Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: audi 80 1.8S kat verwijderen?

  1. #1

    Standaard audi 80 1.8S kat verwijderen?

    Hallo Audi liefhebbers!

    Zou het zin hebben om de kat ertussen uit te halen?
    En is daar mogelijk een tussenstuk voor te krijgen zonder kat?

    Ik heb namelijk het idee dat deze dicht zit, na lagere afstanden ruikt je een vreemde lucht. Ik heb gezien dat er ook nog een schroef op de kat zit. Waar is deze voor?

    Verder reageert de motor een beetje stoterig bij het loslaten van het gas.
    En als dit zou kunnen moet de carburateur dan anders worden afgesteld?

    Bij de APK Keuring werd mij verteld dat de co2 uitstoot veel te hoog was. Ze hebben dit toen anders afgesteld. Zou het te rijkelijk afgesteld zijn van de motor het gevolg zijn van een dichtzittende kat? Of zou dit na opnieuw afstellen weer verbrand zijn?
    Wie kan me helpen met dit probleem?


    Alvast bedankt!
    Groetjes Dave

  2. #2

    Standaard

    Hoi Dave,

    Ik kan je niet helpen met je probleem, maar ben wel blij eindelijk iemand tegen te komen met ook een 1.8S.

    Heb zelf, vorige week, mijn 'oude' wagen uit '90 teruggekocht van eigenaar '3'. Ik heb daar van 1993 tot 2000 met veel plezier in gereden. En nu staat 'ie weer voor de deur en loop ik heel de dag met een glimlacht om mijn mond.... :-)

    Succes met je probleem!

  3. #3
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Die schroef zal de lambda sonde zijn denk ik.

    Heb je die al eens gecontroleerd?
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  4. #4

    Standaard

    De carburateuruitvoeringen hadden geen geregelde kat dus ook geen lambdasonde.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Kat kun je vervangen door bijvoorbeeld een sportkat, ben je rond de 200 euro wel ongeveer klaar. Met je CO meting zou je dan normaal wel uitkomen, als ie goed afgesteld is. Verder heeft het geen toegevoegde waarde bij een 1.8S denk ik.


  6. #6
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    200 euro, dat is nogal wat. Kun je beter een voordempertje nemen, op ebay;
    http://cgi.ebay.de/Vorschalldaempfer...QQcmdZViewItem
    3 tientjes...

    Die schroef zit er, omdat de kat ook bij auto's is gemonteerd die wel een lambda hebben. CO moet met en zonder kat goed zijn, maar als er een milieucode op je kenteken staat, moet de kat voor de apk eigelijk wel blijven zitten. (al zou me niet verbazen dat veel apk boeren zoiets hebben van ach wagen van voor '92, boeit niet.)

    Over welke motorcode praten we eigelijk.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Welk bouwjaar heeft de auto?

    Een dichte kat resulteert in een topsnelheid van maximaal 80 km/u, een hoop herrie en een oververhitte motor, BTDT.

    Overleden lambdasonde kan best, als je een later model met mono-injectie hebt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Als het de auto is in zijn Album dan is het een RU motor. Die heeft een ongeregelde kat = K6 op kenteken.

    Dit houd in dat als er in een motorvoertuig van voor 01-01-1993 en van na 30-09-1986 niet is voorzien van een katalysator en ook niet van een lambdasonde deze een CO-uitstoot mag hebben van max. 3,5 %.
    En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
    max. 0,5 %.
    Bron: RDW.

    De kat zou er dan dus gewoon onderuit mogen.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Heb ik bij mijn RU-motor ook gedaan (na de episode met 80 km/u) en daarmee is-ie nog twee keer door de APK gekomen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Heb ik bij mijn RU-motor ook gedaan (na de episode met 80 km/u) en daarmee is-ie nog twee keer door de APK gekomen.
    En wat is er daarna gebeurd dan? Zo klinkt het wel alsof het een dramatisch einde had.
    :roll:
    Audi A4 1.8t Powerrr!!!

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bak overleden, exit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard

    Hallo Audi liefhebbers


    Sorry voor de late reactie. Had al een tijdje niet meer in de mail gekeken..... Dus het komt er op neer dat met of zonder kat niks uitmaakt? Zelfde vermogen, en hetzelfde geluid? Het stotteren lag aan een slechte afstelling.... de KAT was niet kapot.
    Op het kenteken staat idd K6 en het bouwjaar is 1989. Het zal natuurlijk zo zijn als je een katvervanger ertussen maakt, Dat de afstelling weer aangepast moet worden? Waar kun je deze katvervangers krijgen? Want op ebay is ook gewoon een gewone KAT. De rede waarvoor ik dit graag wil is een mooier geluid, zonder tegen een dikke einddemper aan te kijken. Wat ik persoonlijk minder goed vindt passen bij deze Audi.

    Alvast bedankt

    Groetjes Dave

  14. #13

    Standaard

    Dan zou ik de kat laten zitten.
    Want ik heb gehoord dat wanneer je je kat weghaalt dat je meer hoge tonen eruit krijgt.
    Zou ik eerder de evt. tussendemper weghalen of een originele demper op de kop tikken en daar het binnen werk uit halen. Dan kun je naar gelang je eigen geluid maken met behoud van je originele eindstuk.
    Audi A4 1.8t Powerrr!!!

  15. #14

    Standaard

    Jongens toch...

    Een lambdasonde in de kat van zo een oud orgel als onze 89's?

    Dacht het niet... ;-)

    Die "schroef" is een plug die je los kunt halen, het eerste half jaar in ieder geval, om er een meetsonde in te hangen. Na dat half jaar zal hij wel vast gerot zijn.


    Verwacht hoe dan ook geen V8-brom uit je dikke 1.8s. (S = NIET "SPORT"!) Wil je daar wat mee, moet je inderdaad met dempers gaan klooien. Andere aanpassingen hebben geen zin.


    Tenzij je een vette Slopel Astma met retro-reflecterende ruitenwisserarmspoilers en sportuitlaat helemaal het einde vindt natuurlijk. Dat geluid is wel te benaderen.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Een lambdasonde in de kat van zo een oud orgel als onze 89's?

    Dacht het niet... ;-)
    Dacht het wel, de SF (1.8S) en zeker de mono-injectiemodellen (PM enz.) vanaf 1989.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi-80-Dave-Vissers
    Hallo Audi liefhebbers


    Sorry voor de late reactie. Had al een tijdje niet meer in de mail gekeken..... Dus het komt er op neer dat met of zonder kat niks uitmaakt? Zelfde vermogen, en hetzelfde geluid? Het stotteren lag aan een slechte afstelling.... de KAT was niet kapot.
    Op het kenteken staat idd K6 en het bouwjaar is 1989. Het zal natuurlijk zo zijn als je een katvervanger ertussen maakt, Dat de afstelling weer aangepast moet worden? Waar kun je deze katvervangers krijgen? Want op ebay is ook gewoon een gewone KAT. De rede waarvoor ik dit graag wil is een mooier geluid, zonder tegen een dikke einddemper aan te kijken. Wat ik persoonlijk minder goed vindt passen bij deze Audi.

    Alvast bedankt

    Groetjes Dave
    De link die ik je gaf is geen kat, maar een voordemper. Je kunt ook nog zoeken naar atrappe oid. Afstelling veranderen? mmm, wellicht, maar als het goed is niet.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Een lambdasonde in de kat van zo een oud orgel als onze 89's?

    Dacht het niet... ;-)
    Dacht het wel, de SF (1.8S) en zeker de mono-injectiemodellen (PM enz.) vanaf 1989.

    En... Nope!

    Bij onze hokken hebben we slechts een lambdasonde in het spruitstuk, of vlak er na! Zeker niet in of in de buurt van de kat!

    Daar zit het verschil...

    Vroeger, toen er nog geweldige modellen als de 80 gemaakt werden had je per cilinderrij maar 1 lambdasonde. Deze zat vlak na het punt waar het spruitstuk over ging naar 1 buis.

    Tegenwoordig heb je er vaker twee, waarvan 1 in of vlak na de kat zit. Deze meet het verschil voor en na de kat.


    En die hebben we niet...



    Bij de 1.8 zie je de lambdasonde dan ook onder de inspuiting en het luchtfilterhuis. Niet in de buurt van de kat.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ah, ik dacht dat je bedoelde dat er helemaal geen in zat. Bij mijn eerste SF zat-ie overigens in de voorpijp, net voor de kat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •