Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    22
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    De auto houdt in bij het gas geven op de snelweg. Dit gebeurd naar ongeveer 20 minuten op de snelweg te rijden. Je mist power en soms zakt hij in snelheid. Dit gebeurd alleen op de snelweg wanneer ik 100/110 rijdt. Wanneer je dan even gas bij wil geven zakt hij weg. Weet niet of het er mee te maken heeft maar als ik de snelweg af ga en bij stoplichten aankom valt de motor soms ook uit bij het intrappen van de koppeling. Ik heb het idee dat hij zichzelf verzuipt maar weet dit niet zeker. Zou het ook in de bobine kunnen zitten? Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

  2. #2
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Goedemorgen,

    Kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Vlotter die lek is of blijft hangen zorgt er inderdaad voor dat de carburateur overstroomt en de moter "verzuipt".
    Ontsteking kan ook.
    Wat echter bij een carburateur ook kan gebeuren is dat deze "bevriest". Zeker als de temperatuur een paar graden boven nul is. De luchtvochtigheid is dan ook hoog.
    Door de verdamping van de brandstof in de luchtstroom van de carburateur daalt de temperatuur dan onder nul en het vocht in de lucht kan dan neerslaan als ijs.
    Oplossing is het luchtfilter op de winterstand zetten. Er wordt dan lucht boven het uitlaatspruitstuk aangezogen. Dat is uiteraard warme lucht dus probleem opgelost.
    Dus handmatig op winterstand zetten of mechaniek nakijken bij automatische wisseling naar winterstand.

    Succes!

    Groet van Jeroen
    Dus....

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    22
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a4drieliter Bekijk Berichten
    Goedemorgen,

    Kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Vlotter die lek is of blijft hangen zorgt er inderdaad voor dat de carburateur overstroomt en de moter "verzuipt".
    Ontsteking kan ook.
    Wat echter bij een carburateur ook kan gebeuren is dat deze "bevriest". Zeker als de temperatuur een paar graden boven nul is. De luchtvochtigheid is dan ook hoog.
    Door de verdamping van de brandstof in de luchtstroom van de carburateur daalt de temperatuur dan onder nul en het vocht in de lucht kan dan neerslaan als ijs.
    Oplossing is het luchtfilter op de winterstand zetten. Er wordt dan lucht boven het uitlaatspruitstuk aangezogen. Dat is uiteraard warme lucht dus probleem opgelost.
    Dus handmatig op winterstand zetten of mechaniek nakijken bij automatische wisseling naar winterstand.

    Succes!

    Groet van Jeroen

    Het is inderdaad sinds het wat kouder is en dan vooral met een hoge luchtvochtigheid. De ergste keren is geweest wanneer er veel regen op de weg ligt en dit dan rond nevelt. de temperatuur rond de 5 graden.

    Bedankt! Jeroen

  4. #4
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Graag gedaan!

    Groet van Jeroen
    Dus....

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Zeker 15 jaar geleden dat ik voor het laatst aan een carburateurmotor heb gesleuteld, maar meestal zit er een klep in het luchtfilterhuis die door een bimetaal wordt aangestuurd en die warme of koude lucht regelt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    35
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Zeker 15 jaar geleden dat ik voor het laatst aan een carburateurmotor heb gesleuteld, maar meestal zit er een klep in het luchtfilterhuis die door een bimetaal wordt aangestuurd en die warme of koude lucht regelt.
    Klopt helemaal, controleer de vacuümslangetjes die van en naar die klep lopen goed. Bij mij waren ze verkeerd om aangesloten en eentje was lek. Dan zuigt de motor dus altijd rechtstreeks koude lucht aan in plaats van langs het uitlaatspruitstuk. Of het systeem werkt kun je makkelijk zien door een koude start te doen met deksel van het luchtfilter eraf. De klep in de aanzuigbuis moet dan zo staan dat lucht langs het uitlaatspruitstuk de motor ingezogen wordt.

    Overigens is de slang tussen luchtfilterhuis en uitlaatspruitstuk vaak gescheurd/los of deze ontbreekt. Ook iets om op te letten.

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Vaak is die slang niet meer aanwezig.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    22
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Vaak is die slang niet meer aanwezig.
    nee klopt ik had er een gekocht en hem er wel op gedaan maar denk niet dat de aansturing werkt. Inmiddels er weer af want hem eromheen krijgen gaat niet eenvoudig en moest er een keer bij. maar heb hem nog dus meot lukken.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Check ook even de voetpakking van de carburateur op scheurtjes.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Deo of remmenreiniger test doen en je weet of de voetpakking dicht is.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    22
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Ik heb de slang erop gezet en de klep handmatig omgezet. Het systeem werkt niet en ik heb werkelijk geen idee hoe de vacuumslangen moeten lopen. op het luchttoevoerregelingskastje zit een zijde ook afgedopt?. maar ik heb het idee, wil niet te vroeg juichen, dat het wel werkt. stationair bij de stoplichten bleef de motor zelfs op stationaire toeren goed draaien terwijl ik dan soms de choke moet gebruiken. dit alles bij een temperatuur van -4°C en een luchtvochtigheid van rond de 92%.

    Bedankt! mocht het alsnog het niet zijn ga ik het bij de voetpakking kijken maar die leek mij de vorige keer uitstekend.

  13. #12
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: B3 1.8S met Keihin carburateur houdt in na een tijd op de snelweg

    Met een deo test hoef je niets te verwijderen, enkel spuiten met deo of remmenreiniger rondom de voetpakking....verandert het toerental van de motor dan lekt hij daar.....is 10 seconde werk.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •