Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Bizar probleem met autoradio icm 'snelheid'

  1. #1

    Standaard Bizar probleem met autoradio icm 'snelheid'

    Ik heb een bizar probleem met (waarschijnlijk) de electro in mijn auto. Ik heb altijd een mp3-autoradio gehad in mijn auto, die het prima deed. Nu heb ik deze vervangen voor een andere autoradio.

    Op zich werkt deze autoradio prima. Echter, zodra mijn snelheid boven de 74 km komt, valt de autoradio uit. Ik kan hem dan ook niet opnieuw aanzetten. Alleen de cd kan er nog in of uitgenomen worden. Zodra ik dan weer (bijna) tot stilstand gekomen ben, springt de autoradio weer aan een gaat verder in het nummer van de cd of usb waar hij gebleven was.

    Eerst dacht ik dat het uitvallen enigszins willekeurig was. Nu ben ik er echter achter dat de autoradio uitvalt zodra hij de precies de 75 aantikt op de teller. Als ik bij wijze van spreken een uur lang tussen de 70 en 74 km per uur rijdt is er niets aan de hand. Zodra hij dan maar even lichtjes de 75 km per uur rijdt valt hij onherroepelijk uit.

    Ik vind dit echt heel erg vreemd. Bovendien is het natuurlijk erg vervelend. Dit betekent namelijk dat ik buiten de bebouwde kom geen gebruik kan maken van mijn autoradio. Ik zit me suf te piekeren wat dit nu precies kan zijn, maar ik kom er niet uit…

    Wie heeft enig idee wat dit zijn kan?

    (het gaat om een sony autoradio, en een audi80 uit 1989 (B3-model)

  2. #2
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Heb je niet toevallig een GALA signaal aangesloten? Of heeft een Type 89 die nog niet?

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Er zit inderdaad een GALA-signaal in die auto, en volgens mij heb je in plaats van de +12V die draad gepakt.

    Gebruik even de zoekfunctie met GALA, is al eens besproken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Er zit inderdaad een GALA-signaal in die auto, en volgens mij heb je in plaats van de +12V die draad gepakt.

    Gebruik even de zoekfunctie met GALA, is al eens besproken.
    Dit topic dus

    Vraag me toch af hoe men erbij komt om deze draad te gebruiken. Ienemienemutte? Twee mensen in korte tijd met zo'n verhaal is toch wel erg toevallig. Zou de ISO stekker die Audi (vroegah) gebruikt(e) misschien het GALA signaal hebben op de plaats waar tegenwoordig de (geschakelde) plus geplaatst is? Correct me if I'm wrong, maar ik kan me voorstellen dat de pin-layout van Audi niet overeenkomt met de huidige ISO stekkers. Sluit je em dan aan, dan werkt de radio wel maar krijg je dus dit soort rare dingen.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Een type 89 waar nog de ISO-connectors ongemolesteerd in zitten is een zeldzaamheid. Ben het in ieder geval nog niet tegengekomen in al mijn auto's.

    Kwestie van op de gok aansluiten zonder multimeter? De draadkleuren zijn vrij logisch bij Audi.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard

    wit blauwe draad is het geloof ik
    dat is een snelheidssignaal draad
    probeer die uit de iso stekker te halen met een paprerclip of iets dergelijks

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Leeftijd
    48
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb vorigeweek ook mn autoradio verwisselt.
    Hierbij ook dus het probleem met die spanning die minder wordt wanneer je gaat rijden. Dus een autoradio die aan en uit gaat tijdens het rijden In stilstand meet ik 10,2 volt (wat ik dus al erg weinig vond)
    Omdat mn accu spanning 13,6 volt was.
    De iso stekker was heel. Heb nu inderdaad de wit blauwe draad afgekoppeld en van mn knop waar ik mn ramen alle 4 mee bedien heb ik de geschakelde 12 volt vandaan getoverd.
    Alles werkt nu naar behoren.
    Maar waar wordt die witblauwe snelheidsdraad dan voor gebruikt bij een orginele autoradio?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dondey
    ...Maar waar wordt die witblauwe snelheidsdraad dan voor gebruikt bij een orginele autoradio?
    Volgens mij is dat voor GALA .. (snelheidsafhankelijke volumeregeling...)
    Harder rijden = volume radio omhoog ... (is weer harder rijden )
    One liter, driver's licence eater...


  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dondey
    . Heb nu inderdaad de wit blauwe draad afgekoppeld en van mn knop waar ik mn ramen alle 4 mee bedien heb ik de geschakelde 12 volt vandaan getoverd.
    Alles werkt nu naar behoren.
    Maar waar wordt die witblauwe snelheidsdraad dan voor gebruikt bij een orginele autoradio?

    Té erg. Je maakt er zo helemaal een zooi van! Haal dan gewoon de constante plus en de geschakelde plus weg waar het weg hoort te komen, en bak niet zomaar wat aan elkaar!


    De "blauw-witte" draad, ofwel het GALA-signaal, is een variabele signaal. Deze geeft aan radio's die er geschikt voor zijn, en dat hoeft niet origineel te zijn, door hoe hard je rijdt. Daarop wordt het volume aangepast.

    Ofwel: Je rijdt in de stad, radio aan, en je gaat de snelweg op. Je snelheid neemt toe, het kabaal ook, en door dat GALA-signaal gaat je radio harder spelen. Vertraag je weer, gaat je radio zachter spelen. Dit om te voorkomen dat je je radio steeds harder en zachter zetten moet.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  11. #10

    Standaard

    Wat Arlo zegt dus.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  12. #11
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Bizar probleem met autoradio icm 'snelheid'

    Ik heb zelf nog een onaangetaste audi Plug (echter was de bekabeling niet geheel onaangetast dus heb ik er een nieuwe opgezet met dezelfde pinout.

    Bij de orginele audi zit het Gala Signaal op A1. mijn VDO Dayton verwacht die ook op A1 en de meeste audi radio's ook. echter moderne radio's hebben soms de neiging om daar idd een andere draad te verwachten.
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •