Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    Goede avond,

    Ik heb vorig jaar een Audi 80 B4 (1992) 2.3e gekocht en ik ben deze beetje bij beetje aan het opknappen.
    Ik kwam erachter dat de koelventilator niet aanslaat als de motor warm wordt. Eerste instantie deed de temperatuurmeter op het dashboard het niet, de sensor op het motorblok (de onderste, 3 polige aansluiting) heb ik vervangen en nu doet deze het gelukkig wel. Als ik de motor laat warm draaien zie ik nu dat de temperatuur oploopt naar meer dan 100 graden en dat de ventilator niet aanslaat. De volgende dingen heb ik al gecontroleerd:

    - Als ik direct spanning zet op de ventilator, dan gaat deze netjes draaien. Dus die werkt.
    - De zekering van de ventilator is ook nog in orde.
    - Het relais heb ik ook gecontroleerd, deze heb ik eruit gehaald en 12v spanning gezet op de aansturing. Daar hoor ik hem netjes klikken en ik meet dan dat deze schakelt.
    - De andere temperatuur sensor (boven op de slang, 2 polige aansluiting) heb ik ook doorgemeten. Deze lijkt ook goed te zijn, geeft een lage weerstand (300-400 ohm) als die warm is en een hoge (3-5k ohm) als die koud is. Een nieuwe sensor (aangeschaft) geeft vergelijkbare waardes. Op de connector meet ik ook 5v
    - Ik heb de aansluiting van de temperatuur sensor ook direct doorverbonden, ook dan gaat de ventilator niet draaien. Ik merk ook, als ik de stekker los maakt na het starten dat het toerental veranderd en als ik hem weer terug plaats dat die weer netjes loopt. Dus die lijkt iets te doen.

    Heeft iemand nog een idee wat het wellicht kan zijn? ik heb eigenlijk ook geen idee welk component verantwoordelijk is voor het aansturen van het relais, is dit de ECU of een ander component. Ik heb nog een plaatje gemaakt met welke componenten volgens mij een rol spelen, wellicht dat iemand hier iets over kan aanvullen.

    Alle hulp is welkom, bij voorbaat bedankt

    Groeten, Bas

    Audi 80 fan cooling diagram.jpg

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.844
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    Er zit nog een sensor in de radiateur.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.374
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    En als je die kortsluit-doorverbind moet de fan gaan draaien.

    Nr 20 in de radiateur.
    https://www.ilcats.ru/audi/?function...00&language=en
    Laatst gewijzigd door fons716; 25-04-23 om 08:58.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    Super, die ga ik vanavond even opzoeken en doormeten. Bedankt Tom en Fons. Ik zal mijn bevindingen hier noteren.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    Ik heb zojuist gekeken en ik vond daar inderdaad de sensor. De kabel ervan los gehaald en pin 1 en 3 doorverbonden met elkaar (met het contact aan), toen ging de ventilator gelijk draaien. Precies zoals jullie zeiden. Waarschijnlijk zal die sensor of iets eromheen niet in orde zijn. Ik verwacht er nu wel uit te komen. Dank jullie wel, het heeft me onwijs geholpen.

    Als ik vandaag of morgen nog wat tijd over hebt, dan zal ik het diagram boven nog even bijwerken zodat het ook klopt. Dan heeft iemand anders er ook nog wat aan.


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.374
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan (B4 2.3E)

    Sensor in een pan met kokend water doen met de multimeter eraan en je weet of hij schakelt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •