Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 48

Onderwerp: ?'s audi 90 td

  1. #1

    Standaard ?'s audi 90 td

    de volgende dingen zijn me opgevallen bij de 90 td:

    -bij 'koude' start (ook bij +/- 20 graden) moet ik altijd de 'choke' gebruiken omdat de motor anders op 3 cilinders loopt, ter vergelijking de 205 diesel uit '84 van me vader loopt altijd op 4 cilinders ook als het vriest.

    gloeibougies niet goed?

    -de auto gloeit alleen de eerste keer voor, als ik dan stukje heb gereden en de auto een half uur later weer start gaat het lampje niet branden en gloeit dus ook niet voor, de startmotor gaat wel een aantal keer rond voor de motor aanslaat

    -de startmotor draait moeizaam/traag rond (heb de amperes van de accu nog niet gechecked)

    -de centrale vergrendeling werkt niet, zekering is wel goed

    kan iemand me helpen? ik denk dat het met name in de winter wel lastig kan worden om de auto te starten
    my first quattro was a wilkinson

  2. #2
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Wat is dat, die Choke voor een diesel? Wist niet dat diesels die hadden.

    Het beroerd starten kan ook aan versleten of vervuilde injector liggen die de diesel niet fijn genoeg verneveld waardoor het moeilijker ontbrand.

    M'n oude nisaan sunny had dat dus ook, hele straat was mistig in de ochtend....... :mrgreen:
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  3. #3

    Standaard starten

    de choke bij een diesel werkt niet zoals bij een benzine het is eigenlijk gewoon dat de pomp wat meer diesel geeft waardoor hij wat hoger gaat lopen, zonder zou hij ook moeten starten.
    De gloeierij is erg belangrijk vooornamelijk het relais ervan daarbij is het zo dat de gloeibougies ook goed moeten zijn.
    Een diesel die slecht start of in het begin op 3 pitten loopt kan een lekke koppaking hebben of slechte compressie op 1 van de pitten.
    Tevens kan ook een verstuiver of vocht in het systeem een bron van ellende zijn.
    Als een auto die warm is slecht start, ga ermaar van uit dat de compressie niet al te best meer is.
    Een goudvis heeft een geheugen van 30 seconden kun je nagaan hoeveel Ik per dag beleef :mrgreen:

  4. #4

    Standaard

    hij rookt niet overdreven, er komt wel een wolkje uit met starten maar niet veel

    enne die choke zat zelfs op de B4 td, vind ik ook raar idd
    my first quattro was a wilkinson

  5. #5

    Standaard

    volgens het aanplakbiljet wat destijds op de auto zat bij verkoop is de koppakking nieuw...

    maar eens een compressietest doen dan
    my first quattro was a wilkinson


  6. #6
    quattro84
    Guest

    Standaard

    Krijg je er van als je een wagen koopt bij die 90-handelaar he..
    Maar compressietest geeft een goede indicatie van de motor.

    M'n pa reed jaren Peug (405) diesels.. en daarna Ford diesels.. En die hadden elke winter wel wat startmotoromwentelingen nodig om aan te slaan.. ik dacht dat het bij de oude diesels allemaal zo was eigenlijk. (wervelkamerprincipe) En dat niet willen voorgloeien bij lauwe motor was daar ook aan de hand.
    Gloeistiftjes regelmatig vervangen hielp voor de Peug's goed, 's winters een tik op 1 of ander relais waar een wit kruis op stond bij Ford ook..

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattro84
    Krijg je er van als je een wagen koopt bij die 90-handelaar he..
    Maar compressietest geeft een goede indicatie van de motor.
    handelaar? Ik handel niet in die dingen..... i wish

    Ik heb zo ook geen verstand van diesel, heb er nu wel eentje, maar die dingetjes die je noemt, ik heb geen flauw idee, dat trouwens niet gloeien als je al een half uurtje gereden hebt, dat klopt, dat heb ik ook, maar dat hoort denk ik zo!
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bauer
    de choke bij een diesel werkt niet zoals bij een benzine het is eigenlijk gewoon dat de pomp wat meer diesel geeft waardoor hij wat hoger gaat lopen, zonder zou hij ook moeten starten.
    .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf
    Wat is dat, die Choke voor een diesel? Wist niet dat diesels die hadden.
    koudstartverijking

    ff een tipje,
    bij de oudere voorkamerdiesel motoren, kun je de montagemoer van de brandstof leiding/ventiel -op de twee van de vier- losdraaien (niet verwijderen)
    zodat je kunt zien dat er brandstof doorheen komt en evt lucht kan verdwijnen
    dit doe je door te starten zonder voor te gloeien en net genoeg zodat de diesel er een klein beetje uitkomt en meteen afzeten dan evt de ander twee op dezelfde wijze.

    ook is het mogenlijk dat de elk diesel afslag niet correct functioneerd en/of blijft hangen.

  10. #9

    Standaard

    Als ik trouwens niet choke, 's ochtends alstie koud is (zelfs in de garage gestald), dan staat het blok ook als een ziekelijke te rammelen, en onregelmatig, weet niet of hij op 3 loopt, of op 2, het lijkt eerder dat hij op 4 loopt, maar dan eerst 1,dan 2, dan 3, en dan 4 echt, wat een instabiel blok is het dan, maar met de choke aan, dan is het gelijk over, ik choke altijd ongeveer totdat ik 2 straten verder ben, en dan magtie van mij het lekker allemaal zelf regelen.
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  11. #10

    Standaard wat

    Wat nog wel eens wil helpen is 2 keer voorgloeien.
    Een diesel in de winter zal idd niet met 1 slag aan slaan,maar ja het is nu nog verre van winter :roll:
    De tip van viermaal is idd slim om effe te proberen dus effe de injectoren proberen of ze het allemaal doen.
    Ook het dieselfilter is erg belangrijk zorg dat dit goed schoon is.
    Als hij op drie pitten loopt dan zal het waarschijnlijk de meest rechtse of de meeste linkse zijn die niet meeloopt ik weet ook niet waarom maar deze lijke bij de meeste auto,s als eerste te slijten.
    Een goudvis heeft een geheugen van 30 seconden kun je nagaan hoeveel Ik per dag beleef :mrgreen:

  12. #11

    Standaard

    hmm ok, het niet gloeien wanneer de motor ook maar een beetje op temperatuur is, is dus normaal?

    kan dat ook anders?
    my first quattro was a wilkinson

  13. #12

    Standaard

    Ik zou niet weten hoe, maar ik ondervind daar zelf geen hinder van. Hij start soms alstie al gelopen heeft, pas bij de 2e slag ofzo, als hij al een uurtje stil staat.

    Ik denk dat het een temp. sensor is ofzo.
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  14. #13

    Standaard ja

    Ja er is een sensor die je watertemp meet deze geeft ook het singaal aan je voorgloei inrichting en daarom gloeit ie niet meer als ie ook maar een beetje warm is of dit goed is blijft de vraag,misschien is de sensor kapoet.
    Een goudvis heeft een geheugen van 30 seconden kun je nagaan hoeveel Ik per dag beleef :mrgreen:

  15. #14

    Standaard

    stekker van de sensor getrokken, gloeit nu altijd en start daarna ook meteen

    loopt alleen koud dus nog op 3 cilinders zonder de 'choke' te gebruiken, maar als ik dat van Maarten lees zal dat zo horen.

    heb 'm gister getopt op 160 btw
    my first quattro was a wilkinson

  16. #15

    Standaard

    160 is inderdaad de max, maar met *MOEITE*.....
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  17. #16

    Standaard

    nou het viel mij juist mee hoe vlot dat ging
    my first quattro was a wilkinson

  18. #17

    Standaard

    160 met moeite. Tip: eens aan de pomp draaien werkt.
    Mijn ex-TD-je(1.9) liep in het begin ook met moeite 160km/u
    Op het einde liep ie 185km/u (ging niet rapper, versnellingsbak was te kort :oops: )
    En ie had ook ne choke.
    Als het koud was gebruikte ik die maar als het warmer was dan 15°C liep ie van de eerste keer zonder.
    Pomptiming is wel belangrik bij deze motoren! Evenals goede gloeikaarsen en injectoren!
    Een ik moet eerlijk zeggen dat ie beter starte dan de Golf TDI van mijn zus. (zowel koud als warm)
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  19. #18

    Standaard

    maarten z'n TD blok is compleet nieuw voor zover ik weet, geen idee of de aanbouwdelen ook nieuw zijn.

    enne dit is een 1.6 TD heh geen 1.9 :wink:
    my first quattro was a wilkinson

  20. #19

    Standaard

    Die 1,6TD-jes zijn net iets steviger (en vooral zuiniger) dan die 1,9TD-jes. (als ik zag wat ne maat van me er allemaal mee uitstak :shock: :oops: )
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  21. #20

    Standaard

    zuinigheid weet ik nog niet van de mijne, voordeel is wel dat de type 81 een stukje lichter is dan je ex B4 natuurlijk
    my first quattro was a wilkinson

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •