Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Dashboardverlichting defect B3

  1. #1

    Standaard Dashboardverlichting defect B3

    Heren,

    Ik heb een vraag mbt mijn dashboardverlichting. Erg actief in het repareren enz. ben ik nog niet, omdat ik er mijn kennis nog merendeels voor moet opdoen (en tijd hebben natuurlijk).

    Even een paar specs:
    Het is een Audi 80 uit 1986, model 1987. Het is een standaard uitvoering, dus zonder al het electronisch gedoe en extra opties.

    Alle dashboardverlichting werkt op dit moment niet. In het middenconsole zitten ook 2 lampjes (deze zijn voor achteruitverwarming en mistlamp achter) werkt het lichtje van de achteruitverwarming ook niet. Weet niet of er nog meer licht op de schakelaars zitten van de verwarming etc. die eventueel zouden moeten werken.

    Ikzelf heb de zekeringen al allemaal nagelopen en deze zijn "goed". De instrumenten, zoals de kilometerteller, toerenteller, dagteller etc. werkt allemaal perfect.

    Weet iemand voor mij een oplossing?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Je zal niet de eerste zijn waarbij alle lampjes kapot zijn. Mocht dat niet het geval zijn, zou ik de potmeter die je lichtsterkte op het dash regelt eens aan een onderzoekje onderwerpen.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3
    2.3
    Guest

    Standaard

    Je zou kunnen meten of de lampjes van het tellerhuis überhaupt spanning krijgen,ik denk haast van niet want het lijkt me stug dat alle lampjes kapot zijn.

    Over die twee schakelaars,daar kun je de kapjes van lostrekken.

    Alleen bij de ene schakelaar zit het lampje gesoldeerd,en bij de andere zit ie in een fitting en kun je hem zo vervangen.

    Geen idee waarom,maar het is zo.

    En die lampjes moet je niet bij de dealer kopen,maar bij de Brezan oid,scheelt je een hoop geld.

    Ze zijn 12v - 1,2 W zeg ik zo uit mijn hoofd.

    Succes ermee!

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.860
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Inderdaad lijkt de potmeter de verdachte. Ik heb een dergelijk probleem overigens eens gehad met een 90 (zelfde instrumentenpaneel), daar was de printplaat stuk.

    Achter de draaiknoppen van de verwarming hoort inderdaad ook verlichting te zitten, maar die lampjes geven vaker de geest.

    Het demonteren van het instrumentenpaneel van de type 89 is meerdere malen besproken, de uitleg is met de zoekfunctie te vinden.

    Succes!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Ik zal eens kijken naar de potmeter of de lampjes checken dat er wel of geen spanning op zit..

    Alvast bedankt


  6. #6

    Standaard

    Nou ik ben er dus mee bezig geweest, maar ben geen hol verder nu. Wat ik nu wel weet is dat de lampjes bovenste lampjes van de functieschakelaars wel branden wanneer je de auto op contact zet en dat je de mislast inschakeld het extra lampje ook gaat branden. De bovenste zijn naar mijn weten wel zwak, want heb ze nooit zien branden

    Het digitale klokje is bij deze gemold, omdat ik de auto op contact had staan en de pootjes een stukje metaal aanraakten, waardoor deze kortsluiting maakte. klokje dood (wel licht).

    De draaiknoppen onderaan geven ook geen licht.

    Ik weet het echt niet :S

  7. #7

    Standaard

    De potmeter meet ik door met een weerstandsmeter, en wanneer ik dan aan het pennetje draai loopt de weerstand wel wat op, dus naar mijn weten is dat het probleem ook niet

  8. Ad
  9. #8
    2.3
    Guest

    Standaard

    Heb je al wel gemeten of de lampjes spanning krijgen?

  10. #9

    Standaard

    ehm.. hoe :oops: :oops:

    Het rare is dat de metertjes van de verwarming het ook niet doen

  11. #10

    Standaard

    Ehm ,met een voltmeter misschien? 8)
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door type81
    Ehm ,met een voltmeter misschien? 8)
    Dat vat ik

    Wanneer ik alles aangesloten heb en er spanning op heb staan, zou ik niet weten waar ik moet meten..

  13. #12

    Standaard

    1 lampje eruit (Bijvoorbeeld van de kachelknoppenverlichting) en die gaan meten..
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.860
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Als de schakelaars het doen, doet de kachelknoppenverlichting het ook. Het instrumentenpaneel is apart, heeft hier niets mee te maken.

    Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of inderdaad niet per ongeluk alle lampjes stuk zijn?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door type81
    1 lampje eruit (Bijvoorbeeld van de kachelknoppenverlichting) en die gaan meten..
    Op de kachelknoppenverlichting komt al helemaal geen spanning binnen. De lampjes hiervan zijn alllemaal in orde.

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Als de schakelaars het doen, doet de kachelknoppenverlichting het ook. Het instrumentenpaneel is apart, heeft hier niets mee te maken.

    Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of inderdaad niet per ongeluk alle lampjes stuk zijn?
    Het rare is idd dat de functieschakelaars het wel doen (althans 1 helemaal en de andere (achterruitverwarming) half. Wanneer je de achterruitverwarming inschakeld brand het onderste lampje (indicatie dat ie aanstaat) niet. De andere (mistlamp) wel).

    Alle lampjes zijn verder niet stuk. Heb het dashboard gedemonteerd en op de lampjes, (zijn per toerenteller en kilometerteller apart geschakeld in serie) 12 volt gezet en deze werken. Dus het probleem ligt daar niet.

    Zelf denk ik dat het probleem in de bedrading zit.. Heel frustrerend.

    Is er niet een kenner die in omgeving Twente woont en mij wil helpen? :oops:

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.860
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik vermoed dat je probleem in de printplaat zit...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    De enigste manier hoe ik dit naar mijn weten kan testen is een ander dasboard proberen..

    Maar dan vind ik het nog raar dat de verlichting van de kachelschakelaars het niet doen.

  19. #18

    Standaard

    printplaat eens nauwkeurig nalopen mischien zie je ergens een scheurtje of een brandplek zitten.
    heb je nou die pod-meter al gecontroleerd?
    meten of je stroom hebt voor de pod-meter en of je stroom hebt na die pod-meter,
    lichtschakelaar kan ook nog kapot zijn.
    gewoon simpel alles nalopen hier meten of je stroom hebt, dan daar meten of je stroom hebt, als je dan ineens geen stroom meer hebt zit daartussen ergens het probleem

  20. #19

    Standaard

    Hmm.. Vaag geval mijn dashboard. Vandaag het dashboard er nogmaals uit gesleuteld en gekeken.. Zet ik de lampen aan, gaan de lampjes netjes branden :roll: .. Maar goed, te vroeg gejuicht. Bij het terugplaatsen en weer controleren deden ze het plotseling niet meer :cry: ..

    Weer eruit gesloopt (met beleid), beetje aan de kabels duwen en zachtjes trekken, beetje knijpen (misschien kabelbreuk?), maar niets van dit gene hielp. Ondertussen is me accu ook weer leeg :-?

    Zelf denk ik dus aan kabelbreuk, want hij heeft et wel weer even gedaan..

    Iemand andere ideeen?

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.860
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik had laatst ook zoiets, geen dashboardverlichting meer. Donorpaneel opgesnord, bestaande paneel er toch nog een keer ingehangen (na het uitelkaar gehaald en weer inelkaar gezet te hebben) en alles werkte weer. Sindsdien geen problemen meer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •