Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Lekkage koelvloeistof 1.8

  1. #1

    Standaard Lekkage koelvloeistof 1.8

    De door mij gisteren gekochte Audi 80 B3 ruikt na het rijden naar koelvloeistof. Dat wist ik al toen ik de eerste keer ging kijken en had eigenlijk verwacht dat de kachelradiateur lek is. Dat blijkt niet zo te zijn.

    Aan de achterkant van het inlaatspruitstuk lijkt de koelvloeistof naar buiten te komen, daar ontbreekt volgens de bevriende monteur een "vriesdop".
    Een rondje googelen levert me niet veel op, heeft iemand hier ervaring mee, zijn daar oplossing voor wanneer die dop weg is bij deze auto?

    Na een rit van 50 km moest er best veel vloeistof bij (al weet ik niet welk tekort er was toen ik ging rijden vanaf de verkoper).

    1.8 RU blok met 75 pk en carburateur, 1989.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    Vriesdoppen zijn bij die motor volgens mij metalen plaatjes die je erin moet slaan.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    Dus dan is het gewoon een kwestie van goed meten en dan bij bijvoorbeeld https://www.carpartsderie.nl/c-56442...ug-vriesplaat/ een dop bestellen en die er in zien te krijgen.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    Ondertussen weer iets wijzer; de vriesdop aan de achterkant van het inlaatspruitstuk ontbreekt niet, maar lekt een beetje (achteraf logisch). Dat geldt ook voor de dop aan de voorkant van het inlaatspruitstuk (meer doppen heb ik nog niet gevonden, dus hoop dat dit ze zijn). Je ziet er druppeltjes uit lekken, dus dat is wel duidelijk.

    Meten is lastig, het zou handig zijn de maat van de vriesdoppen te weten. Heeft iemand die paraat voor de voor- en achterkant?
    Audi 80 B3 1989
    1.8 RU 75pk


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    Volgens etka zijn de vriesdoppen gewoon nog leverbaar voor de RU 1.8:

    Inlaatspruitstuk: N0119047, 3x, €1,05 bij de dealer, 18mm

    (Aan de voorzijde van de cilinderkop zit er ook één: N01191410, 1x, €2,03, 24mm
    Er is hiervoor ook een overmaat leverbaar, N0119191, €2,46, 25mm).
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Kees B; 27-04-24 om 13:58.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Standaard Re: Lekkage koelvloeistof 1.8

    Dank je! Even zoeken waar de derde zit, die zal vast niet veel beter zijn dan de andere twee.

    Etka kende ik nog niet, dat is erg handig.
    Audi 80 B3 1989
    1.8 RU 75pk

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •