Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Gisteren begonnen aan de vervanging van de distributieriem, maar tegen een probleem aangelopen:
    Bij het verwijderen van alle aanbouwdelen is er ondanks goed gereedschap (Gedore) een inbusbout van de waterpomp poelie dolgedraaid.

    Lang verhaal kort, de boutkop vanaf onderen eraf moeten slijpen, met een paar rake klappen de poelie eraf moeten slaan dus die is ook niet fris meer en de waterpomp vertrouw ik nu ook niet meer. Iig was ik uiteindelijk wel zo ver dat ook het onderste distributiedeksel eraf kon. Motorkap dicht en over een paar weken vervolgen, auto staat gestald.

    Het wordt nu dus een groter 'project'; nieuwe poelie, nieuwe waterpomp, dan ook gelijk maar de thermostaat doen en het systeem spoelen en verversen.

    Wie weet of ik nog iets over het hoofd zie? Welke soort koelvloeistof kan ik het beste gebruiken (kleur?) en klopt het dat er 8,5l in het hele systeem zit?
    Ik heb volgens mij ook ergens gelezen dat die 6mm inbus boutjes waar de poelies mee vastzitten altijd vervangen dienen te worden, klopt dit?
    Laatst gewijzigd door React; 05-04-21 om 20:42.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    De goedkoopste alusafe koelvloeistof van de Action voldoet, er hoeft niets exotisch in. Ik weet niet of die boutjes vervangen moeten worden maar ik zou het zelf wel doen, zijn de kosten niet en het voorkomt doldraaien waar inbus altijd gevoelig voor is als er iemand wat lomp aan heeft gesleuteld. 8,5 liter klopt inderdaad.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Ok @tom; ik zal die boutjes nieuw halen dan voor de zekerheid. Die ene die doldraaide zat ook zo vast als een huis. De koelvloeistof is duidelijk!
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Spullen zijn besteld. SKF waterpomp, pakkingen en nieuwe poelie zijn al binnen. Uiteindelijk alle boutjes, moertjes etc. nieuw besteld bij de VW-dealer.
    Ga niet naar een Audi-centrum daar werkt niemand meer die nog iets van deze auto's weet, ze staan je aan te kijken met een blik van "ga weg".
    Bij de VW-dealer werd een oudere magazijnman direct enhousiast en alles komt deze week nog binnen.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  5. #5
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Hoe herkenbaar! Al zijn er ook Audi monteurs die het oude spul een warm hart toedragen hoor.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Hoe herkenbaar! Al zijn er ook Audi monteurs die het oude spul een warm hart toedragen hoor.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ja die zullen er ook vast wel zijn. Toen ik alles ophaalde vroegen ze nog of ik de auto een keer kwam laten zien! Sommige delen kwamen in "VW Classic Parts"-verpakking.

    Heb ook maar een kleine Gedore momentsleutel besteld. Veel bouten hebben maar 20Nm nodig en enkele zelfs 10Nm, dat is niets! Gaat mij niet meer gebeuren dat over 5 jaar de boel weer doldraait of afbreekt.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Ik gebruik vaak Loctite 243 dan komt er geen water of vocht tussen en is het na 10 jaar gewoon makkelijk los te draaien.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Vervangen waterpomp B3 1.8 RU

    Vandaag alles uitgevoerd en wel even in de problemen gekomen. Ik d8 dat het tussenriemwiel de oliepomp aandrijft dus die had ik niet gemarkeerd en deze was verdraaid. Daarna startte de auto totaal niet meer, gjng wel normaal rond. Uiteindelijk erachter gekomen dat het tussenriemwiel de as naar de stroomverdeler aandrijft en die dus niet meer op tijd stond. Dat heeft me 3 uur gekost voordat ik de juiste markeringen uitgevonden had op internet. Ze loopt iig weer als een zonnetje.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •