Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Vandaag voor de tweede maal gebeurd; auto heeft 3 dagen niet gelopen en slaat niet aan.
    - Choke volledig open: gaat vol rond maar niets na een paar pogingen.
    - Choke dicht en gaspedaal op de vloer (wat je zou moeten doen bij een verzopen motor): dan hoor ik een plofje bij loslaten sleutel.
    - Na even met rust laten kan ik vervolgens de motor pruttelend en met gas bijgeven uiteindelijk aan de praat krijgen waarna mooie loop en de rest vd dag geen startproblemen.

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind zeer veel mogelijkheden.
    - Voetpakking carburateur.
    - Rotor en/of verdeelkap.
    - Brandstof filter (heb een nieuwe van Bosch liggen)
    - Hall-sensor (zit die erin bij mijn motor?)
    - Bogies, kabels etc.
    (aan bovenstaande punten is nog nooit iets gedaan sinds ik de auto heb, zo'n driewart jaar)

    Is er een logische volgorde om mee te beginnen?
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Je weet dat er tussen choke dicht en volledig uit nog wel wat standen zitten? Bij warm weer is een klikje uittrekken meestal wel voldoende.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je weet dat er tussen choke dicht en volledig uit nog wel wat standen zitten? Bij warm weer is een klikje uittrekken meestal wel voldoende.
    Je bedoelt dat ik hem letterlijk verzuip? Dat zou goed kunnen, in de winter is t choke uit, sleutel aanraken = lopen, en dan de eerste paar straten kan ik hem al snel steeds verder dicht zetten.
    Ik ga het eens proberen de komende tijd. Moet allemaal terugkomen is 25 jaar geleden dat ik een auto met handchoke had!
    Laatst gewijzigd door React; 27-07-21 om 07:42.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Ik ken dat type carb niet maar heb je al eens geprobeerd zonder choke te starten en 1 of 2 keer pompen op het gaspedaal.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Ik ken dat type carb niet maar heb je al eens geprobeerd zonder choke te starten en 1 of 2 keer pompen op het gaspedaal.
    Nee maar daarstraks startte hij idd in 1 keer met de choke maar halverwege (3 klikken, hij kan er 6)
    Het is een Keihin-2 carburateur.

    Bedoel je 1 of twee keer pompen vóór het starten of tijdens?
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    De meeste carburateurs hebben een acceleratiepomp die wat benzine inspuit als je pompt, dus voor het starten 1x of 2x het gaspedaal helemaal intrappen kan er voor zorgen dat hij zonder choke start in de zomer....dat kun je zelf gewoon uitvolgelen en testen wat het beste werkt....bij strenge vorst zal je choke helemaal op 6 moeten zetten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    De meeste carburateurs hebben een acceleratiepomp die wat benzine inspuit als je pompt, dus voor het starten 1x of 2x het gaspedaal helemaal intrappen kan er voor zorgen dat hij zonder choke start in de zomer....dat kun je zelf gewoon uitvolgelen en testen wat het beste werkt....bij strenge vorst zal je choke helemaal op 6 moeten zetten.
    Dankje Fons! De auto had nu een week stilgestaan en idd 2 keer pompen en dan "pakt" ie idd al op bij de sleutel aanraken zonder gas bij te geven. De choke moet dan nog wel 2 klikken uit voor een stabiele loop maar kan daarna al snel weer dicht.

    Ik zat hem dus iid te verzuipen bij warm(er) weer. In elk geval wist ik nog wel dat je dan; choke dicht, even een minuut wachten en vervolgens met gas op de vloer moet doorstarten!
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    De choke twee klikken uit en dan starten zonder gas moet ook lukken. Als de motor loopt kan de choke een klik in, een paar minuten rijden en dan helemaal dicht. Volgens mij staat het zo ook in het instructieboekje.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De choke twee klikken uit en dan starten zonder gas moet ook lukken. Als de motor loopt kan de choke een klik in, een paar minuten rijden en dan helemaal dicht. Volgens mij staat het zo ook in het instructieboekje.
    @tom; ik heb t originele NL instructieboekje er gewoon bij! (nooit opgezocht dus dit krijgt nu wel wat muppet-show gehalte zo)
    Daar staat bij normale temperaturen en/of bedrijfswarme motor dat je moet starten met de choke dicht en wanneer hij aan wil slaan slaat rustig wat gas bij te geven.

    Met alle moderne injectiemotoren ben je al 20 jaar eraan gewend om altijd met je poten vh gas af te blijven, wel leuk om nu echt weer 'de machine te bedienen'.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Soms slecht aanslaan 1.8 RU (carburateur) bij warm(er) weer

    UPDATE:

    Vandaag de kleppendeksel pakking vervangen, en na verwijderen van het luchtfilterhuis meerdere slechte stukken vacuumslang gevonden rond de carburateur. Sommigen waren zo poreus dat je er gewoon doorheen kon blazen en tevens was een afdichtdopje op een ongebruikte uitgang van een solenoid gescheurd. Dit alles beïnvloed natuurlijk het hele systeem.
    Alle vacuumslangen vernieuwd en de motor start- en loopt (zonder choke) duidelijk beter, tevens schakelt de automaatbak ineens duidelijk een stuk soepeler.
    1988 Audi 80 (B3) 1.8 Automaat | Zermattsilber | Blauw serret velours interieur.
    Instagram: audi88nl

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •