Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Uitwisselbaarheid 5 cilinder koppen

  1. #1

    Standaard Uitwisselbaarheid 5 cilinder koppen

    Ik ben benieuwd of een cilinderkop van een 1B of KG motor zal passen op een NG, iemand enig idee?
    Het gaat me er dan vooral of alle boutgaten, koelwater kanalen, etc, hetzelfde zullen zijn. In en uit-laat manifold maakt me dus niet uit.

    Cilinder boring van een 1B is 81,0mm en die van een NG 82,5mm, dus dat zal wel iets aangepast moeten worden om netjes op elkaar aan te sluiten.

  2. #2
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitwisselbaarheid 5 cilinder koppen

    Ik weet dat de MC zijn cilinderkop deelde met de KU en KV motoren en het zou me niets verbazen als de MC en de 1B ook dezelfde cilinderkop deelde. Van de 1B zou het met niets verbazen als dat een MC met vanuit de fabriek een hogere turbodruk of grotere turbo aangeschroefd is geweest en dus ook dezelfde cilinderkop heeft gehad. Van de MC (en mogelijk dus ook 1B) weet ik dat deze de cilinderkop én nokkenas deelt met de ongeblazen 2.2 motoren met codes KU en KV (138 en 136 pk). Qua koelwaterkanalen en ook de boring zal het zo passen; de Audi 1.9E had een 1800 die is opgeboord tot 1847 cm³ (boring 82,5 mm) en die gebruikte dezelfde cilinderkop als de 1.8 GTI (die ook 81,0 mm boring hebben) motor uit de Golf (tevens de 1.8E motor uit de B3 of 1.8 GTE motor uit de B2). Ik geloof ook niet dat Audi de NF/NG zo radicaal heeft aangepast dat het kanalenverloop in het blok en cilinderkop anders is dan op de andere 5 cilinders.

    Wat is het doel van het ombouwen naar een turbo-kop? Ik zie hier niet echt een voordeel in. De cilinderkop van een turbo is namelijk dezelfde als van een ongeblazen 2.2 (zoals net genoemd) en deelt dezelfde nokkenas als de felste 2.2's, die tevens ook in de NG terecht is gekomen. Qua potentiele flow ga je er met die kop alleen maar op achteruit; de inlaatklep-diameters is op de NG/NF koppen hetzelfde als op de GTI koppen (40 mm) waar de inlaatklepdiameters van de 2.2 cilinderkoppen hetzelfde is als op de standaard 1.6 en 1.8 koppen (38 mm). Daarbij geef je aan deze op een NG te willen monteren. Tenzij je van plan bent om er een geheel ander injectiesysteem en inlaat op te bouwen, stelt ook daar een 2.2 kop je in het nadeel. De 2.2 koppen hebben namelijk de schachten voor de K-Jet injectors in de kop gedraaid zitten waar deze bij de NG motor in de cilinderkop geklemd zitten. De NG koppen hebben daardoor dus ook een flinke uitsparing boven de inlaatport om ruimte te maken voor de injector met injectorschacht. Simpel gezegd; de stock inlaat van een NG gaat niet passen op een 2.2 kop.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 31-07-21 om 00:48.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  3. #3
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitwisselbaarheid 5 cilinder koppen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Ik weet dat de MC zijn cilinderkop deelde met de KU en KV motoren en het zou me niets verbazen als de MC en de 1B ook dezelfde cilinderkop deelde. Van de 1B zou het met niets verbazen als dat een MC met vanuit de fabriek een hogere turbodruk of grotere turbo aangeschroefd is geweest en dus ook dezelfde cilinderkop heeft gehad. Van de MC (en mogelijk dus ook 1B) weet ik dat deze de cilinderkop én nokkenas deelt met de ongeblazen 2.2 motoren met codes KU en KV (138 en 136 pk).
    de 1B en de MC zijn dezelfde blokken en koppen. de MC werd gebruikt met de _toen nieuwe_ katalysator en Lambda
    hier mee werd een lagere pk opbrengst gerealiseerd aan de MC ter bescherming van de eerder genoemde kat.
    dus ja die koppen zijn hetzelfde, wel zit er iets verschil tussen de MC met 1 of met 2 pingel sensoren en de gebruikte turbo.
    de KKK26 bij de oudere, maar wel met olie en water koeling en de KKK24 die ook gebruikt werd op de 1B
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  4. #4

    Standaard Re: Uitwisselbaarheid 5 cilinder koppen

    Reden dat ik het vraag is omdat ik plannen heb om mijn NG blok te voorzien van een turbo. Zodoende was ik aan het denken om een kop van een KG over te zetten, compleet met uitlaatmanifold, turbo, wastegate en inlaat manifold.

    Inmiddels heb ik een KG kop gekocht met in en uit-laat met turbo. De gehele KG uitlaat zou ik op de NG kop kunnen zetten, dit gaat zonder aanpassingen passen.
    Zoals jullie aangeven zit in de inlaat gedeelte wel verschil, KG heeft de injectoren in de kop zitten en bij de NG zitten de injectoren in de inlaat manifold, uitwisselen van de inlaat is dus niet mogelijk.

    Plan is om het NG blok ook te voorzien van programmeerbare ECU met volledig electronische injectie en ontsteking. Dus ik moet nog kijken met welke inlaat de nieuwe injectoren het best geplaats gaan worden. Maar mijn vookeur gaat wel uit naar de NG kop vanwege de grotere uitlaat klep.

    Verder had ik verwacht dat de inlaat manifold van de turbo een korte inlaatlengte zou hebben, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

    Ik heb de spullen dus op de plank liggen, sleutelen kan beginnen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •