Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: extra metertjes aansluiten: oliedruk en temperatuur, type81

  1. #1
    80freak's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    37
    Posts
    435
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard extra metertjes aansluiten: oliedruk en temperatuur, type81

    In mijn audi 80 CD 5s wil ik extra metertjes plaatsen, deze meters heb ik uit een 5 cilinder coupe uit 1982. Bij de meters heb ik een oliedruk sensor gekregen met twee aansluitingen, een voor het lampje en een voor het metertje. Nu moet ik nog ergens het signaal voor de olie temp. weghalen.

    Op het blok heb ik, voor wat ik kan zien twee sensoren zitten. (zie onderstaande foto). waarschijnlijk een voor het lampje in het dash bij een druk lager dan 0.5 bar en de ander geen idee, misschien voor de temperatuur?

    Mijn vraag is nu waar moet ik de sensoren plaatsen? het is een WN motor.

    Alvast bedankt!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2

    Standaard

    Het lijkt er inderdaad op dat je naast de oliedrukschakelaar al een olietemperatuur sensor hebt zitten. Dit is heel eenvoudig te controleren met een ohmmeter. De oliedrukschakelaar heeft of een oneindige weerstand t.o.v. massa of is een kortsluiting t.o.v. massa. Als je de draad van de oliedruk losneemt als de motor loopt gaat je oliedruklampje branden. De olietemperatuursensor heeft een hogere weerstand die (meestal) afneemt als de temperatuur hoger wordt.
    Je kunt de oliedrukschakelaar vervangen door de sensor die in je onderste plaatje staat. Een draad is weer voor het waarschuwingslampje en de andere gaat naar je oliedrukmeter.

  3. #3

    Standaard

    ik denk eerder dat dit 2 drukschakelaars zijn;

    de opstelling is namelijk ongeschikt om de olietemperatuur mee te meten


    2 drukschakelaars, met een verschillende schakeldruk. waarschijnlijk zit er een toerental afhankelijke schakeling in je dashboard, die een zoemer laat horen als je toerental boven X is, en de oliedruk onder Y.
    (2 bar bij 2000 toeren?)


    om je oliedrukmeter aan te sluiten moet je de schakelaar met de laagste schakeldruk vervangen door de getoonde "pot" met 2 aansluitingen.

    de WK aansluiting, daar zet je het draadje op wat op de huidige switch zit.

    de G aansluiting, trek je een nieuwe draad naartoe, vanaf de G aansluiting van je oliedruk klokje.


    de olietemperatuursensor moet normaal gesproken in de zijkant van de carterpan ingebouwd worden en is een lange dunne staaf, zodat die midden in de olievoorraad terecht komt.

    normaal gezien moet je de carterpan uitbouwen om er op de juiste plaats een draadmoer in te lassen...
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  4. #4

    Standaard

    overigens staat de schakeldruk van de 2 aanwezige drukswitches op het 6-kantige deel. Even schoonmaken dus om de druk te lezen.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  5. #5
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    dit staat bij mij ook op de planning voor de 80q (KK blok dus).

    kijk even voor onder bijrijderskant op t blok, soms is daar de bout al aanwezig om de tem meter op aan te sluiten.

    druk: dat is idd een kwestie van de schakelaar die er nu zit te vervangen door een combi schakelaar/meter. en die 2 zijn idd voor de 2 verschillende drukken waarbij alarm gegeven wordt


  6. #6
    80freak's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    37
    Posts
    435
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ok harstikke bedankt voor de tips! ik ga er mee aan de slag :-D

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Maar zit voor deze 2 sensoren nog een stuurapp. om de juiste melding te geven, of hangt er simpelweg het controle lampje aan?

    In m'n typ81 zit een 'oldruk kontrollgerat' en zo ver ik weet maar 1 sensor. Wat doet dit ding dan?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    weet je 100% zeker dat er maar 1 sensor zit?


    dit lijkt mij de schakeling die vergelijkt adhv het toerental.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  10. #9
    80freak's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    37
    Posts
    435
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    is dit niet het relais om het lampje op je dashboard te laten knipperen wanneer je olie druk niet goed is?

  11. #10
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Tja, da's een goeie. Ik dacht dat het knipperen alleen maar voor de water temp was. Olie is gewoon aan/uit.
    Ik duik dadelijk eens onder de kap, ff kijken hoeveel sensoren daar zitten.

  12. #11
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Net ff gekeken. Ik heb er ook 2 sensoren in zitten, alleen deze zitten beide in het blok (JS) geschroefd.

  13. #12
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    zoals al gezegd, 2 schakelpunten door 2 opnemers: bij stationair alarm bij een lagere druk dan bij meer toeren.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  14. #13
    80freak's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    37
    Posts
    435
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Heb net even gekeken, op mijn twee polige nieuwe sensor stond 1.8 - 0.2. en voor de G 0 tot 5 bar. deze is origineel audi voor een 5 cilinder van die jaren.

    Op mijn blok zitten twee enkelpolige sensoren zoals op de foto, een van 1.8-0.2 bar en een 0.1-0.5 bar, ik heb de 1.8-0.2 vervangen door mijn twee polige en ga morgen de draad trekken naar het metertje om te kijken of hij nu werkt. In mijn carter kon ik geen stop vinden maar er bestaan sensoren die je als carterplug kan gebruiken, dit gebruik ik ook altijd voor mijn kevers. En toevallig is mijn audi aan een beurt toe dus kan ik gelijk de temp sensor plaatsen, mits ik een passende kan vinden.

  15. #14

    Standaard

    Als je het voor elkaar hebt met de meters is het misschien handig om er een faq van te maken. Want ik denk dat er wel meer mensen zijn die dit in een type 81 willen bouwen

    gr Willem
    - Audi A4 B5 '96
    - Audi 80 sc '84
    - Zundapp ks 50 70cc 6 poorter '78
    - Zundapp gts 50 super sport '75

  16. #15

    Standaard

    Ik heb het middenconsole en de metertjes ook liggen. De sensoren heb ik echter nog niet. :-D
    -oooo-

    Audi 80 - Eines der schönsten Beispiele für Wirtschaftlichkeit -

    -oooo-

  17. #16

    Standaard

    Bij een 4 pitter kan het ook vrij makkelijk. Die grote tonnetje met 2 aansluitingen bovenop het oliefilterhuis. De olie temperatuur met een sensor in de carterplug
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  18. #17

    Standaard

    carterplug sensor heb ik bij mijn auto binnen het jaar kapot gereden op een drempel.

    gelukkig bleef ie wel dicht, dus de olie bleef erin zitten.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  19. #18

    Standaard

    Zijn die sensoren nog nieuw te bestellen?
    -oooo-

    Audi 80 - Eines der schönsten Beispiele für Wirtschaftlichkeit -

    -oooo-

  20. #19

    Standaard

    lowtension.co.uk
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  21. #20
    80freak's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    37
    Posts
    435
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Heb vandaag alles aangesloten en het werkt prima, een sensor als carterstop en volgens mij steekt dit type net niet onder het laagste punt uit dus denk niet dat ik hem snel kapot rij. Ik zal binnenkort even foto's maken en deze plaatsen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •