Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 37

Onderwerp: B4: KVS-meter weer kapot!

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard B4: KVS-meter weer kapot!

    Dag allemaal,

    De Audi 80 die hier al een paar keer aan bod gekomen is, is vanaf deze week van mij. De vorige eigenaar heeft een nieuwere auto gekocht en ik heb de 80 overgenomen. Dus ik ga beginnen met wat kleine dingen aan te pakken zodat ik weer kan vertrouwen op deze auto.

    Als eerste wil ik het instrumentenpaneel-gedoe aanpakken. Als ik een andere tellerbak vind die exact dezelfde partsnummer heeft als die dat uit de mijne komt, zou die dan gewoon moeten werken? Mijne is een 8A0 919 033H.

    Bedankt!
    Pieter
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 15-04-22 om 12:26.

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Mijn Audi 80 B4 - Instrumentenpaneel

    Dat zou gewoon moeten werken inderdaad. Zoals al wel vaker gezegd moet je in de gaten houden dat je hetzelfde merk neemt, of VDO of Nippon Seiki (UN4). Het is allemaal redelijk modulair en eenvoudig ik vergelijk met moderne dashboards, dus veel is zelf te meten en te repareren.
    Wat mankeert het huidige ding nu nog dan?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Arnout; 04-01-22 om 12:57.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Mijn Audi 80 B4 - Instrumentenpaneel

    De huidige (en originele) tellerbak telt geen km's meer op en de snelheidsnaald doet heel raar...
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 07-01-22 om 17:01.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Mijn Audi 80 B4 - Instrumentenpaneel

    Er zijn diverse firma's die tellers repareren. Gezien de lastige verkrijgbaarheid (tenminste hier in NL, geen idee hoe het in BE is) is het wellicht handig om dit te laten repareren. De kilometerteller is een gebroken of doldraaiend radertje, niet duur om te laten repareren. In NL heb je hiervoor bijvoorbeeld CASU in Nieuwegein.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Ik heb gezocht naar mensen die ze repareren en inderdaad gevonden. Maar het lijkt me sowieso geen slecht idee om een (exacte) match op de plank te hebben liggen. Dus ik wou eerst toch een vervanger zoeken. Anders is laten herstellen wel een goede optie.

    Maar er zijn nog een aantal dingen die moeten gebeuren dus sleutelplezier genoeg!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Zo, de Audi is gisteren naar de keuring geweest en is afgekeurd op een ontbrekende binnenspiegel. Ik heb nu een tweedehandse binnenspiegel gekocht die hopelijk past op de originele houder. Binnen 5 dagen is die er.

    Anders wordt het even een andere oplossing zoeken :X Zit nu sowieso nog een week in isolatie dus de termijn voor herkeuring zal snel verstreken zijn :-/

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Het bezoekje aan de sloop is afgerond.

    De Audi die er stond, was in de juiste kleur maar er was al gelast aan het spatbord. En daarenboven op stukjes rot én slecht gespoten. Dus uiteindelijk heb ik toch maar besloten om het spatbord niet mee te doen.

    Het stuur, de tellerbak, een interieurstukje, wat clipsen en boutjes heb ik wel meegenomen.


    Vandaag direct de spiegel (waarvan meteen al de helft afgebroken is) gemonteerd en voila, de Audi is klaar voor de keuring!

    Dan even het stukje siertrim


    Stuur en tellerbak zijn voor na de keuring en uitlijning!

    Het was een ervaring maar voor de Audi zijn de stukken daar eigenlijk te duur. Als een nieuwe radiatorslang ongeveer hetzelfde kost als een gebruikte dan koop ik toch echt liever een nieuwe. Idem met radiator enzovoort.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Zo, het ding is weer gekeurd tot eind november :-) Totale kosten waren 9 euro.

    Ondertussen ook het stuurtje gemonteerd en geknutseld met de tellerbakken. Hopelijk heb ik nu een werkende combinatie.


    Nu nog uitlijnen, nieuwe radiatorslang en thermoswitch en kijken voor een andere radio.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Gefeliciteerd! November '22?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Jup! (de vorige eigenaar was inderdaad wat laat met de keuring...)

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    En de auto doet nu al weer 4 dagen zijn werk. Geen rare lampjes meer, werkende tellers en meters. Ik denk dat ik gewonnen heb.

    De bovenste radiatorslang en thermoswitch liggen ook klaar. Zit de thermoswitch geschroefd bij een B4? Want ik heb een sensor zonder schroefdraad meegekregen (de onderdelenboer was ook verbaasd).

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Ik heb ze bij VAG-auto's nooit anders dan geschroefd gezien.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4 - instrumentenpaneel vervangen

    Volgende stap is de radio monteren met DAB-antenne. Daarvoor moet de rechter A-stijl er af. Zijn daar tips voor of dingen waar ik op moet letten?

  15. #14
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Hij zit vast met 3 metalen clips, boven, midden en onder. De kunststof schaal waar de clips in zitten kan niet veel hebben, dus voorzichtig lostrekken is het devies. Misschien een wig voorzichtig ertussen wurmen. Met grof geweld breekt het kunststof zeker.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Ok, daar kan ik mee aan de slag. Nog een probleem is dat de koelvloeistoftemperatuurmeter (wat een woord) moeilijk doet. Welke van de 2 sensoren stuurt die aan? De 2 of 3polige? En Is dat ook gewoon aan massa hangen dan of hoe test ik de meter/bekabeling?

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Stekker eraf halen dan zou de meter niet uit de hoek mogen komen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Dat doet ie dus niet als die moeilijk doet 🤔 ik zou graag weten hoe ik hem wel laat uitslaan

    Edit: de 3polige stuurt de meter aan. Op 1 van de polen staat 12V. Als je de 12V met 1 van de andere polen doorverbindt dan slaat de meter uit. Wat de derde pool doet dat weet ik nog niet.

    Edit 2: mijn bekabeling van de ISO-stekker is niet helemaal zoals de radio wil. Dus morgen een stukje gereedschap kopen om de bekabeling te kunnen versteken en dan kijken of de radio werkt.

    Edit 3: de thermoswitch is inderdaad met schroefdraad. Dus ik had de verkeerde mee. Morgen even gaan wisselen voor een andere. En de oude verbindt inderdaad constant door dus die is om zeep.
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 23-01-22 om 18:43.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Radio zit er in. Het was de goedkoopste met DAB (aangezien de 2 luidsprekers in de Audi ook niet zo super zijn) en dat merk je wel. Alles voelt nogal goedkoop aan.

    Toch even met zitten klooien. Hij wou persé een geschakelde 12V om te werken. De constante 12V die daarop stond liet hem niet starten...

    Straks de temperatuursensor vervangen (de meter doet het soms niet), thermoswitch monteren en dan kan er weer koelvloeistof in en dan zou het werk even gedaan moeten zijn. Behalve als de 'soms niet werkende KVS-temperatuurmeter' een fout in de tellerbak is.

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B4: radio monteren

    De luidsprekers in het dashboard vervangen is geen megaklus en levert een enorme verbetering in het geluid op. Een paar 16cm speakers in de hoedenplank verbetert het geluid dramatisch, in het dashboard past max 10 cm en daar komt nooit veel laag uit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B4: radio monteren

    Maar ik wil mijn perfect gave hoedenplank niet verprutsen.

    Dat van de luidsprekers in het dash had ik ook al gedacht. Maar eerst maar eens kijken hoe het ding zich gedraagt en hoeveel km ik rij op een jaar. Als dat er maar 1000 zijn dan vrees ik dat het ding toch weg gaat.
    Ik rij niet graag auto en zal eigenlijk altijd de motor nemen.
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 25-01-22 om 10:56.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •