Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Waterslang los, 2.0 ABT motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Waterslang los, 2.0 ABT motor

    Hoi,
    Ik heb gisteravond met de Audi 80 langs de drukke autoweg A27 met pech gestaan. Bleek dat de bovenste radiateurslang die naar het motorblok loopt geheel los was geraakt met als gevolg rood lampje. De slang is nog in zeer goede staat en heb hem opnieuw vastgezet en water afgevuld. Maar ik vraag me af hoe dit mogelijk is. Ik controleer regelmatig alles, het onderhoud wordt door mijzelf uitgevoerd en plots een losse waterslang????? Ik kan er geen verklaring voor vinden. Ik heb wel een vreemde gedachte: auto is vorige maand APK gekeurd en mogelijk is toen iets gedaan wat niet in orde is. Misschien heeft iemand nog tips (thermostaat niet in orde etc)

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Waterslang los, 2.0 ABT motor

    Dat is wel vreemd, het enige wat ik kan bedenken is dat de druk in je koelsysteem te hoog opgelopen is, en in combinatie met een slangenklem die niet strak genoeg zat dat de slang van de flens gedrukt is. De dop van het expansievat zou te hoge overdruk moeten afblazen, daar zit namelijk een ventiel in wat bij 1.3/1.4 bar opent.

    Is de dop nog goed?

    Zit er een slangenklem omheen die je aandraait, of is het zo'n veerklem die met je een tang inknijpt? (constant tension spring). Bij het laatste type kan ik me niet voorstellen dat de klemkracht te laag wordt aangezien die automatisch corrigeert, tenzij de slang erg slecht/dun geworden is, maar jij schrijft dat de slang goed is.

    Op mijn 80 met ABT motor trek ik jaarlijks alle slangenklemmen na, al genoeg lekkende slangen gehad hier.

    Thermostaat die niet ver genoeg opent zou in theorie ook een oorzaak kunnen zijn, alhoewel die zo ontworpen worden dat ze open blijven staan als ze defect raken waardoor de motor dus niet op temperatuur komt.

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Waterslang los, 2.0 ABT motor

    Schone koelvloeistof? Geen olie in je koelwater?

    Begin met nieuw koelwater, dop reservoir en slangklem.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Waterslang los, 2.0 ABT motor

    Oorzaak gevonden. Was nog de originele radiateur uit 1994, bleek dat de kunststof slangaansluiting van de radiateur in de loop der tijd zo poreus was geworden dat deze geheel was afgebroken, Het kunststof deel met kraag zat nog in de slang. Gelukkig was er nog een kort stukje over waar gisteren de slang op vastgezet kon worden. Ik heb vandaag nieuwe radiateur besteld (€65) en maandag wordt deze ingebouwd, incl. nieuwe koelvloeistof. Gisteren toen het gebeurde was het slecht weer (regen en sneeuw) en behoorlijke paniek en toen niet gezien wat er precies aan de hand was. Het geeft een goed gevoel dat ik de oorzaak heb gevonden.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Waterslang los, 2.0 ABT motor

    Vervang ook meteen de steuntjes van de radiateur, die overleven de demontage vast niet. Blokje rubber met twee draadeinden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •