Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Versnellingsbakbediening deels geblokkeerd 80 B2 5-bak

  1. #1

    Standaard Versnellingsbakbediening deels geblokkeerd 80 B2 5-bak

    Hallo allen,
    Afgelopen week maakte ik een parkeermanoeuvre in z'n achteruit, en toen ik 'm uit de achteruit wilde nemen kreeg ik 'm in eerste instantie niet in een versnelling, maar na even "voelen" kreeg ik wel wat met de pook naar voren (rijrichting) maar het was niet z'n 1. Eerder 3 of zelfs 5 (is een vijfbak). Gelukkig kon ik 'm met slippende koppeling wel weer in een vak zetten zodat ik gelukkig niemand tot last ben op de korte termijn.

    Nu heb ik wel de 1 met de pook naar voren, maar met de pook naar achteren is niet heel duidelijk. De pook gaat alleen van voren naar achteren, over een diagonale lijn van ongeveer 1e naar 4e versnelling. Links-rechts is compleet geblokkeerd. (Althans, ik heb niets proberen te forceren). Dus een beweging langs de horizontale balk van de letter "H" is dus onmogelijk. Ik heb gekeken of het aan het mechaniek onder de pook ligt, maar dat lijkt niet het geval. De stuurstang naar de bak gaat dus in en uit (overeenkomstig met voren en achteren), op en neer en heen en weer, maar kan niet draaien: wat mij betreft de reden dat de pook niet links-rechts gaat, want de plastic lager en verbindingen bewegen vrij.

    Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik ga altijd zorgvuldig om met schakelen en ik heb niets als een krak of een knal gehoord voordat het probleem zich openbaarde.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakbediening deels geblokkeerd 80 B2 5-bak

    Ik ben momenteel bezig met het overhaulen van het schakelmechanisme van mijn Audi 100 Quattro uit 1987. Deze heeft een type 016 bak die vrij overeenkomstig is met de type 013 bak die op jouw B2 zit, als ik me niet vergis. Het schakelmechanisme op de bak bestaat uit twee stangen; een stang zit met een rubberen bus en een c-clip achtig borgelement statisch op de bak geprikt, de daadwerkelijke schakelstang zit met een plastic dop op een stalen kogel die de bak in gaat. Deze plastic doppen willen nog wel eens brak worden wat te merken is aan speling als je de stang van boven naar beneden beweegt op de kogel. Ook zit er een klein stelarmpje die ook middels kogelkopjes op de bak en schakelstang is bevestigd. Grote kans dat de kogelhulsjes hiervan ook op zijn. Mijn 100 heeft ook een prima plastic gewricht onder de pook zelf, maar gaat steeds moeilijker in zijn 5 en R. Ook kan de pook minstens 5 cm rondgezwiept worden zonder dat er iets gebeurt in het mechanisme. Veel speling in zowel de plastic dop als brakke kogelhulsjes zijn bij mij de boosdoener.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •