bovenste kap eraf halen om te kijken hoe het eruit ziet.

    Maar misschien haal ik de radiateur er toch af als ik de distributieriem ga vervangen wanneer dit het vervangen makkelijker maakt. Want ik wil het hele systeem eigenlijk toch een keer doorspoelen en verse koelvloeistof erin doen. Ik las dat je er ook een goedje in kan doen waarmee je de boel schoon kan maken voordat je er nieuwe koelvloeistof in doet, maar dat je hiermee moet opletten bij oudere auto's vanwege de agressiviteit. Wat zijn jullie ervaringen of aanraders hiermee? Met de koelvloeistof zelf hoef ik niet ergens op te letten toch? Gewoon roze G12 erin.

  14. #13
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Nu ik er aan terug denk is het inderdaad wel zo dat ik de koelfan met bijbehorend blik er af haalde.
    Radiator flush is nog wel eens discussie over, in theorie kunnen grotere los geweekte brokjes je radiator verstoppen. Zelf doe ik het wel eens, ik spoel dan naderhand met een slang de boel uit in tegengestelde richting.
    G12 kan prima, wel eerst zorgen dat alle oude blauwe spul er uit is.
    Als je toch bezig bent zou ik gelijk de waterpomp vervangen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Waterpomp is "recent" al vervangen volgens de verkoper, het is alleen niet bekend wanneer dit precies was. Maar hij ziet er wel uit als relatief recent vervangen.

    Verstopping van de radiateur zit ik inderdaad eigenlijk niet op te wachten. Misschien dat ik dan alleen doe doorspoelen met een tuinslang. Of, als dit überhaupt zou kunnen, is het misschien een optie om de radiateur uit het systeem te halen (ingaande en uitgaande slang direct aan elkaar verbinden) en dan de auto een aantal minuten laten lopen met het goedje erin totdat de temperatuur gaat oplopen?

  16. #15
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Als je de slangen en thermostaat los haalt en het blok & reservoir goed uitspoelt kom je al een heel eind.
    Maar je kan het proberen. Denk er om dat je de kachelradiateur dan ook even kort sluit.
    Dan kun je gelijk even kijken hoe 'vers' die er uit ziet, als het de originele is gaat 'ie de komende jaren hoogstwaarschijnlijk een keer kapot.

  17. #16

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viper109 Bekijk Berichten
    ...

    Optiecodes heb ik zelf ook nog nooit iets over kunnen vinden. Hou t er maar op dat een standaard 80 SF geen enkele optie had die je zou kunnen bedenken. Dus dan heb je letterlijk alleen maar je kachel, verlichting, achterruitverwarming en dashboard met toerenteller (die was wel standaard op de 1.8s). Alles wat je dus meer op je auto hebt zitten mag je als optie beschouwen.

    Het kan ook zeker geen kwaad om wat foto's te posten. Ben wel benieuwd. Zeker omdat het mijn favoriete 80 uitvoering is.
    Dit is mijn SF (1987), 4 versnellingsbak, 88.000 km. Zelfs geen rechter buitenspiegel.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door powerclassic; 11-09-20 om 12:53.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door powerclassic Bekijk Berichten
    Dit is mijn SF (1987), 4 versnellingsbak, 88.000 km. Zelfs geen rechter buitenspiegel.
    Dat is een hele mooie, bijzondere kleur ook denk ik

  19. #18
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 1.8S (SF) distributie vervangen, stuurbekrachtiging inbouwen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door powerclassic Bekijk Berichten
    Dit is mijn SF (1987), 4 versnellingsbak, 88.000 km. Zelfs geen rechter buitenspiegel.


    Wel een toerentellertje? Ziet er wel heel strak uit die auto nog. @Paudio, dat is Malvenrood (LY3E) de iets donkerdere tegenhanger van tornadorood (LY3D). Die kleur zie je inderdaad wel minder. Mij lijkt een 80 in die kleur hebben ook prachtig, zeker als 1.8s carburateurtje.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 16-09-20 om 22:31.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •