Ik gok op de pomp...
Maar misschien filter defect (vastzittende klep)? Is natuurlijk makkelijk te vervangen en kost weinig.
Heb je ook last van tikkende kleppen?
sinds vorige week brand olielampje,
er zit genoeg olie in, en de motor lijkt nergens last van te hebben.
ik dacht eerst dat het de sensor was, die het leuk vond om foute informatie door te geven, maar na de sensor vervangen te hebben bestaat het probleem nog steeds.
soms brand het lampje helemaal niet, en op andere dagen begint het zomaar midden in een rit, en soms al meteen bij het optrekken.
temparatuur heeft er geen invloed op, aangezien het bij koude motor en bij warme/hete motor gebeurd.
het probleem komt meestal voor als ik 80 rijd in z'n 5, en doortrek naar 100. dan gaat het lampje vaag branden, en bij 120 gaat ook de zoemer meedoen, laat ik gas los, gaat het lampje uit, en bij constante snelheid van ongeveer 75km/u blijft het lampje ook uit, geef ik gas naar 80, gaat ie weer branden.
ik vermoed:
oliepomp
oliefilter
stekkertje van oliedruksensor naar thermostaatklep (?)
sensor zelf is het dus niet.
Ik gok op de pomp...
Maar misschien filter defect (vastzittende klep)? Is natuurlijk makkelijk te vervangen en kost weinig.
Heb je ook last van tikkende kleppen?
nee geen tikkende kleppen, alleen bij koude start heel even.
olielampje gaat ook snel uit (na 1 sec)
het rare is dat tijdens het rijden het lampje eerst heel vaag gaat branden, woest onregelmatig knippert, en als ik dan gas geef gaat ie heel soms gewoon uit, maar meer regel dan uitzondering is dat ie dan feller gaat branden en de zoemer mee gaat janken.
blok lijkt ook nergens last van te hebben.
hoor niets onregelmatigs.
maar inderdaad ik vrees dat het ook de pomp is.
maar moet het lampje niet dan ten alle tijden branden? (en zoemen)
ik dacht dat het de sensor was omdat er olie uitkwam, bij de stekkeraansluiting.
stekkertje + draadje is ook niet echt fris meer.
koppelde 'm net even af om te kijken wat ie deed.. bij stationair toerental, niets, bleef donker op het dash.
gaf ik gas, en dat was echt ver in 4k rpm, begon het lampje (meteen fel) te branden en de zoemer ging aan. (dus niet eerst vaag).
@type81 wat moet die oliepomp kosten? volgens mij zijn ze vrij prijzig helaas :cry:
Ik heb geen flauw idee. weet eigenlijk niet eens hoe groot zoiets is. Ik vis 'm er wel voor je uit, prijs komen we wel uit. Ik zal er de hoofdprijs niet voor vragen :wink:
Edit: 15 euro leuk prijsje? Heb 'm ff opgezocht in een werkplaatshandboek :wink:
In deze wagen zit trouwens ook een toerenteller voor een 4 pitter. Die zocht je ook nog he 8)
Lijkt me in ieder geval een goed idee om niet meer met de auto te rijden tot-ie vervangen is, DesHeersch. Anders mag je straks een ander blok aan die oliepomp van 15 euro hangen. :?
sensor zat vlakbij het oliefilter, en hij was wit.
@Tom,
ja daar d8 ik ook al aan, probleem is alleen, ik kan 'r hier niet laten staan (amsterdam, woon zelf in hoorn), en moet morgen (vanavond) weer naar huis.
had vandaag de sensor vervangen en vol goede moed naar a'dam gereden, meer bij a'dam dan hoorn begon dat klotelampie weer.
met 60 a 70 doorgekacheld over de vluchtstrook en knipperlichten aan.
ANWB even bellen of ze me willen slepen.
maandag sollicitatiegesprek in purmerend, dat is al opgelost, kan de auto van een vriend van me lenen voor daarnaartoe.
@type81.
15 euro is zeker een leuke prijs 8) , en wat wil je voor de 4 pitter toerenteller?
nou de ANWB is geweest, en nadat de motor warm was gedraait begon het lampje te branden..
oliesensorstekkertje vervangen loste het niet op, en hij vond het ook te riskant om ermee terug naar hoorn te rijden.
kortom: Shirley gaat naar huis op de autoambulance.
nog wat andere dingetjes die we zagen:
stoom uit de radiator :shock:
niet veel, maar toch.
de man zei ook dat ie een klein beetje koelvloeistof lekte uit de radiator en dat de temparatuur te hoog was voordat de fan aansloeg.
(105 graden)
dus op m'n lijstje
Oliepomp
Radiator
hij zei ook nog hoopvol dat ie heel misschien druk verloor via de pakkingen, maar hij betwijfelde dat ook ten zeerste.
't begint nu een beetje op te lopen helaas, zo vlak voor de winter
Bij mijn cabriolet uit 92 (2.3) heb ik ook het probleem van het olielampje bij flink doortrekken. De oliedruk wordt dan heel hoog, maat het lampje gaat meteen weer uit.
Volgens de plaatselijke Audi/VW specialist moet het oliefilter vervangen worden, omdat Fram niet goed is voor de Audi.
Ik hoop dat het werkt.
Ton
mja de sleepmeneer zei dat er 2 sensoren waren..
hij vond het ook wat vreemd dat het lampje pas gaat branden bij een variabel toerental, veelal een hoog toerental, en bij gas loslaten.
als de pomp stuk zou zijn, zou ie geen druk opbouwen en dat doet ie dus wel, (lampje brand niet bij stationair toerental).
dus advies van anwb, eerst die sensor achterop de cilinderkop vervangen (als ie daar zit), als het probleem dan nog is, dan de pomp vervangen.
ik denk zomaar dat het probleem er dan nog steeds is, maar wel 2 nieuwe sensoren :roll:
kleine update betreft olieprobleem..
het zijn inderdaad niet de sensoren, zoals iedereen behalve de mensen op dit forum dachten..
ik heb ze beide vervangen, die op het oliefilterhuis en op de cilinderkop.
het "vaag branden" probleem is over..
maar of dat positief is (lampje gaat meteen branden + zoemer), nog steeds in de hoge toeren.
(ik heb er in gereden omdat ik d8 dat het over was, was gelukkig nog in de stad, en ik hoorde de zoemer afgaan, + een rode korte flits van het waarschuwingspaneel, ben meteen weer met 30km/u naar huis gereden)
ondanks dat ik ergens gewoon weet dat het de oliepomp is die bezig is te overlijden, - ik heb al een nieuwe besteld (@type81, sorry, maar zulke onderdelen heb ik liever nieuw, wil het niet riskeren dat het over 3 maanden terug komt) + een nieuw oliefilter, aangezien die er ook al erg lang in zit.
het nare is, de onderhoudshistorie is mij compleet onbekend, ikzelf bewaar alles, alle bonnetjes, en als ie naar de garage moet, laat ik daar onder de kap een aantekening van maken.
toen ik 'm kocht, vond ik niet een aantekening wat ook maar met onderhoud te maken heeft. stond nieteens bij wanneer de distririem vervangen was voor het laatst, en aangezien de spanrol al flink aan 't rammelen was, was dat een van de eerste dingen die ik (liet) vervangen
het komt allemaal wel goed, maar 't gaat tijd en helaas ook een paar centen kosten
ik gooi m'n auto niet zomaar weg vanwege zo'n kutpomp
nogmaals @type81, in die toerenteller ben ik nog wel geinteresseert :wink:
Geeft niks hoor, om van een oliepompje rijk te worden....
Stuur me even een PB'tje over die toerenteller, dan babbelen we er even over...
ja als ik uiteindelijk weet wat het is zal ik het melden in dit topic, alleen ons probleem is toch net ff anders?
jij hebt last van een te hoge oliedruk, ik van een te lage :wink:
bij mij is het zo goed als zeker de oliepomp, dat kan ik je wel al vertellen, en die komt de 18e, bij jou is je pomp niet kapot, want die levert genoeg druk, ik zou bij jou denken aan een klep ofzo (heb nog niet veel verstand van oliesystemen, mijn auto is in weze mijn leerstof)