Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

  1. #1

    Standaard NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Ik heb een hardnekkig probleempje met m'n NG motor die ik maar niet krijg opgelost, tijd voor hulp.

    Rond de 3600-3800 rpm begint de motor merkbaar in te houden en bij 4000 is het helemaal gebeurd. Soms trekt de motor iets verder door maar het vermogen ontbreekt dan, motor loopt dan ook niet mooi.
    Bij lagere toeren merk ik niks, motor loopt mooi bij koude als zowel warme motor.

    Ik heb al een en ander gedaan:

    - Labdasonde vervangen
    - Volgasschakelaar gecontroleerd
    - Bougies vervangen
    - Verdeler vervangen
    - Gasklep en luchtinlaat schoongemaakt
    - Luchtfilter vervangen
    - ECU geeft geen foutcode (gecontroleerd met knipper ledje)

    Dus wellicht nu maar het brandstof deel gaan controleren. Brandstof druk gaan meten. Hoe kan je controleren of de brandstofdruk nog voldoende is bij maximum vermogen zonder te moeten gaan rijden?

    Nog andere dingen die ik zou moeten controleren?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Heb je de voetpakking van de injectie wel eens vervangen? Die kan voor valse inlaatlucht zorgen. Nu spreek ik vanuit mijn ervaringen met de abt motor, dus misschien zit ik er naast.
    Verder heb ik een vreemd lopende motor gehad doordat de distributie en ontsteking niet goed stonden afgesteld. Misschien zijn dit nuttige ideeën?

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Dat geldt voor monopoint, niet voor multipoint.

    Met een brandstofdrukmeter kun je meten hoe de druk is, ook bij meer gas geven.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? Misschien een (goedkope) oplossing voor jouw probleem!

  5. #5

    Standaard

    Ik heb geen idee wanneer het brandstof filter is vervangen, iedergeval niet door mij maar ik heb er ook nog niet veel ingereden. Heb al wel een nieuwe brandstoffilter liggen maar daat is het nog niet van gekomen, heb ook geen idee waar die zit. Meen wel eens gelezen te hebben dat het best nog wat werk is om deze te vervangen, ik zal het eens gaan uitzoeken.

    Brandstofdruk meten gaat waarschijnlijk sneller, maar ik heb niet de juiste aansluitingen voor mijn meter, maar eens kijken of ik wat aan elkaar geknutseld krijg.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Heb je de voetpakking van de injectie wel eens vervangen? Die kan voor valse inlaatlucht zorgen. Nu spreek ik vanuit mijn ervaringen met de abt motor, dus misschien zit ik er naast.
    Verder heb ik een vreemd lopende motor gehad doordat de distributie en ontsteking niet goed stonden afgesteld. Misschien zijn dit nuttige ideeën?
    Distributie riem heb ik recent vervangen maar heeft het motorgedrag niet veranderd.
    Laatst gewijzigd door tom; 23-07-21 om 00:35.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross Bekijk Berichten
    Ik heb geen idee wanneer het brandstof filter is vervangen, iedergeval niet door mij maar ik heb er ook nog niet veel ingereden. Heb al wel een nieuwe brandstoffilter liggen maar daat is het nog niet van gekomen, heb ook geen idee waar die zit. Meen wel eens gelezen te hebben dat het best nog wat werk is om deze te vervangen, ik zal het eens gaan uitzoeken.

    Brandstofdruk meten gaat waarschijnlijk sneller, maar ik heb niet de juiste aansluitingen voor mijn meter, maar eens kijken of ik wat aan elkaar geknutseld krijg.
    Als het brandstoffilter verstopt zit krijg je wel voldoende druk (jouw NG motor is voorzien van een continue injectie, met een werkdruk van ca. 5 bar), maar te weinig opbrengst bij hogere toerentallen. Vandaar mijn suggestie om het brandstoffilter te vervangen.

    De brandstofpomp in mijn cabriolet (origineel met dezelfde motor) levert, in goede conditie, ca. 9 bar. Ik vermoed dat dit bij jouw brandstofpomp ongeveer eenzelfde waarde zal zijn. Om de brandstofdruk regelaar uit te bannen kun je kort even de retourleiding afklemmen en testen op de hogere toerentallen. Wil de motor dan wel hoger klimmen in toeren, dan heb je de schuldige gevonden! Ik kan je dan overigens aanraden om een universele, instelbare brandstofdruk regelaar terug te plaatsen.

    Ik kan je deze PDF aanraden als studie materiaal: https://tikobv.nl/m/ke-jet%20Nederlands.pdf

    Als laatste tip: bij deze motoren wil een flesje injector reiniger nog wel eens wonderen doen!
    Laatst gewijzigd door Superunknown; 23-07-21 om 09:52.

  7. #7

    Standaard Re: NG motor houdt in / stopt bij 3600 - 4000 rpm

    Vanavond heb ik het brandstoffilter vervangen maar helaas is dit niet de oplossing.

    Dus nu de brandstofdrukken maar eens gaan meten. Helaas heb ik geen passende slangen voor mijn drukmeter. Ik heb hier nog wel een 2e spinnenkop liggen met alle leidingen, heb nog even getwijfeld of ik deze leidingen zou opofferen maar dat vind ik sonde, dat ga ik dus niet doen. Dus eerst maar even opzoek naar passende slangkoppelingen.

    Zijn dit de aansluitingen van de drukregelaar:
    Horizontaal: aanvoer pomp
    Vertikaal: regelde druk
    Diagonaal: retour leiding
    Klopt dit?

    Kan je de 6e verstuiver voor koude start gebruiken voor het meten van de systeemdruk, is deze identiek aan de hoofdinjectoren?

    En tot slot, hoe kan je het beste de systeemdruk meten bij vol belaste motor? De brandstof flow die geleverd moet worden bij 5000rpm bij stilstaande auto is aanzienlijk lager dan 5000rpm bij 180kmh. Als je goed wilt meten moet je dit tijdens het rijden doen bij volle beklasting?


    @Superunknown, bedankt voor het interessante leesvoer

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •