Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: 1.9TD B4 oliepan lek

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 1.9TD B4 oliepan lek

    Beste Audi'ers


    Recent heb ik een Audi 80 B4, 1.9 TD van mijn grootvader overgenomen.

    Meteen aan de slag gegaan... Hier en daar wat kleinigheden natuurlijk, kleine dingetjes die niet meer zo goed onderhouden zijn. Maar een zeer net interieur en de motor lijkt me ook betrouwbaar te lopen.

    Echter, vorige week heb ik bij het afnemen van de onderplaten de motor in de olie gevonden, transmissie en koppelingshuis ook volledig 'nat'. Deze week heb ik deze mooi afgespoten van kop tot teen. Tot mijn grote ergernis lekt die nu op onze oprit... een 10-tal druppels op 24 uur! Daarnaast heb ik nog 2 lekjes gevonden bij het kleppendeksel (nieuwe pakking geplaatst 2 weken terug).

    Hoogstwaarschijnlijk lekt hij zoveel bij de oliepanpakking. Ik zie voornamelijk olie komen aan het deel dat boven het subframe hangt (overgang naar koppelingshuis?).

    Graag had ik dit zo snel mogelijk aangepakt! En na wat opzoekingswerk komen nog enkele vragen onbeantwoord, welke jullie misschien wel weten te beantwoorden

    - Nieuwe pakking OF vloeibare pakking op bestaande? Dunne lagen om de alles mooi af te sluiten met de bestaande pakking?
    - Zijn bij deze uitvoering (1.9 TD uit 1993) ook 2 bouten verborgen achter het vliegwiel?
    - Er is een stuk dat onder de oliepan hangt en de motor verbindt met het koppelingshuis, is dit eenvoudig te demonteren?
    - Subframe moet zakken? Motor opkrikken of niet?
    - Moet de het stuk om de olie op te pompen gedemonteerd worden of kan de oliepan/pakking los met dit stuk aanwezig?

    Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dit zaakjes zo snel mogelijk opgelost te krijgen en die wagen terug zorgeloos kan rondrijden
    Mochten er nog tips zijn, ik hoor het graag!

    Jan

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.373
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.9TD B4 oliepan lek

    Het kan ook een krukas keerring zijn die lekt, carterpan pakking gaat niet zo snel lekken.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.9TD B4 oliepan lek

    Tot mijn grote verbazing zal je min of meer gelijk hebben

    Ik heb het even in de gaten gehouden. De lekkage ging van een klein plasje naar 14 druppels op 24u naar 4 druppels op 24u en nu de laatste 24u is er geen enkele druppel afgekomen...

    Ik heb een stukje papier bij een, op het eerste zicht, klein lek aan het kleppendeksel gehangen. Zo loopt de olie niet meer naar beneden. Vond een spoor die start aan het kleppendeksel en achter de startmotor naar de carter loopt.

    Kleppendekselpakking (nieuwe) heb ik nu zonet gesealed met wat vloeibare pakking. Alhoewel alles mooi ontvet, blijkt er IN het kleppendeksel olie achter te blijven, welke meteen tussen de niet-droge silicone en pakking kruipt. Nu maar hopen dat we alsnog de lekkage verholpen hiermee. Anders opnieuw alles los, ontvetten (maar dan het gehele kleppendeksel) en terugplaatsen.

    Zo blijven de vakantie door bezig

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •