Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Check-Up van de 80

  1. #1

    Standaard Check-Up van de 80

    Aangezien ik de 80 nu alweer ruim een maandje en alweer 1000 km in bezit heb, vond ik het wel eens tijd dat er goed naar gekeken werd.

    Uiteraard is de auto gekocht onder toeziend oog van expert Tom, maar zoals die zelf ook al zei: ik kan niet in een motor kijken en eronder kruipen wordt ook wat lastig. De proefrit en optische testje waren goed in ieder geval, dus wat dat betreft wilde ik het risico wel nemen.

    Anyway, gisteren na een snelle maaltijd samen met de mrs. in de audi gestapt en op weg gegaan naar Pedro. Ik had afgelopen weken al even gebeld, maar door wat drukke agenda's van beide kanten, moest het nog even wachten.

    Lekker op pad dus, fijn stukje rijden hoor, blijft een mooie omgeving daar in het noorden des lands!

    Na wat zoekwerk in Zuidscharwoude en Langedijk (geen tomtom mee dit keer) eindelijk aangekomen bij Pedro's garage. Dat ziet er daar allemaal puik uit hoor! Echt een lekker ruime garage, prima sleutelen daar!

    Eerst maar even een rondje gemaakt in de 80 met Pedro. Het slepende geluid dat de auto (al sinds het begin) maakt viel Pedro ook al meteen op. Waarschijnlijk een lager die versleten is.

    Na het ritje de auto meteen op de brug gezet. Pedro is meteen even flink wezen spitten in de motor en onder de auto en er kwamen de volgende punten uit:

    - Versnellingsbak: Slepend geluid. Goed in de gaten houden, als het erger wordt kijken wat er aan gedaan kan worden of zonodig bak vervangen

    - De auto stond best wat "valse lucht" aan te zuigen. Het rubber is weer wat vaster gezet en dat is nu weer goed.

    - Zekering van de audio ligt met zn snoer langs een accudraad, niet zo gelukkig aangelegd, dus dat moet even omgelegd worden voordat we brand krijgen, dat ga ik zelf proberen

    - Kleppendekselpakking lijkt te lekken. Ik ga even de behuizing goed schoonmaken en dan even goed in de gaten houden of het erger wordt. Zoja, vervangen.

    - Verdeelkap/Rotor zijn niet meer in zo'n hele goede staat, dus die moeten vervangen worden. Binnenkort even kijken waar ik dat kan scoren.

    - Draagarmrubbers zijn redelijk tot matig, kunnen nog een tijdje mee, maar ik ga wel een oogje in het zeil houden

    - Versnellingsbak had aardig dorst, maar is nu weer goed voorzien van olie door Pedro

    - Distributieriem was in orde, maar ik moet nog wel even nakijken hoe lang die al mee gaat.

    - relaissetje bewaar ik tot de APK, dan wordt dat gelijk gecombineerd met de radio, daar mist namelijk een draad van, die moet opnieuw getrokken worden. Als dan toch alles uit elkaar ligt, kunnen we dat gelijk regelen.

    - Versterker hangt momenteel "werkeloos" aan de hoedenplank, daar kan met gemak een subwoofer aan, dus ik zal binnenkort eens kijken voor een bescheiden exemplaartje (geluid is nu nl. lang niet naar wens)

    Dan nog wat APK aandachtpuntjes:

    - Olie & Filter verversen
    - Remmen gangbaar maken (ivm mijn lage kilometrage)

    Ik ben in ieder geval weer een blij man, ik had het nl. wat erger dan dit verwacht! Voorlopig dus even de noodzakelijke dingen vervangen en na de zomer de APK inplannen met de nodige vervangingen.

    @Pedro: nogmaals heel hartelijk dank voor de goede service, ik rij zo weer wat relaxter rond zeg maar!

    Grtz
    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  2. #2

    Standaard

    Dus je hoeft je niet te vervelen deze zomer Bob Ga je wat er aan je auto nog moet gebeuren, zelf doen/proberen?

    Gelukkig heb je de mogelijkheid want je hebt nog de Golf, hoe lang nog eigenlijk?


    Gr. Romano

  3. #3

    Standaard

    Geen rampen uitkomst gelukkig.....!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Romano
    Dus je hoeft je niet te vervelen deze zomer Bob Ga je wat er aan je auto nog moet gebeuren, zelf doen/proberen?

    Gelukkig heb je de mogelijkheid want je hebt nog de Golf, hoe lang nog eigenlijk?


    Gr. Romano
    Kleine dingen ga ik zelf doen ja, zoals de zekering omleggen. De wat moeilijkere dingen zal ik misschien met hulp gaan doen en de erg ingewikkelde dingen daar ga ik voor naar Pedro. Maargoed, een beetje proberen kan geen kwaad, dus wie weet! En er zal natuurlijk ongetwijfeld en topic van elk sleutelmoment komen ... :-D

    De Golf blijft voorlopig nog even; ongeveer half/eind juli wordt die ingeruild voor de (splinternieuwe!) Octavia, dus 2 auto's houdt ik sowieso!
    (overigens geschrokken: sinds ik de Golf heb, al 3000 km mee gereden ... :shock: ... in ruim 2 maanden dus ...wow!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Geen rampen uitkomst gelukkig.....!
    Gelukkig niet nee! Ben daar ook echt blij mee, absoluut geen miskoop gedaan aan deze wagen. Op dit moment alleen wel een beetje rustig aan doen met de kilometers, heb er al weer 1000 van de 5000 versleten sinds ik 'm heb ... :-D (tis ook zo leuk, lekker rijden 8) )

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  5. #5
    Wanderer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    2.333
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Check-Up van de 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2
    - Versnellingsbak: Slepend geluid. Goed in de gaten houden, als het erger wordt kijken wat er aan gedaan kan worden of zonodig bak vervangen
    Bob
    Omschrijf dat 'slepende geluid' eens als je wil, Bob? Ik heb het idee dat mijn 100 met het zelfde euvel rondrijdt.
    Audi 100 quattro 11/85
    Audi A3 Ambition Proline Plus 05/14


  6. #6

    Standaard Re: Check-Up van de 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wanderer
    Omschrijf dat 'slepende geluid' eens als je wil, Bob? Ik heb het idee dat mijn 100 met het zelfde euvel rondrijdt.
    Nou, het is een slepend geluid, beetje hoog van toon en het loopt gelijkmatig op met de snelheid, niet met het toerental.

    Stap anders maar een keer in bij een meeting, dan hoor je het wel

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  7. #7
    Wanderer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    2.333
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Oke, ik zal toch zeer binnenkort weer eens richting De Meern komen.
    Audi 100 quattro 11/85
    Audi A3 Ambition Proline Plus 05/14

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Zie je Bob, ik zei toch dat er niets ernstigs aan mankeert? Die kleppendekselpakking had ik ook al gezien (olie op het inlaatspruitstuk) maar da's ook niet de wereld.
    Ik had alleen even wat teflonsmurrie in de bak gegooid, als ik jou was... volgens mij is het hoofdlager wat moe. Oliepeil goed bijhouden, dan kan-ie nog jaren mee.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    valt allemaalt dus best nog mee?
    rotor en verdeelkap zijn echt niet duur en is zelf te doen.
    je leert tenminste sleutelen.

  11. #10
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Het lijkt een flinke lijst...maar opzich valt het wel mee.. :-)


    Straks aan de hobby-Bob :wink:
    One liter, driver's licence eater...


  12. #11

    Standaard

    Je 80 is nog goed. Goed nieuws :-D
    Die bak wil ik wel eens horen. (heb namelijk hetzelfde pobleem :roll: en bij mij wordt het erger )
    Veel succes nog met de 80.

    Gegroet Jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  13. #12

    Standaard

    Met die olie op het spruitstuk moet je wel ff wat oppassen...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Zie je Bob, ik zei toch dat er niets ernstigs aan mankeert? Die kleppendekselpakking had ik ook al gezien (olie op het inlaatspruitstuk) maar da's ook niet de wereld.
    Ik had alleen even wat teflonsmurrie in de bak gegooid, als ik jou was... volgens mij is het hoofdlager wat moe. Oliepeil goed bijhouden, dan kan-ie nog jaren mee.
    Inderdaad, je had gelijk hoor, 't was ook niet dat ik je niet geloofde, maar we hebben natuurlijk niet kunnen kijken naar rubbers en draagarmen enzo, dat is dan nu even gedaan, toch weer een fijn gevoel. Teflon additief ben ik vergeten te vragen aan Pedro, kan misschien met de APK meegenomen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Delaney
    valt allemaalt dus best nog mee?
    rotor en verdeelkap zijn echt niet duur en is zelf te doen.
    je leert tenminste sleutelen.
    Zag er inderdaad niet te ingewikkeld uit, dus dat wil ik nog wel proberen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Het lijkt een flinke lijst...maar opzich valt het wel mee.. :-)


    Straks aan de hobby-Bob :wink:
    Idd, lijkt meer dan het is, zijn ook wat schoonheidspuntjes, ik wil wel proberen om 'm lekker 100% in orde te houden, moet mogelijk zijn met alleen hobby gebruik

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JM
    Je 80 is nog goed. Goed nieuws :-D
    Die bak wil ik wel eens horen. (heb namelijk hetzelfde pobleem :roll: en bij mij wordt het erger )
    Veel succes nog met de 80.

    Gegroet Jan
    Ah, nou, dat wordt dan al 2 man aan boord de eerstvolgende meeting. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een stukje rijden kan filmen, dan komt het geluid misschien ook naar voren, dan kan iedereen even luisteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Met die olie op het spruitstuk moet je wel ff wat oppassen...
    het was wat veel bij de aankoop, maar het is nu alleen maar minder geworden. Als de buitjes van vandaag weer over zijn, zal ik eens een blik gaan werpen op het schoonmaken en kjken in hoeverre het terugkomt.

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  15. #14

    Standaard

    Het enige punt is dat het in de hens kan vliegen. En daar word je niet vrolijk van...


    Het kan er ook met bijvullen op komen, dus idd ff goed droog maken, en kijken hoe erg het gaat worden. Een nieuwe pakking kost niet veel, en is het werk ook niet.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Het enige punt is dat het in de hens kan vliegen. En daar word je niet vrolijk van...


    Het kan er ook met bijvullen op komen, dus idd ff goed droog maken, en kijken hoe erg het gaat worden. Een nieuwe pakking kost niet veel, en is het werk ook niet.
    Ik heb zo'n 500 km met een flinke plas gereden en de laatste 500 km is het al een stuk schoner (diverse mensen hebben gekeken in Den Helder)

    Wordt een kwestie van in de gaten houden, maar bedankt voor de tip idd!

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  17. #16

    Standaard

    slepend geluid in de bak heeft mijne ook wel alleen in de 3 en de 5 overigens heb de bakolie ververst incl. teflon toevoeging, maakte 0,0 verschil heb zelfs het idee dat het differentieel meer lawaai is gaan maken
    my first quattro was a wilkinson

  18. #17
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    mijn a3 heeft een slepend, schrapend geluid in 5 en 6, een bakrevisie heeft niets uitgehaald. De nieuwe verdachte is een homokineet. Het gekke bij mij is dat het geluid onafhankelijk van snelheid is. Het is gewoon altijd het zelfde.
    '01 rs4 641 ps

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Het enige punt is dat het in de hens kan vliegen. En daar word je niet vrolijk van...


    Het kan er ook met bijvullen op komen, dus idd ff goed droog maken, en kijken hoe erg het gaat worden. Een nieuwe pakking kost niet veel, en is het werk ook niet.
    Ik heb zo'n 500 km met een flinke plas gereden en de laatste 500 km is het al een stuk schoner (diverse mensen hebben gekeken in Den Helder)

    Wordt een kwestie van in de gaten houden, maar bedankt voor de tip idd!

    Bob


    Er staan hier geloof ik ook piccies van iemand die net iets te lang door had gereden, als je daar ff kijkt, sta je in no-time te poetsen! :-D ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  20. #19

    Standaard

    Nou, ik ben niet de enige met een slepend euvel zie ik al ... :-D

    @appie: ja ja ... ik begin al! ... :wink:

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    13
    Kudos
    0

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Aangezien ik de 80 nu alweer ruim een maandje en alweer 1000 km in bezit heb, vond ik het wel eens tijd dat er goed naar gekeken werd.

    Uiteraard is de auto gekocht onder toeziend oog van expert Tom, maar zoals die zelf ook al zei: ik kan niet in een motor kijken en eronder kruipen wordt ook wat lastig. De proefrit en optische testje waren goed in ieder geval, dus wat dat betreft wilde ik het risico wel nemen.

    Anyway, gisteren na een snelle maaltijd samen met de mrs. in de audi gestapt en op weg gegaan naar Pedro. Ik had afgelopen weken al even gebeld, maar door wat drukke agenda's van beide kanten, moest het nog even wachten.

    Lekker op pad dus, fijn stukje rijden hoor, blijft een mooie omgeving daar in het noorden des lands!

    Na wat zoekwerk in Zuidscharwoude en Langedijk (geen tomtom mee dit keer) eindelijk aangekomen bij Pedro's garage. Dat ziet er daar allemaal puik uit hoor! Echt een lekker ruime garage, prima sleutelen daar!

    Eerst maar even een rondje gemaakt in de 80 met Pedro. Het slepende geluid dat de auto (al sinds het begin) maakt viel Pedro ook al meteen op. Waarschijnlijk een lager die versleten is.

    Na het ritje de auto meteen op de brug gezet. Pedro is meteen even flink wezen spitten in de motor en onder de auto en er kwamen de volgende punten uit:

    - Versnellingsbak: Slepend geluid. Goed in de gaten houden, als het erger wordt kijken wat er aan gedaan kan worden of zonodig bak vervangen

    - De auto stond best wat "valse lucht" aan te zuigen. Het rubber is weer wat vaster gezet en dat is nu weer goed.

    - Zekering van de audio ligt met zn snoer langs een accudraad, niet zo gelukkig aangelegd, dus dat moet even omgelegd worden voordat we brand krijgen, dat ga ik zelf proberen

    - Kleppendekselpakking lijkt te lekken. Ik ga even de behuizing goed schoonmaken en dan even goed in de gaten houden of het erger wordt. Zoja, vervangen.

    - Verdeelkap/Rotor zijn niet meer in zo'n hele goede staat, dus die moeten vervangen worden. Binnenkort even kijken waar ik dat kan scoren.

    - Draagarmrubbers zijn redelijk tot matig, kunnen nog een tijdje mee, maar ik ga wel een oogje in het zeil houden

    - Versnellingsbak had aardig dorst, maar is nu weer goed voorzien van olie door Pedro

    - Distributieriem was in orde, maar ik moet nog wel even nakijken hoe lang die al mee gaat.

    - relaissetje bewaar ik tot de APK, dan wordt dat gelijk gecombineerd met de radio, daar mist namelijk een draad van, die moet opnieuw getrokken worden. Als dan toch alles uit elkaar ligt, kunnen we dat gelijk regelen.

    - Versterker hangt momenteel "werkeloos" aan de hoedenplank, daar kan met gemak een subwoofer aan, dus ik zal binnenkort eens kijken voor een bescheiden exemplaartje (geluid is nu nl. lang niet naar wens)

    Dan nog wat APK aandachtpuntjes:

    - Olie & Filter verversen
    - Remmen gangbaar maken (ivm mijn lage kilometrage)

    Ik ben in ieder geval weer een blij man, ik had het nl. wat erger dan dit verwacht! Voorlopig dus even de noodzakelijke dingen vervangen en na de zomer de APK inplannen met de nodige vervangingen.

    @Pedro: nogmaals heel hartelijk dank voor de goede service, ik rij zo weer wat relaxter rond zeg maar!

    Grtz
    Bob

    Hey Bob, zou je mij de gegevens van Pedro door kunnen geven? Ik heb zelf een groot probleem met m'n audi 80 en als ik jou post lees, lijkt hij mij een expert... M'n probleem staat ook op dit forum onder John F audi 80 slaat af bij warme motor....Misschien dat hij me kan helpen!
    Groeten John

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •