Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: reparatie el. raam mechanisme audi 80 '83

  1. #1
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard reparatie el. raam mechanisme audi 80 '83

    Het rechter raam mechanisme van m'n 80CD was niet goed meer. Doordat de raam geleidingsrubber dubbel gevouwen was liep de ruit erg stroef. Hierdoor zijn 2 van de 3 ophang rubbers van de electrische motor kapot gegaan. Dit gaf weer als gevolg dat de staalkabel los kwam zitten en hierdoor in de knoop kwam te zitten, binnen in de motor...

    Na een paar uur alles uitelkaar proberen te halen kwam ik tot de conclusie dat de kabel zelf niet meer te redden was. Er moest dus een nieuwe staalkabel in komen. Het katrolletje in de motor was ook beschadigd. Ook de plastic geleider pin lag helemaal in stukken.

    Gelukkig had ik nog een donor mechanisme liggen. Hiervan waren de ophang rubbers en het katrolletje nog goed. De kabel zelf was op sommige plekken versleten, dus niet bruikbaar.

    De originele kabel was iets van 2mm dik. Gelukkig ergens een 2mm staalkabel kunnen kopen. Deze leek een haartje dikker te zijn, maar dat is geen probleem, de kabel loopt mooi in de groeven van het donor katrolletje.

    De grootste uitdaging was het maken van het vierkant blokje om de staalkabel die het raam naar boven/beneden trekt. Ook natuurlijk de uiteinden van de staalkabel hebben iets nodig om niet lost te schieten. Na een hele hoop gezoek heb ik een stalen cylinder gevonden met een gat erin dat net iets dikker was dan de kabel. Deze cylinder in lengte op maat gemaakt, heet gestookt en om de kabel geslagen. Door dit te doen met een ijzer hoekprofiel en een staaf op 45grd krijg je een hechting op 3 punten. Is altijd beter dan dat je de cylinder plat slaat. Daarna het restant vierkant geslepen. Het past perfect en achteraf blijkt het ook nog goed te werken
    Aan de uiteindens op dezelfde manier een busje erop gemaakt, en daarna het geheel weer gemonteerd.

    Het spannen van de kabel was lastig. Waarschijnlijk komt de kabel lengte op een milimeter nauwkeurig. In eerste instantie kreeg ik 'm niet gespannen. Door de veren ietsjes in te korten (had toch reserve) lukte het wel.

    Nu het hele zaakje weer terug gemonteerd in de auto, en hij werkt! Het lijkt zelfs alsof dit mechanisme sneller loopt dan de andere ramen. Zeer waarschijnlijk doordat ik er brokken aan oud vet eruit had gehaald
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2

    Standaard

    Netjes (de kouwe rillingen lopen weer over m`n rug, t89 coupe mechanismes zijn een drama)
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Ik had het gelezen dat je er ook al wat tijd in had gestoken. Daarom was ik er ook al bang voor dat het een lang verhaal zou gaan worden...

  4. #4

    Standaard

    Hoe lang ben jij bezig geweest?

    Dat motortje en katrolletje lijkt trouwens als 2 druppels water op die van een T89.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Nice!
    Verbaasd me eigenlijk weinig dat ie nu soepeler loopt. Dat vet is na 25 jaar wel uitgedroogd en hard.


  6. #6
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Ik denk dat de hele ingreep iets van 6 uur heeft gekost. Dit is ook incl. onderdelen zoeken en gasfles vullen.

    Na wat gespeeld te hebben met het mechanisme ben ik van plan om alle andere mechanismes ook na te kijken/vet vervangen. Als ik hierdoor kan voorkomen dat de staalkabel vast loopt scheelt dat een hele hoop ellende.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •