Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Onderhoud aan 80 B3

  1. #1

    Standaard Onderhoud aan 80 B3

    Ik wil wat onderhoud gaan doen aan mijn Audi 80 B3. Ik heb alleen een aantal vragen.

    Laat ik beginnen met de meest simpele (en domme?) vraag. Waar zitten de krikpunten bij een Audi 80 B3? Ik zie geen logische punten waar ik de garagekrik op kan zetten en op welke punten ik de armen van een brug moet plaatsen. (dezelfde 4 punten dus) Ik heb hem laats met de dwarsbalk van de achteras omhoog gekrikt, maar ik wil graag weten wat de juiste punten voor een garage krik zijn. En op welke 4 plekken ik de brugsteunen moet plaatsen.

    Ik wil de distributieriem vervangen, welke onderdelen heb ik dan allemaal nodig? Is zo'n setje voldoende of kan ik beter meteen nog wat andere dingen meepakken? De waterpomp was al niet al te lange tijd geleden vervangen dus die laat ik zitten.
    Welke van deze pagina kan ik dan het beste kopen?
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s

    En ik wil de kachelradiateur achter het dashboard vervangen. Ik las her en der verschillende dingen over dat die van een Audi A4 beter zou zijn maar op een andere plek weer dat je gewoon van een 80 B3 moet nemen. Er zit dus blijkbaar een groot verschil in kwaliteit van radiateur? Welke van deze zou ik dan kunnen nemen?
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s

    Zijn er nog andere dingen die ik meteen kan meenemen? Ik wil het koelsysteem meteen flushen, maar ik denk niet dat ik daar iets speciaal voor hoef te kopen (op koelvloeistof na)

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    De randjes onder de auto, daar waar de krik om heen valt die bij de auto hoort, kun je ook gewoon voor een brug of werkplaatskrik gebruiken. Vaak zitten er kleine ruitvormige indrukkingen in de dorpel om aan te geven waar je de auto het best op kan tillen.

    Pomp hoef je niet mee te nemen inderdaad. Normaal gesproken wordt dit wel gedaan (net als thermostaat) omdat dit vaak achter de distributie riem zit. Maar ik meen mij te herinneren dat een B3 een losse waterpomp heeft die wordt gedreven door een V-snaar.

    Als de kachelradiateur niet lekt en hij geeft warmte af, gewoon lekker laten zitten. Het is een pens werk om het dashboard te demonteren en weer terug te zetten.
    Nieuwe vloeistof kan geen kwaad maar wederom als het werkt mooi laten wezen.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  3. #3

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lesley Bekijk Berichten
    De randjes onder de auto, daar waar de krik om heen valt die bij de auto hoort, kun je ook gewoon voor een brug of werkplaatskrik gebruiken. Vaak zitten er kleine ruitvormige indrukkingen in de dorpel om aan te geven waar je de auto het best op kan tillen.
    Je bedoelt op die opstaande rand? Dan druk ik die plat, of welk gedeelte bedoel je precies? (misschien een foto er van?)
    Pomp hoef je niet mee te nemen inderdaad. Normaal gesproken wordt dit wel gedaan (net als thermostaat) omdat dit vaak achter de distributie riem zit. Maar ik meen mij te herinneren dat een B3 een losse waterpomp heeft die wordt gedreven door een V-snaar.

    Als de kachelradiateur niet lekt en hij geeft warmte af, gewoon lekker laten zitten. Het is een pens werk om het dashboard te demonteren en weer terug te zetten.
    Nieuwe vloeistof kan geen kwaad maar wederom als het werkt mooi laten wezen.
    De kachel is lek, dus het is redelijk noodzakelijk om deze te vervangen. Zeker nu het kouder begint te worden

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    De standaard krik valt om die rand. De krikpunten voor een garagekrik zitten erachter
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De standaard krik valt om die rand. De krikpunten voor een garagekrik zitten erachter
    Ik zal morgen nog eens onder de auto duiken dan. Achter dat wiebertje aan de zijkant zat wel een stuk waar ik het op wilde proberen, maar ik had het idee dat het daar uiteindelijk niet voor bedoeld was. Dus ik heb toen de dwarsbalk gebruikt


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Een technische vraagbaak zal wel van pas komen. Vond de mijne op Marktplaats voor 10 euro.

  7. #7

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Een technische vraagbaak zal wel van pas komen. Vond de mijne op Marktplaats voor 10 euro.
    Die heb ik al gekocht om de distributieriem te plaatsen, maar daar staat niets in beschreven over het krikpunt zelf.

    Welke distributieriem set kan ik het beste kopen van deze pagina?
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s

    En welke kachelradiateur?
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Ik zou voor de Bosch distributieriem gaan. Waarom? Gewoon niet op bezuinigen..
    Kachelradiateur heb ik geen ervaring mee lijkt mij niet heel veel uit te maken.

    Ik zou gelijk de thermostaat vervangen wanneer het koelsysteem geflushed wordt.
    Bij mijn B3 had ik wat problemen het het spannen van de snaar, dit omdat ik weinig profiel had op het mechanisme. Hoeft verder voor jou geen probleem te geven maar wat een rotsysteem.

    Aangezien je de auto nog niet eerder hebt opgekrikt neem ik aan dat je nog geen olie vervangen hebt?
    Dit zou ik ook gelijk meenemen. 3,5 liter 10W40 en een nieuwe borging voor de aftapplug moeten de klus geklaard krijgen.

    Succes!

  10. #9

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Ik heb overigens een 1.8S SF motor, mocht dat iets uitmaken.
    Ik heb wat beginnersvragen gezien dit redelijk nieuw is voor mij (ik heb tijdens het klussen zelf wel hulp) en de auto staat op dit moment niet in de buurt waardoor het controleren wat er nu in zit niet gaat.

    Ik twijfelde of ik bij Autodoc zou bestellen of Winparts. Ik neigde eigenlijk naar Winparts omdat niet iedereen even positief is over Autodoc, alleen is vandaag (28e) 36% korting via Autodoc waarmee het prijsverschil toch wel wat groter wordt waardoor ik naar Autodoc neig.

    10W40 en koelvloeistof heb ik al. Verder ben ik tot dit lijstje gekomen: (dit is de webversie, hier is de korting 30% in de app is de korting 36%)
    Bestelling.jpg
    of klik hier voor nog groter

    Maar ik weet niet of ik voor sommige onderdelen wat beters kan bestellen.

    Kachelradiateur bijvoorbeeld. Deze hebben ze:
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s
    De eerste (van Ridex, 467H0017) is volgens mij een verkeerde als ik naar de pijpjes kijk. De rijst lijkt mij allemaal wel er goed uit te zien. Maakt het dan verder nog uit welk merk ik pak? Ik zie staan:
    - TOPRAN
    - AKS DASIS
    - VAN WEZEL
    - VIKA
    etc.

    Distributieriemset, deze heb ik op aanraden van HugoT een Bosch genomen. Dus ik ga er van uit dat deze goed zal zijn? Ik zie in mijn vraagbaak niets staan welke distributieriem ik precies moet hebben, maar Autodoc en Winparts geven beide aan dat ik tanden:121 / lengte:1153 / breedte:18 moet hebben, dus ik ga er vanuit dat dat ook klopt?

    Kleppendekselpakkingset, geen idee of ik het nodig is / ik het ga gebruiken. Maar voor die 2 euro kan ik die net zo goed mee bestellen lijkt mij? Ik begrijp sowieso de prijzen hier niet echt van.
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s
    De eerste (Ridex, 321G0131) is geen complete set maar wel duurder, terwijl de tweede (ook Ridex, 979G0039) wel een complete set is maar goedkoper?

    Luchtfilter kan ik in mijn vraagbaak ook niet van vinden welke ik moet hebben. Bij Autodoc worden er a.d.h.v. mijn kenteken de volgende suggesties gedaan en de maten zijn niet allemaal exact hetzelfde:
    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...-b3/1113-1-8-s
    Wel vond ik ergens staan: Champion W102 wat blijkbaar hoogte:63 / buitendiameter:277 / binnendiameter:218 is. Nou zal dit niet op de mm nauwkeurig komen, is gewoon de eerste filter (Ridex, 8A0009) een prima keuze? Of beter een andere?

    De overige items zal denk ik niet heel veel uitmaken qua merk? (afdichtring olieaftapschroef, thermostaat o-ring, thermostaat zelf). Brandstoffilertje zal ik ook nog meteen meebestellen, ik zie dat ik die vergeten ben.

  11. #10

    Standaard

    Beste Audi,

    Het maakt niet uit bij welke site je besteld scheelt meestal niet heel veel. Ik heb een redelijk goedkope automaterialenzaak in de buurt waar ik altijd heen ga, dan krijg je wat meer service. Nogmaals heb ik van de kacheladiateur niet veel verstand ik zou nog even 2x kijken of degene die je koopt daadwerkelijk overeenkomt met degene die je nodig hebt.

    Distributieriemset kan denk ik niet verkeerd zijn.

    Kleppendekselpakkingset, Deze heb ik toevallig ook een keer vervangen en dat was nog best een instinker!
    Er zijn rubbereren kleppendekselpakkingen en van kurk. Bij kurk hebben de tapeindjes die uit je blok komen nog een opstaand randje. Op het moment dat je een rubberen pakking hierop doet zonder de tapeindjes te vervangen dan ligt de pakking te hoog bij de boutgaten. Hierdoor sluit die niet af en gaat die gegarandeerd lekken!

    Dus heb je nu al een rubberen pakking? Dan kan je gewoon een nieuwe rubberen pakking kopen. Ik denk echter dat je nu een pakking hebt van kurk dus moet je een rubberen pakking kopen met tapeindjes! Zorg er ook voor dat je kleppendeksel goed recht is die van mij was niet geheel recht.

    Niet te strak vastdraaien ik heb met 10NMde boutjes vastgedraaid! Anders gaat die ook lekken!


    Wat betreft de thermostaat vgm zit daar altijd een pakking bij als je deze koopt!

    Ik hoop je weer wat tijd en moeite te hebben bespaard....

    Gr Hugo

    Ik had een pakkingsset met artikelcode PX1902. https://www.ud-autoparts.nl/motor/pa...t-reinz-px1902

    Wat betreft je brandstoffilter, Zorg ervoor dat je de juiste koperen afdichtingsringen hebt. Ik heb ringen met rubber in het midden gebruikt. Toen ik ''gewone'' koperen ringen gebruikte spoot de brandstof aan 10 kanten er uit.... Ik heb een groot stalen MAN filter gekocht. Wees niet zoals ik en zorg ervoor dat er al wat brandstof in je filter zit als je deze monteert. Anders moet je bijna je startmotor opbranden voordat die een keer start......
    Laatst gewijzigd door tom; 28-09-20 om 12:00.

  12. #11

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Dankjewel voor je snelle reactie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HugoT Bekijk Berichten
    Beste Audi,

    Het maakt niet uit bij welke site je besteld scheelt meestal niet heel veel. Ik heb een redelijk goedkope automaterialenzaak in de buurt waar ik altijd heen ga, dan krijg je wat meer service. Nogmaals heb ik van de kacheladiateur niet veel verstand ik zou nog even 2x kijken of degene die je koopt daadwerkelijk overeenkomt met degene die je nodig hebt.

    Distributieriemset kan denk ik niet verkeerd zijn.

    Kleppendekselpakkingset, Deze heb ik toevallig ook een keer vervangen en dat was nog best een instinker!
    Er zijn rubbereren kleppendekselpakkingen en van kurk. Bij kurk hebben de tapeindjes die uit je blok komen nog een opstaand randje. Op het moment dat je een rubberen pakking hierop doet zonder de tapeindjes te vervangen dan ligt de pakking te hoog bij de boutgaten. Hierdoor sluit die niet af en gaat die gegarandeerd lekken!

    Dus heb je nu al een rubberen pakking? Dan kan je gewoon een nieuwe rubberen pakking kopen. Ik denk echter dat je nu een pakking hebt van kurk dus moet je een rubberen pakking kopen met tapeindjes! Zorg er ook voor dat je kleppendeksel goed recht is die van mij was niet geheel recht.

    Niet te strak vastdraaien ik heb met 10NMde boutjes vastgedraaid! Anders gaat die ook lekken!
    Ik verwacht dat de kleppendeksel pakking nog nooit is vervangen. De pakking die ik had gekozen is gewoon kurk, werkt dat dan wel gewoon als ik nu ook al kurk heb? Of is het verstandiger om een rubberen te nemen?
    Want ik was niet per se van plan het te vervangen als ik geen lekkage kan vinden. Dan is een kurk pakking van €1,82 (https://www.autodoc.nl/ridex/8093073) nooit erg om in huis te hebben. Een rubberen pakking is al snel €11+, wat een beetje zonde is als hij dan in de kast komt te liggen.
    Wat betreft de thermostaat vgm zit daar altijd een pakking bij als je deze koopt!
    Ik zie inderdaad dat ik ook een thermostaat inclusief o-ring kan bestellen. Is vreemd genoeg wel duurder dan een losse thermostaat en losse o-ring samen, maar dan weet ik iig zeker dat de ring past.
    Ik hoop je weer wat tijd en moeite te hebben bespaard....

    Gr Hugo

    Ik had een pakkingsset met artikelcode PX1902. https://www.ud-autoparts.nl/motor/pa...t-reinz-px1902

    Wat betreft je brandstoffilter, Zorg ervoor dat je de juiste koperen afdichtingsringen hebt. Ik heb ringen met rubber in het midden gebruikt. Toen ik ''gewone'' koperen ringen gebruikte spoot de brandstof aan 10 kanten er uit.... Ik heb een groot stalen MAN filter gekocht. Wees niet zoals ik en zorg ervoor dat er al wat brandstof in je filter zit als je deze monteert. Anders moet je bijna je startmotor opbranden voordat die een keer start......
    Ik begrijp dit stukje niet helemaal? Bedoel je echt de brandstoffilter of de afdichtring bij de olieaftapschroef? Want de brandstoffilter is toch slechts een kwestie van de brandstofslangen erop aan sluiten? Bijvoorbeeld een van deze 3:
    https://www.autodoc.nl/ridex/8097280
    https://www.autodoc.nl/hengst-filter/1735692
    https://www.autodoc.nl/valeo/7162049
    Ik dacht dat hier vrij weinig aan fout kon gaan.

  13. #12

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Als de kleppendekselpakking niet lekt zou ik deze ook niet vervangen. Als je nu kurk hebt en deze lekt en je wilt dit goedkoop oplossen leg er dan weer kurk op! Rubber dicht beter af dan kurk en gaat langer mee, echter moeten er dan wel andere tapeindjes in het blok...

    Ik weet niet of je het brandstoffilter hebt gezien op je auto maar ik heb een andere. Kijk eens onder de auto bij het rechter achterwiel. Daar zitten je brandstoffilter en pomp naast elkaar onder de auto. Dat grote ronde ding is je brandstoffilter. Daar gaat een ingaande slang op van de pomp en een uitgaande naar de motor. Deze maten verschillen. Bij mij zaten er per banjobout 2 koperen afdichtingsringen dus 4 in totaal. Vervang het filter door een MAN filter of ander redelijk filter en gebruik de goede afdichting.

    Ik heb deze: https://www.mijnautoonderdelen.nl/au...gaArs_EALw_wcB

    Gr Hugo
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  14. #13

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HugoT Bekijk Berichten
    Als de kleppendekselpakking niet lekt zou ik deze ook niet vervangen. Als je nu kurk hebt en deze lekt en je wilt dit goedkoop oplossen leg er dan weer kurk op! Rubber dicht beter af dan kurk en gaat langer mee, echter moeten er dan wel andere tapeindjes in het blok...

    Ik weet niet of je het brandstoffilter hebt gezien op je auto maar ik heb een andere. Kijk eens onder de auto bij het rechter achterwiel. Daar zitten je brandstoffilter en pomp naast elkaar onder de auto. Dat grote ronde ding is je brandstoffilter. Daar gaat een ingaande slang op van de pomp en een uitgaande naar de motor. Deze maten verschillen. Bij mij zaten er per banjobout 2 koperen afdichtingsringen dus 4 in totaal. Vervang het filter door een MAN filter of ander redelijk filter en gebruik de goede afdichting.

    Ik heb deze: https://www.mijnautoonderdelen.nl/au...gaArs_EALw_wcB

    Gr Hugo
    Klopt het dat jij een injectie hebt? Bij mij ziet het er behoorlijk leeg uit
    IMG_20200928_175043.jpg
    En dat komt ook overeen met wat er in de vraagbaak staat:
    IMG_20200928_181950.jpg

    Hoort het bij mijn filter zo nat te zijn?
    IMG_20200928_175652.jpg


    En kan het kloppen dat mijn Audi geen interieurfilter heeft? Ik zag dit filmpje op youbube:
    https://youtu.be/jepYkdyDJe0
    En het lijkt alsof hij er een soort bak voor heeft (vanaf 30 sec) maar die heb ik niet. Ik kan er wel zo'n filter los op leggen maar lijkt mij redelijk nutteloos..


    (youtube code lijkt niet te werken? Dit zonder spaties: [ YOUTUBE ]jepYkdyDJe0[ /YOUTUBE ] )
    Laatst gewijzigd door Audiii; 28-09-20 om 18:40.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Een SF heeft een mechanische pomp.
    En ja, het is niet vreemd als er een klein beetje oliedamp door de carterontluchting in het luchtfiltervkomt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Best lekker die korting trouwens. Op de AutoDoc site was vandaag 30% maar via de app was het 38%. Ik weet dat de site altijd korting geeft maar die is normaal meestal rond de 20% volgens mij.
    Na veel codes proberen had ik zelfs nog 3 euro extra korting ( AC33041228 )
    2x Bosch (Eco) ruitenwissers voor €6,93 Dat is zelfs veel goedkoper dan dat spul van de action
    Bosch distributieriemset voor €20,71 ipv €33,40
    Ik ben wel tevreden

  17. #16

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Autodoc is prima, alleen moet je accepteren dat het een week kan duren (en vaak ook duurt) voordat je 't in huis hebt. Als je er niet goed uit komt welk product je moet kiezen op een dergelijke auto-onderdelensite (als je alleen kenteken invult), kun je ook op origineel artikelnummer zoeken om een passende vervanger te vinden. De originele nummers kun je of op het product zelf lezen of hier vinden: https://audi.7zap.com/nl/rdw/
    En op die site kun je ook achter een onderdeelnummer op de dubbele pijl klikken om vervangend productnummers van andere merken te vinden Als je zo wat tijd hebt kun je onderdelen goedkoop scoren. Natuurlijk is er wel kwaliteitsverschil tussen merken, maar bij het ene onderdeel is dat belangrijker dan 't andere. Bij nieuwere auto's kiezen mensen toch vaak voor originele onderdelen. Succes.

  18. #17

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Nou de radiator is vervangen, wat een ellende... Die 6 uur die ik ergens gelezen heb, die ben ik ruim voorbij gegaan. Ik denk zo'n 4 flinke middagen aan kwijt geweest. Als ik het opnieuw moet doen nu ik weet hoe alles moet, dan gaat 6 uur mij nog steeds niet lukken. Veel schroeven en bouten zitten ook gewoon op een bijna onmogelijk bereikbare plek haha. Wat ook niet hielp is dat de meerdere handleidingen die ik gevonden had een paar schroeven vergeten waren te melden die toch wel belangrijk waren.

    Het opnieuw bekleden van de kleppen dacht ik ook even in een uurtje te doen, dat viel uiteindelijk ook erg tegen. Misschien zijn mijn handen gewoon te groot voor deze auto heeft me ook een middag gekost (dus in totaal 5 middagen kwijt geweest)

    Maar achteraf wel "leuk" om gedaan te hebben. Mocht ik het ooit in de toekomst weer moeten doen dan zal het wel een heel stuk sneller gaan.


    Maar, mijn knipperlicht gaat nu niet meer automatisch uit na een bocht, waar kan dit aan liggen?
    En mijn claxon werkt niet maar ik denk dat ik misschien het kabeltje vergeten ben vast te maken dus die moet ik er even af floepen om te controleren. Wat zou dit anders kunnen zijn? (misschien gerelateerd aan het knipperlicht)

    En mijn binnenverlichting werkt niet op de deuren (maar dit was van te voren al). Hij kan wel gewoon aan (3e stand), maar op geen enkele deur gaat hij in aan in de 1e of 2e stand. Waar zou dit aan kunnen liggen?

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Staat je stuurwiel wel recht als de wielen recht staan? Claxon is gewoon het draadje achterop de knop denk ik.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Staat je stuurwiel wel recht als de wielen recht staan? Claxon is gewoon het draadje achterop de knop denk ik.
    mijn claxon doet het ook niet meer sinds ik vorig jaar het stuur eraf heb gehaald om de dashboardverlichting te vervangen. Kan ook niet ontdekken wat er mis is.

  21. #20

    Standaard Re: Onderhoud aan 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Staat je stuurwiel wel recht als de wielen recht staan? Claxon is gewoon het draadje achterop de knop denk ik.
    Ja volgens mij wel, hoe precies moet dit? Ik heb enkel het linker voorwiel gecheckt of deze recht stond en daarna op gevoel het stuur recht erin gezet.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •