Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Mijn 80 (1992) met NG 2.3 motor loopt fantastisch. Alleen bij koude motor start ie direct maar hij slaat meteen weer af. Met of zonder gas geven. Dit moet ik wel 5 keer doen voordat ie blijft lopen. Ik kan dan wat gas geven en de motor loopt weer zoals altijd.
    Net na een rit heeft ie geen probleem. Start prima en blijft mooi lopen.
    Dit is plotseling ontstaan. 2000 km geleden nog groot onderhoud gedaan met o.a. ook nieuwe pomp brandstof en luchtfilter. Alle stekkers los en met contactspray behandeld.
    Geen zuiggeluiden van valse lucht te horen of zichtbaar defecte slangen. Nogmaals: Als ie loopt is het ook perfect.
    Ik ben geen garagebezoeker en kan al mijn oude auto's prima zelf repareren maar hier heb ik nog geen oplossing voor.
    Iemand die mij op een (bij voorkeur het juiste ) spoor kan zetten?
    Bedankt vast voor het meedenken.

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Werking van de koude start injector gecontroleerd? Hoe gaat het als de motor een beetje is afgekoeld?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Ik dacht juist niet aan het koudstartventiel, Arnout omdat ie meteen een paar slagen loopt. Dus denk ik daar ligt het niet aan. De motor neemt niet over op de normale ventielen (lijkt het) en hij valt stil. Na 5 keer starten komt ie eerst wat moeilijk op gang maar dan ie ie meteen weer bij de les....... Als ie nog wat warm is slaat ie meteen goed aan.
    Hij deed dit zomaar in een keer. Pas nog 400 km gereden en geen slag verkeerd maar eind van de dag weer naar huis: moeilijk doen.
    Wat nu?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Zonder koudestartinjector zal-ie meestal wel aanslaan maar niet rijk genoeg lopen en dus afslaan. Niet aannemen, maar controleren dus. De injector wordt aangestuurd door een sensor die als-ie moe is ook kuren vertoont die hierop lijken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Of de accumulator houdt de druk niet lang genoeg vast waardoor je luchtbellen in de leidingen krijgt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Benzinedruk meten dan kom je verder, koudstartventiel werkt via een thermotijdschakelaar.

  7. #7

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Ik noem een paar zaken waar in aan denk:
    Benzinepomp vervangen: of de opvoerleiding op de kop van de pomp onder de juiste hoek is gemonteerd, de zekering blijft wel heel.
    Sensor stuk/ los gehad op flens bovenste koelwaterslang: sensor (OEM 034 906 161 en/of Bosch 0 280 130 053) (2 pinnen) Eén pin is voor de aansturing van de ontsteking, de andere voor het motormanagementsysteem. (weerstand meten, eerst bij koude motor, later bij warme motor)
    Eén of meer bougie-kabels niet goed vast gezet of stuk geraakt (meet weerstand per kabel).

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Ik ga er vandaag mee bezig. Laat weer van me horen. Tot zover bedankt voor het meedenken!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Eerst APK gehad (goedgekeurd!) en dan weer terug naar het startprobleem.................

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Koudstart ventiel wordt niet aangestuurd! Ik heb nu een aparte voeding met drukknopje dus starten kan weer. Dit is een tijdelijke oplossing. Nu eerst een temp/tijd schakelaar vinden (dat is toch de bovenste met 2 draden he) en kijken of dat het probleem echt oplost. Wie oh wie heeft nog een schakelaar??
    Ik hoor het graag.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Volgens mij nog gewoon bij de automaterialenhandel te koop.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Okay. Bedankt

  14. #13
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Vreemd, de NG heeft geen temperatuurtijdschakelaar meer. Zal eerder een defecte temperatuursensor zijn die het probleem heeft veroorzaakt. Wat heb je uiteindelijk gekocht? Een sensor in de prijsklasse 20-100 euro of een sensor van >200 euro? Die thermotijdschakelaars gaan namelijk voor dat soort idioot hoge bedragen.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Gewoon de sensor voor het motormanagement lijkt me.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Gekocht?: Nog niets! Eerst proberen vast te stellen waar de fout zit. Nu lees ik (RvdG) dat er geen temp/tijd schakelaar meer in zit! Even vaststellen dat de auto van '93 is dus deze misschien toch wel?? De schakelaar die ik er van verdenk de T/T-schakelaar te zijn heeft 2 draden: 1 dikke bruin/rood en een dunne blauw/rood, klein en sleutelmaat 19.
    Weerstanden naar 0 ong 3 ohm en onderling 6 ohm. Tijdens starten komt op geen van beide +. Ik vind de schakelaar ook niet terug op de schema's van ""So wird's gemacht"" wat ik ook vreemd vind. Het koudstartventiel krijgt de + van aansl 50 startmotor en de - via genoemde schakelaar denk ik te weten.....
    Klopt het wat ik allemaal uit kraam???
    raag een draai om mijn oren met de juiste uitleg. Bedankt voor het meedenken allemaal.

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    In de bovenste koelwaterslang, tegen de kop, zitten twee sensoren. Waar elke sensor zit heeft Audi bij verschillende motoren omgedraaid, dus je moet zelf even zoeken. Een sensor is voor de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel, de ander voor het motormanagement. Die laatste is jouw verdachte. Als de motor warm is, je trekt de connector los en de meter op het paneel zakt naar nul, dan heb je de verkeerde.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Ik heb mijn temp-meter al eens moeten repareren, Tom (kwaal audi 80) en daardoor weet ik zeker dat de bovenste niet voor de temp-meter is. Maar is het een tijd/temp schakelaar of een zender voor de de ""ECU""? Waar komen de 2 draden vandaan en/of waar gaan ze naartoe en wat doet deze zender precies. ECU of toch T/T schakelaar.....

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Het is een temperatuursensor voor de ECU. Schakelt de verrijking in en uit naargelang de koelvloeistoftemperatuur.
    Laatst gewijzigd door tom; 14-02-21 om 17:05.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Het is een NTC-weerstand Negative Temperature Coëfficiënt, en dat wil zeggen dat de weerstand lager wordt als hij warm wordt.
    Als de koelvloeistof warm is (90 graden) zou hij rond de 250 ohm moeten zijn, koud iets van 2500 of 3000 ohm.....dacht ik...is al lang geleden dat ik dat ding gemeten heb.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 start meteen maar stopt ook meteen

    Meten is weten

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •