Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: 1.9 TD B4 koelsysteem ontluchten lukt niet

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 1.9 TD B4 koelsysteem ontluchten lukt niet

    Hoi!


    Nog steeds bezig met het grote onderhoud van mijn Audi 80 B4.

    Deze week de koelvloeistof vervangen. Echter wil hij niet onluchten. Wanneer ik de ontluchtingsnipple bovenaan (radiatorslang dat schutbord in gaat) stroomt daar geen vloeistof uit.

    Enkel met de het expansievat gesloten begint het na enige tijd te borrelen uit de ontluchtingsnipple. Wanneer je gas geeft valt het geborrel weg, ook geen vloeistof meer dan.

    Ik merk dat de boveste radiatorslang (motor - radiator) behoorlijk warm wordt. De auto draait ongeveer een kwartier stationair om tot aan 90° graden te komen. De onderste koelslang (radiator - waterpomp) warmt heel traag op. De koelventilatoren slaan niet aan (zaten geen zekeringen op, netje 2 x 30A in geplaatst nu, slaan niet aan bij temperatuur aangegeven net over de 90°C).

    Iemand enig idee? De koelvloeistof borrelt wel via de kleine slang bovenaan het expansievat, ik zie daar bellen passeren...

    Ik denk van ook maar eens de koelvloeistof met zo'n CO meetding te laten testen...


    Ik hoor graag jullie mening!
    Bedankt!

  2. #2
    banditracer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Leeftijd
    67
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.9 TD B4 koelsysteem ontluchten lukt niet

    Was de koelvoeistof roestig bij het aflaten?
    Q3 quattro 2.0 tfsi 155kw s-tronic

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.9 TD B4 koelsysteem ontluchten lukt niet

    Gaat de kachelkraan wel open.
    Temperatuurschakelaar in de radiateur kun je door meten met een multimeter, meter eraan en het ding in een pan met water aan de kook brengen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Leeftijd
    35
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door banditracer Bekijk Berichten
    Was de koelvoeistof roestig bij het aflaten?
    Het was bruinig maar niet om te zeggen dat het een en al roest was. De Originele moest groen/geel geweest zijn. Je zag nog duidelijk de groene kleur.

    Nadien alles geflusht met gedeminiraliseerd water en busje koelsysteem reiniger. Alles zeer grondig doorgespoeld met de tuinslang (meerdere malen op verschillende slangen). Kachelradiator langs beide zijde gespoeld.

    De kachel wordt een stuk warmer maar niet heet. Wel warm genoeg om de auto op te warmen. Kachel functioneert goed, mijn inziens.

    Koelvloeistof is nu de roze G12. Merk wel dat er meteen vervuiling inzit... Blijkbaar zijn er punten die bij de flush niet geheel leeggelopen zijn ofzo. Er is een kleine flow in het expansievat.

    Sinds er een nieuwe thermostaat in zit gaat hij mooi naar 92 graden en blijft er hangen ook. 20 km snelweg aan 120 km/u blijft de temperatuur constant, ook nadien in de stad!

    ** De radiatorventilatoren sloegen nooit aan, gevonden dat er op beide slots geen zekering zat. Nu netjes 2x 30A zekering gezet. Maar tijdens de testrit of testdraaien slaan de ventilatoren niet aan. Ik ben nu vollop op zoek naar mijn infrarood thermometer om de temperatuur van het blok te maken na een rit (en na te gaan of dit overeen komt met de +_ 92 graden die het dashbord aangeeft.

    **Na een week stilstand even de bovenste radiatorslang geknepen. je hoort het water klutsen -> lucht in de bovenste radiatorleiding. Niveau is OK en ik heb ruim 6 liter gevuld.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Gaat de kachelkraan wel open.
    Temperatuurschakelaar in de radiateur kun je door meten met een multimeter, meter eraan en het ding in een pan met water aan de kook brengen.
    Temperatuur op het dashbord is van de sensor op de de uitgang/ingang van de KVS in de cilinder? Er zit dan een 2de in de radiator?
    Laatst gewijzigd door tom; 07-01-22 om 16:48.

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.9 TD B4 koelsysteem ontluchten lukt niet

    Voor de fan te schakelen zit er een sensor-schakelaar in de radiateur M 22 x 1.5 draad, dat is een schakelaar die open is (koud) en dicht gaat is als hij te warm wordt....voor de temperatuurmeter wordt een weerstand gebruikt de veranderd door de temperatuur van de koelvloeistof....metertje geeft dan meer of minder aan afhankelijk van de weerstand van de ntc sensor.

    https://www.autodoc.nl/auto-onderdel...es%5B0%5D=1103
    Laatst gewijzigd door fons716; 07-01-22 om 17:53.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •