Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Oliedruklampje brandt B4 ABT

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Onze Audi 80 B4 met ABT motor wordt weer dagelijks gebruikt. Afgelopen maand gekeurd geraakt met als enige opmerking dat de kilometerteller niet meer telde. Ik heb dus een vervangende tellerbak gemonteerd maar wel het oude 'infocenter' gebruikt aangezien de nieuwe een hoop knipperende lampjes gaf en toch niet helemaal hetzelfde was.

    Na een paar weken dagelijks gebruikt te zijn ging opeens het oliedruklampje branden. Niet eerst flikkeren stationair bij warme motor. Neen, ineens BAM. Ik denk een vals contact ergens aangezien de motor 40km met een brandend lampje gereden heeft en het ding nog steeds normaal klinkt.

    Maar nu, bij de oliefilter zitten er 2 sensoren. Kan iemand mij zeggen waarom die er 2 heeft? En waar ze voor dienen? De bovenste dient voor de lage oliedruk (vermoed ik) maar de onderste...?

    Alvast bedankt!
    Pieter

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Ik ga even antwoorden op mezelf. Blijkbaar schakelen ze op verschillende drukken. Dan kan ik verder het symptoom beschrijven.

    Bij de bovenste sensor reageert hij als verwacht. Als het lampje aan is en ik trek de sensor los dan gaat het lampje uit. Houd ik hem aan massa dan gaat hij aan.

    De onderste doet helemaal niks. Wat ik ook doe, ik krijg geen reactie op het lampje. Stekker vast, stekker los, stekker aan massa. Boeit allemaal niet...

    Iemand een suggestie?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Bij de mijne brandt het lampje soms even kort of iets langer. Ik krijg dan altijd de bibbers, ook al gaat het over. 6,5 jaar geleden liep mijn motor vast (na gebruikt van te dunne olie door de toenmalige garage). Toen brandde het lampje ook. Dat was kort na het starten. Kostte me een ruilblok, dat nu soms die melding ook geeft. Vooral als olie verversen al even geleden is.

    Maar de kans is groter dat er ergens een massaprobleem zit.

  4. #4
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Als je 40km hebt doorgereden met een brandend olielampje hoop ik ten zeerste dat je ergens een elektrisch probleem hebt. Anders kan je op korte termijn een revisie overwegen. Oliedruksensoren kan je heel makkelijk doormeten met een multimeter. En anders kabeltjes doormeten.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Zou je kort kunnen uitleggen hoe je de sensor uitmeet? Welke weerstandswaarden 'normaal' zijn.

    Hoe zitten die sensoren eigenlijk geschakeld? Hebben ze invloed op elkaar? Heeft er iemand een schema'tje van die sensoren?

    En een onderdeelnummer van de sensoren?
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 07-01-21 om 18:53.


  6. #6
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Het is een schakelaar, hij geeft geen of weinig weerstand (0 ohm, circuit gesloten) of oneindige weerstand (circuit onderbroken). Deze schakelaars hebben een schuifcontactje waar het contact uit de kabelboom opgeschoven wordt. Het koper in deze verbindingen wil nog wel eens wegrotten waardoor het circuit hoe dan ook wordt onderbroken. Dit los je op door het oude contact van het draadje af te knippen, de draad een stukje te strippen en een nieuw schuifstekkertje (amp-stekkertje) op de draad te knijpen. Is het dan nog niet opgelost, dan heb je te maken met een brakke zekering of een kabelbreuk.
    De schakelaar zelf kun je doormeten door een bij langer uitgeschakelde motor het schuifcontact en de massa te meten op weerstand. Als je weinig weerstand meet is het circuit van de schakelaar gesloten en doet deze het nog. De auto starten en dan weer doormeten, als het goed is is het circuit open en meet je een oneindige weerstand.
    De afzonderlijke schakelaars meten lage en hoge oliedruk, als ik me niet vergist heeft dat met motortemperatuur te maken.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Zitten de olie-druk-schakelaars afzonderlijk gezekerd?! Ik vind het hoe langer hoe meer een bijzondere auto!

    Maar nu blijf ik enkel nog met de vraag, heeft iemand de bestelnummers van beide sensoren?

  8. Ad
  9. #8
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Ding eruit draaien en kijken wat erop staat is niet zo moeilijk.
    Of op kenteken zoeken, dat hebben wij niet.

    gokje https://www.autodoc.nl/topran/2722748
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Dat kan niet in België, daar hoort het kenteken niet bij de auto. Op 7zap.com staan alle onderdeelnummers.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    De ABT heeft 2 schakelaars: een witte die schakelt bij 1.8 bar (1 polige aansluiting) met onderdeelnummer 056 191 081. De andere is blauw en schakelt bij 0,25 bar (ook met 1 aansluiting). Deze heeft als onderdeelnummer 028 919 081 H. De 0,25 bar schakelaar zit beneden en de 1.8 bar zit boven. Uit ervaring zou ik zeggen dat de 1.8 bat schakelaar de boosdoener is. De 0,25 bar doet het olielampje uit gaan na het starten (dus bij stationair toerental). De 1.8 bar werkt als de motor draait. Bij 2000 rpm of hoger moet er meer dan 1.8 bar druk voorhanden zijn.

    De kunststof (witte) behuizing wil nog wel eens door temperatuur en druk gaan lekken. Het heeft me ooit bijna de motor van mijn RS2 gekost toen er olie onder druk langs de schakelaar naar buiten spoot (uiteraard op vakantie, met de kids en de vrouw in de auto) op de Duitse autobahn. Gelukkig met een sisser afgelopen. Die schakelaar koste toen (2016) iets van 10 euro (Hella) bij de lokale Stahlgruber.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Arnout,
    Ik wil de witte oliedrukschakelaar bestellen met het onderdeelnummer 056 191 081 wat jij aangeeft maar het klopt volgens mij niet. Kun je voor mij het onderdeelnummer controleren.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Bovenin heb ik een zwarte schakelaar met blauwe aansluitdraad en onder heb ik een witte schakelaar met witte aansluitdraad. Klopt het wel dat de witte schakelaar onder gemonteerd moet zitten in plaats van boven zoals eerder door Arnout aangegeven?

  14. #13
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Kijk eens bij cardiagn.com .

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter sr Bekijk Berichten
    Bovenin heb ik een zwarte schakelaar met blauwe aansluitdraad en onder heb ik een witte schakelaar met witte aansluitdraad. Klopt het wel dat de witte schakelaar onder gemonteerd moet zitten in plaats van boven zoals eerder door Arnout aangegeven?


    Ik ging uit van deze foto in “Jetzt helfe ich mir selbst”. Heel goed boek trouwens als je zelf sleutelt. Daar staat de witte sensor (1,8 bar) boven aangegeven (nummer 2).
    Echter in het boek van Etzold over de 80 staat dit:



    Daar staat de 1,8 bar witte schakelaar dus onder.

    Het partnummer klopt wel, Google maar eens, altijd kom je dezelfde 1,8 bar schakelaar tegen.

    Ik heb even in het schema gekeken en volgens mij klopt het wat je zegt. Aan de 0,3 bar schakelaar moet een blauw met zwarte draad zitten, aan de 1,8 bar een wit met grijze draad.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Jouw nummer 056 191 081 van de witte schakelaar (schakelt bij 1,8bar) wordt in google en op de site van autodoc niet herkend, wel het nummer 056 919 081. Ik neem aan dat nummer 056 919 081 klopt?

  17. #16
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Klopt helemaal. Ik had het niet gezien omdat Google gelijk met resultaten kwam. Het is dus de 056 919 081 E die vervallen is en vervangen door de 056 919 081. Ik heb er eentje van Hella in de RS2 zitten die het goed uithoudt tot nu toe.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Bedankt, nu weet ik zeker dat ik het juiste artikelnummer heb en bestel hem van het Hella.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Nog even een opmerking. Lang geleden maar tussenin nogal druk geweest met vanalles. Uiteindelijk rijdt onze 80 nog steeds rond met een brandend olie-druk-lampje. Met afgekoppelde sensoren (beiden). Dus ik vermoed de tellerbak of gewoon een slechte bekabeling.
    Het euvel is ook begonnen toen we de tellerbak hebben vervangen.

    Ik maak me er dus niet meer echt druk in en één dezer haal ik het lampje er gewoon uit.

  20. #19
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Totdat je oliedruklampje echt een keer gaat branden en je vrolijk door blijft rijden zonder oliedruk. Overweging heb ik gauw gemaakt denk ik.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Oliedruklampje brandt B4 ABT

    Die hebben we inderdaad gemaakt. En de beslissing gemaakt dat het lampje geen verschil maakt.

    Stel je voor dat de oliedruk een keer te laag wordt. Dan is dat omdat de motor versleten is. Dan is het einde verhaal voor de 80. Motorrevisie zouden we niet doen, dus dan zouden we ook gewoon doorrijden tot de motor het begeeft/vastloopt.

    Wat wel belangrijk is dat het oliepeil geregeld gecheckt wordt. Want een flikkerend lampje zou een laag oliepeil kunnen aanduiden (bij een werkend systeem). Ow ja, onze 80 heeft bij ons dus al 100k km gereden zonder werkend waarschuwingssysteem. Dus de komende 20k km zou het ook niet uitmaken.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •