Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: B3 1.8 onderhoud KAS automaatbak

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard B3 1.8 onderhoud KAS automaatbak

    Na veel inlezen, in ook Duitse Audi fora, uitgevonden dat veel van de 3-traps automaten overlijden omdat het differentieel (onderdeel vd automaat) nooit gecontroleerd wordt. Dit komt omdat het nooit onderdeel van het onderhoudprogramma was. Maar er hoort 1l SAE 75w90 in te zitten.

    Aangezien ik de auto pas recent in bezit heb het afgelopen weekend de auto maar eens op de brug gezet en ja hoor, er kon bijna een halve liter olie bij voordat het totaan de controle plug stond. De olie die ik nog kon bereiken met mijn vinger was gelukkig wel mooi schoon en glashelder.

    Geen verschil qua loop o.i.d. kunnen constateren vóór en na zeg maar. Maar er wel op tijd bij vermoed ik.

    Volgende stap is de ATF verversen maar de wartel van de peilstokbuis zat nogal vast dus ik ga hem binnenkort leegzuigen maar.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8 onderhoud KAS automaatbak

    Vandaag met een afzuigpomp van een collega ruim 2l ATF uit de bak gekregen en die weer aangevuld met verse (Dexron II D). De bak schakelt hier merkbaar soepeler mee dus ik denk dat het al erg lang geleden is.

    De totale inhoud vd automaat is 3,5 à 4l dus de spoeling is iig verdund. Vd zomer als ik er fatsoenlijk bij kan de hele carterpan eronder uit halen en alles nog eens verversen incl filter.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Question Re: B3 1.8 onderhoud KAS automaatbak

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door React Bekijk Berichten
    Na veel inlezen, in ook Duitse Audi fora, uitgevonden dat veel van de 3-traps automaten overlijden omdat het differentieel (onderdeel vd automaat) nooit gecontroleerd wordt. Dit komt omdat het nooit onderdeel van het onderhoudprogramma was. Maar er hoort 1l SAE 75w90 in te zitten.

    Aangezien ik de auto pas recent in bezit heb het afgelopen weekend de auto maar eens op de brug gezet en ja hoor, er kon bijna een halve liter olie bij voordat het totaan de controle plug stond. De olie die ik nog kon bereiken met mijn vinger was gelukkig wel mooi schoon en glashelder.

    Geen verschil qua loop o.i.d. kunnen constateren vóór en na zeg maar. Maar er wel op tijd bij vermoed ik.

    Volgende stap is de ATF verversen maar de wartel van de peilstokbuis zat nogal vast dus ik ga hem binnenkort leegzuigen maar.
    Ik heb onlangs ook dezelfde gekocht , een B3 uit 1991 1.8S automatic met 75.000 km.

    Hoe kan ik het oliepeil controleren van het differentieel?
    Moet die wagen op de brug en dan langs onder een overloop plug (of vijs) eraf schroeven om er vervolgens SAE 75W90 bij doen tot deze er begint uit te lopen?

    En hoe ververs ik de ATF olie van mijn automaat zelf?
    Kan ik deze oude ATF olie niet gewoon aflaten via een aftapplug onderaan?
    En dan de filter van de automaat, kan deze filter, als de oude olie eraf is, vernieuwd worden zonder de carterpan van de automaat te demonteren?
    Om vervolgens nieuwe ATF op te gieten? langs waar moet de nieuwe olie erin gegoten worden?

    En zou dit dringend zijn denk jij aan deze lage kilometerstand?
    de wagen heeft immers ingevuld onderhoudsboekje en GROOT onderhoud gekregen op 60.000 km in een erkende VW Audi garage

    En weet jij hoeveel benzine E5 (ron98) deze Audi's B3 1.8S automatic ongeveer gemiddeld verbruiken per 100 km
    Laatst gewijzigd door DavidB3; 14-03-21 om 15:35.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8 onderhoud KAS automaatbak

    Het oliepeil vh differentieel is alleen vanonder de wagen te controleren. Je hebt inbus dop 17mm nodig en het nivo dient totaan de vulopening te staan, anders bijvullen.
    Aan de meeste olie flessen zit een uittrekbare tuit waarmee je bij kan vullen door in de fles te knijpen.

    Bij mijn automaat zit er geen aftapplug en dien je de wartel van de peil/vulbuis los te nemen. Dit zat zo vast dat ik het niet aandurfde daar meer kracht op te zetten.
    Heb met een goede olie-afzuig-handpomp met een harde slang van 6mm via de peilbuis er bijna 3l uitgezogen en dit ook weer nieuw bijgevuld via de peilbuis met een trechter.
    Fabrieksvulling is 6l maar je kan er maar 3l uitkrijgen (de koppelomvormer kan je niet aftappen zonder demontage) dus het is niet onverstandig om regelmatig "de spoeling te verdunnen op die manier".

    In de vraagbaak heb ik trouwens gelezen dat als het nivo van de ATF en/of het differentieel regelmatig afwijkt zonder zichtbare lekkage(s) er ook een afdichting tussen de automaatbak en het differentieel lek kan zijn. Hier zijn er waarschijnlijk veel aan overleden en naar de sloop gegaan. Mijn auto is een mooi-weer auto waarmee nog geen 1000km per jaar gereden gaat worden dus ik check het wel elk jaar.

    Het filter heb ik (nog) niet kunnen doen aangezien dan de hele pan inclusief peilbuis eronderuit moet. Het filter schijnt alleen maar een grof gaasje te zijn, en niet een hele cassette zoals bij moderne(re) automaten. Dit komt nog wel een keer. Dit jaar pak ik eerst de distributie en het koelsysteem aan.

    Het verbuik weet ik niet en interesseert me tot op zekere hoogte weinig gezien de KM's die ik zal rijden. Het is een carburateur-versie met hand choke en ik tank alleen RON98 E5. Elke keer 10 tot 15l om ook hier de spoeling verdund/vers te houden gezien veel gestald staan.
    Laatst gewijzigd door React; 14-04-21 om 08:05.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •