Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

  1. #1

    Standaard B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Beste forum,
    Ik gebruik al 2 jaar dit prachtige forum voor informatie en oplossingen op problemen. Soms kom ik topics tegen van 14 jaar geleden! Echter heb ik nu een probleem waar ik nog geen antwoord op heb gevonden. Ik hoop dat jullie middels dit bericht mij op nieuwe ideeën en inzichten kunnen brengen.

    Voertuig:
    Al bijna 2 jaar ben ik de eigenaar van een Audi 80 B3 1.8s multipointinjectie (K-jetronic) met motorcode JN. Dit is mijn eerste auto en ik heb deze toentertijd gekocht voor een prikkie en had met wat kleine reparaties een APK bemachtigd. Sindsdien 1,5 jaar gereden zonder grote problemen!

    Probleem:
    De problemen begonnen meer dan een maand geleden. Het voertuig ging hevig schokken bij het plots indrukken van het gaspedaal, uiteindelijk trok het voertuig wel gewoon keurig door. Ongeveer een week later begon het voertuig stationair hevig terug te vallen in toeren. Soms als ik dan de koppeling intrapte vloog de RPM-teller naar 300. Dit samen met het schokken zorgde ervoor dat mijn auto soms stilviel. Starten lukte dan niet of de auto liep echt 200 toeren zelfs als ik gas gaf. Echter na 5 minuten startte de auto normaal en had ik vervolgens helemaal geen last van schokken of slecht lopen. Begin van deze week echter bleef de auto slecht lopen en moest ik naar huis gesleept worden. Soms loopt de auto prima en dan 10 minuten later loopt de auto weer slecht.

    Overzicht symptomen:

    • Pikzwarte bougies
    • Zwarte smurrie uit uitlaat
    • Soms prima, soms heel slecht lopen
    • Vaak na 10 minuten rijden begonnen de problemenà nu al eerder
    • Schokken bij plots indrukken gas
    • Stationair ver terugvallen in toeren à soms naar 0 waardoor ik stilviel
    • Bij slechte loop niet oplopen in toeren
    • Geroffel uit de uitlaat


    Wat ik heb gedaan:

    • Bougies vervangen
    • Rotor vervangen
    • Verdelerkap vervangen
    • Bougiekabels natgespoten in het donker
    • Bobine doorgemeten (1,5 ohm primair)
    • Ontsteking gecontroleerd
    • Timing distributiesnaar gecontroleerd
    • Brandstoffilter vervangen
    • Compressie gemeten
    • Lambdasonde doorgemeten
    • Koudestartinjector gecontroleerd op constant druppelen (werkte helemaal niet)
    • Luchtweger/luchtfilter schoongemaakt gecontroleerd
    • Knippercodes ECU geraadpleegd, geen foutcode beschikbaar


    Wat ik denk:
    Vanwege de smurrie uit de uitlaat en pikzwarte bougies constateer ik een teveel aan brandstof. Aangezien ik de ontsteking gecontroleerd heb neem ik aan dat het een teveel aan brandstof is. Een verzopen motor klopt ook wel met het feit dat de auto altijd rond de 10 minuten lopen problemen kreeg. Even wachten en dan deed die het weer.

    Ik ben nu van plan om al mijn verstuivers in glazen te doen om de opbrengst en spuitpatronen te vergelijken. Desnoods laat ik deze ultrasoon reinigen of vervangen.

    Ik heb verder geen ervaring met K-jetronic en ik moet het hebben van internet en logisch nadenken. Mochten jullie nog ideeën hebben laat het AUB weten!

    Ik heb nog een video gemaakt van het slecht lopen van de auto: https://www.youtube.com/watch?v=BL0H9P0VlAE

    Groeten Hugo
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Bij dit soort symptomen altijd de temperatuursensor voor het motormanagement controleren.
    Laatst gewijzigd door tom; 26-09-20 om 10:00.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Hallo Tom,

    dank voor de reactie ik had deze al wel eens nagemeten maar ik heb deze nu eens goed onder de loep genomen. Bij een temperatuur van 45C° heb ik een weerstand van 493 ohm gemeten. Dit zou volgens de grafiek een stuk hoger moeten liggen.

    Ik zal een nieuwe aanschaffen!

    Ik heb ook de warmloopregelaar schoongemaakt, toen ik er in eerste instantie in keek zag ik geen opening. Na het schoonmaken kwam er een klein gaatje tevoorschijn. Of dit effect heeft gehad zal ik monitoren komende dagen.

    Gr Hugo
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  4. #4
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Ik hoor op je video ook dat je brandstofpomp al aardig zoemt, dit kan op den duur ook voor problemen zorgen. De pomp moet continue 6 bar toevoerdruk leveren, als die druk wegvalt dan kan dat ook tot stotteren leiden. Ik weet echter niet zeker of deze pomp continue op dezelfde druk en toevoervolume loopt aangezien de spinnekop zo is ontworpen om eigenlijk alle brandstof die binnenkomt te retourneren. De brandstof die in de injectors terechtkomt is afhankelijk van de stand van de plunjer in je spinnekop (die plunjer wordt aangestuurd door de luchtwegerklep) en in hoeverre je drukcorrector bij-regelt.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Benzinedruk meten koude motor dan kan je ook je warmloopregelaar controleren.


  6. #6

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Ja klopt die pomp die zoemt al lang. Ik wilde inderdaad brandstofdruk meten alleen ik had niet de goede aansluitingen. Dit moet ik dus nog een keer doen. Wat ik wel gek vind is dat de problemen juist het ergst zijn als ik terug naar stationair toerental ga dus wanneer ik eigenlijk het minste brandstof nodig heb. Juist als ik flink gasgeef dan stottert die eventjes maar trekt die daarna perfect door!

    Hoe controleer je die warmloopregelaar GSM? Ik heb op internet wel iets gelezen vanuit het werkplaatshandboek met de slang dichtknijpen enzovoorts alleen vroeg me af of er nog een andere manier is?

    Bedankt voor de reacties!

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Zoek op youtupe maar eens op: warmloopregelaar k-jetronic test
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    wat ik me afvroeg: hoe is het benzineverbruik?

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Een zoemende pomp is op zich geen probleem. Als de pomp begint te haperen moet je je zorgen maken.
    Ik heb wel eens een pomp vervangen die na drie maanden weer zoemde. Daarna nog 100.000 km mee gereden en toen ik de auto verkocht reed-ie nog prima.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    wat ik me afvroeg: hoe is het benzineverbruik?

    Opzich toen de auto normaal reed had ik een verbruik van 1 op 11 ongeveer met langere stukken eerder 1 op 12. Echter nu ruikt de auto vele malen rijker en zal het verbruik stukken slechter zijn. Mijn odometer telt niet meer op dus heel exact kan ik dit niet controleren....

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Klinkt als een koudestartverrijking die permanent werkt doordat de ECU denkt dat de motor koud is. Niet mee doorijden, levert benzine in de olie en slijtage op.

    Exact wat er gebeurde met mijn 2.0E toen de sensor overleed.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Klinkt als een koudestartverrijking die permanent werkt doordat de ECU denkt dat de motor koud is. Niet mee doorijden, levert benzine in de olie en slijtage op.

    Exact wat er gebeurde met mijn 2.0E toen de sensor overleed.
    Dus je vermoed nog steeds die temperatuursensor van het motormanagementsysteem? Die moet ik nog vervangen inderdaad!

  14. #13

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Ik heb mijn warmloopregeling in de vriezer gedaan en hierna de opening bekeken. Zoals je kunt zien is de opening open maar niet 100%. Volgens mij is dit normaal en ik zou zelfs nog wat kunnen afstellen hierin. De opening sluit wel volledig als ik het regelaar onder stroom zet en laat opwarmen. Ik moet nog even de spanning op de stekker in de auto controleren maar volges mij werkt deze wel oke!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Die sensor verdenk ik altijd als eerste. Inmiddels drie keer meegemaakt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Je kan die thermotijdschakelaar doormeten met weerstand Ohm daar is een tabel voor. maar dat heeft niks te maken stotteren en inhouden,

  17. #16

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Ik heb na een korte quarantaine tijd gevonden om de sensor te vervangen. Dit heeft het gehoopte resultaat opgeleverd en de auto loopt weer prima. Door een kapotte temperatuursensor dacht het systeem dat die meer moest inspuiten waardoor de auto dus telkens verzoop. Bedankt allemaal voor de reacties!

    Let op: De sensor die ik hierboven doormeet is niet de desbetreffende sensor die zit hieronder gepositioneerd. Het betreft de sensor zoals te zien op de getekende afbeelding hierboven.

    Groeten Hugo

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Ik hoop dat iedereen met soortgelijke problemen voortaan de zoekfunctie gebruikt, dit geldt voor heel veel oudere auto's en het is al vaak besproken.

    Fijn dat je auto weer goed loopt.
    Laatst gewijzigd door tom; 08-10-20 om 11:34.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik hoop dat iedereen met soortgelijke problemen voortaan de zoekfunctie gebruikt, dit geldt voor heel veel oudere auto's en het is al vaak besproken.

    Fijn dat je auto weer goed loopt.
    Ik heb me helemaal suf gezocht ik dacht alleen dat ik de juiste sensor had gecontroleerd terwijl dit niet zo was. Nergens op het forum staat precies waar de sensor zit.
    Desondanks bedankt voor de tip en nu is er in ieder geval een duidelijk topic over!

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8s k-jetronic onregelmatige loop, uitvallen, inhouden, stotteren

    Hij zit niet bij elke motor op dezelfde plaats. Als je met warme motor een sensor losmaakt en de KVS-temperatuurmeter zakt naar nul dan heb je de verkeerde.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •