Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Snelheidsmeter B4 1994 schommelt op en neer

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Snelheidsmeter B4 1994 schommelt op en neer

    Mijn snelheidsmeter werkt nog wel maar de snelheidswijzer schommelt op en neer. Het betreft Audi 80 B4 2.0ABT motor 1994.
    Links op mijn versnellingsbak vind ik 2 sensoren. Welke is hiervan voor de snelheidsmeter en zou die mogelijk defect kunnen zijn? Of is de snelheidsmeter defect? Misschien iemand die ooit dit probleem heeft gehad en een oplossing heeft voor mij.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Snelheidsmeter B4 1994 schommelt op en neer

    Hoi Peter,

    Motorkap openen en je linker aandrijfas (bestuurderszijde) volgen waar deze de bak ingaat, daarboven zit de sensor voor de snelheidsmeter. Er zit een soort lip aan de sensor waarmee deze geborgd is in een gaatje. Lip een stukje naar beneden drukken, sensor 1/8e verdraaien en je trekt hem er voorzichtig uit. Het is een soort lange pen. Tweepolige sensor als ik me niet vergis.

    Maar om op jouw probleem terug te komen, ik heb zelf ook een haperende snelheidsmeter gehad en na lang zoeken bleek de pulsgever in de bak kapot te zijn (in vier stukken gebroken). Schijnt niet veel voor te komen en is waarschijnlijk een montagefout geweest nadat de bak eruit geweest is. Bij mij viel de snelheid echter helemaal naar nul om dan ineens weer omhoog te springen. Vaak had ik ook helemaal geen snelheid. Als je eerdergenoemde sensor eruit neemt kun je de pulsgever meteen controleren; linker voorwiel ronddraaien en met lampje naar binnen kijken of de ring geen breuken heeft, of met je pink voelen. Die pulsgever is een soort gemagnetiseerde ring die om je aandrijfas zit.

    Ten slotte kan het natuurlijk ook in je tellerunit zitten, de solderingen en andere verbindingen staan erom bekend slecht te worden. Maar mijn ervaring is dat de snelheidsmeter het dan het langst volhoudt en de andere meters eerder gaan spoken. Stekkerverbindingen achterop je tellerunit controleren en schoonmaken wil ook weleens de oplossing zijn. Er is op dit forum al veel over geschreven.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Snelheidsmeter B4 1994 schommelt op en neer

    Hoi Marco, Ik heb inmiddels de 2-polige sensor vernieuwd en de verbindingen van de tellerunit gecontroleerd en schoongemaakt. Vandaag rit gemaakt van circa 100 km en de tellerunit had geen problemen meer. Nu maar even afwachten of het zo blijft. Ik wil nog wel de pulsgever controleren op breuk.
    Bedankt voor je reactie en uiteenzetting.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Snelheidsmeter B4 1994 schommelt op en neer

    Graag gedaan Peter en fijn dat de meter vooralsnog weer goed werkt. Die sensor is de wereld niet qua prijs, dan heb je die meteen maar uitgesloten. Gezien het ruime aanbod in de aftermarket zal dat ding in de praktijk toch nog weleens stuk gaan.

    Slechte verbindingen zijn vaak de oorzaak van spokende meters en lampjes in de tellerunit, zo heb ik een tijdje terug mijn toerenteller weer aan de gang gekregen met het opschuren en reinigen van wat contactjes in de tellerunit. Geeft toch veel voldoening Een enkele keer heb je een gare Elco op de printplaat, maar meestal zijn het slechte solderingen en/of geoxideerde contactjes.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •