Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

  1. #1

    Standaard 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    M'n ABS systeem werkt niet. Het ABS lampje op dashboard brand niet, wel bij het op contact zetten. Remmen werken verder prima maar wanneer ik de remmen maximaal intrap heb ik 4 blokkerende banden en het ABS systeem grijpt op geen enkel moment in.

    Ik moet nog controleren of het sperdif. goed werkt. Wanneer ik de DIFF knop indruk gaat het oranje DIFF knopje branden, vervolgens hoor ik een relais of solenoid klikken maar het groene lampje gaat niet branden. Wie weet wanneer het groene lampje gaat branden, is dit een terugkoppeling als de lock op z'n plaats zit?

    Omdat bij gesperde diff. de ABS wordt uitgeschakeld dacht ik dat beide issues mogelijk verband met elkaar kunnen hebben. Ik heb verder nog niks gecontroleerd omdat ik eerst de voorkant van de auto weer in elkaar wil zetten, wacht momenteel op een juiste waterpomp en distubutieriem spanner. Dan kan ik de auto weer omdraaien en het diff. eens gaan inspecteren.

    Maar ik dacht laat ik alvast een toppic starten, wellicht dat iemand tips heeft.

    p.s. ik heb de computer uitgelezen met knippercode en hier kwam niks uit, computer ziet blijkbaar geen fouten.

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    In die schakelaars van de B3 en B4 willen de lampjes wel eens overlijden, dus dat is een reële oorzaak voor het niet branden van je difflampje. Op mijn 100 C3 Quattro (weliswaar nog met het oude dubbele sperdiffsysteem) werkt de middensper niet en daar hoor ik ook geen relais klikken, bij het inschakelen van mijn achterdiff wel.

    Je kunt het schakelaartje dus uitbouwen en open maken om te kijken of het pitje is overleden of niet. Heb je daar geen zin in of wil je toch testen of het differentieel werkt nadat je het lampje niet aan de praat kunt krijgen? Dan kun je een stuk gaan rijden op het moment dat je de sper hebt ingeschakeld, in met name scherpe bochten zul je goed horen en/of voelen of de sper werkt. Je voelt en hoort echt dat het wiel in de binnenbocht ligt te wringen. Niet te lang/te snel rijden daarmee want dat vinden je differentieel, aandrijfassen en banden niet leuk.

    Wat betreft de ABS kan ik helaas geen advies bieden.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  3. #3

    Standaard Re: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    Ik heb het diff schakelaartje uitelkaar gehaald en de lampjes gecontroleerd. Er zitten twee lampjes in, 1 voor de lock en een andere voor de ambient verlichting, beide lampjes heb ik getest en ze doen het nog.
    Aan de printplaat kon ik zien dat er een component met twee pootjes was uitgesoldeerd, na wat zoekwerk kwam ik erachter dat hier een 2e ambient lampje hoort te zitten, maar deze is er dus uitgehaald.
    Wat ik raar vindt en wat waarachijnlijk niet juist is, is dat het ene ambient lampje wat er nog wel zit niet wordt aangestuurd zodra het stuurslot op contact wordt gezet. Dus het hele plaatje met rasters en aandrijflijn wordt niet verlicht. De diff knop zelf heeft wel ambient verlichting die werkt, maar deze wordt gevoed vanuit een andere stekker. Op de andere stekker die printplaat moet aansturen meet ik wel spanning tussen bepaalde contacten, maar ik weet nog niet wat ik op welke contacten moet meten.

    Ik heb de achterbank verwijderd en het bij inschakelen van diff knop hoor ik het diff lock stuurapparaat schakelen. Als straks de motor het weer doet (wacht op onderdelen) maar eens kijken of het vacuum deel werkt en het differntieel bedient wordt.

    Nu de achterbank weg is heb ik ook zicht op relais 349 met daarop een 10A zekering welke is doorgebrand! Dit relais wordt gebruikt voor het ABS systeem, dus hopelijk heb ik met het vervangen van de zekering het ABS probleem opgelost. Blijft nog wel de vraag waarom de zekering is overleden, hopelijk is het geen terugkerend probleem. Ook wel erg raar dat het ABS lampje dan niet gaat branden, ohja dat kan natuurlijk niet wat de zekering ligt er uit.......?
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 21-06-21 om 20:57.

  4. #4

    Standaard Re: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    Gisteren onderdelen binnen gekregen en vandaag de auto weer aan het rijden gekregen.

    ABS doet het ook weer met een nieuwe zekering

    Diff lock heb ik getest en doet het ook
    Alleen het complete deel boven de schakelaar lijkt dus niet te werken. Ambient verlichting werkt niet en het groene diff lock lampje ook niet.
    Binnenkort krijg ik een andere middenconsule, dus ook met diff. lock schakelaar en schermpje. Dan maar eens klijken wat die doet. Of heeft iemand nog een idee waar het fout gaat?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    Als het niet de aansturing van het differentieel is, dan zijn meestal gewoon de lampjes stuk na 35 jaar.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: 80 B4 Sperdifferentieel en ABS problemen

    De lampjes had ik getest en die doen het nog, zie bericht #3

    Wel was er 1 lampje uitgesoldeerd. Beetje raar, waarom zou je dat doen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •