Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Groot licht of geen licht

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Groot licht of geen licht

    Een maand of drie geleden reed ik 's avonds met mijn 80LS van 1977 terug naar huis. Ik kwam iemand tegen met maar één werkende koplamp en uit gewoonte seinde ik even met mijn lichten. Daarna had ik zelf geen licht meer, toen ik uitstapte constateerde ik dat alleen het stadslicht nog werkte. Te donker om de zekeringen na te kijken, dus ik ben voorzichtig naar huis gereden. Daar constateerde ik dat er niks mis was met de zekeringen, dus de schakelaar was nieuwe verdachte. Na een paar keer heen en weer schakelen in de seinstand had ik weer klein licht, alles weer OK. Ik nam me voor om voorlopig even geen groot licht meer te gebruiken.

    Maar ja, dat vergeet je... donker landweggetje, even groot licht aan... en nooit meer uit! Goed, dat wordt dus de schakelaar vervangen.
    Gisteren eindelijk uit het magazijn een goede(?) gebruikte schakelaar gevist en gemonteerd. Wielen recht, dop 24, stuur eraf. Vier schroeven los, schakelaarunit los. Schakelaar zit met twee schroeven in de unit: connector los, schroeven eruit, schakelaar vervangen.

    Alles weer vast, licht aan: grootlicht. Damn!

    OK, wat hebben we nog meer... schema erbij: hmm, relais voor groot en klein licht, seinstand. Eens even uit de zekeringkast wurmen. Da's niet vreemd dat het niet goed werkt, ding ziet er behoorlijk mottig uit. Blijkbaar heeft het ooit eens gelekt (nu niet meer, het regende hard toen ik bezig was en de boel was kurkdroog) en de polen zijn aardig gecorrodeerd. Gelukkig, ook die ligt nog in het magazijn. Relais vervangen- hey presto! We hebben weer klein licht!

    Foto's volgen.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2

    Standaard

    Leuk he, die fijne electrische systemen.
    Dat je in de type82 een relais hebt voor het licht vind ik opmerkelijk.
    In de type81 hebben ze het relais maar achterwege gelaten (Met alle gevolgen van dien, zoals doorfikkende zekeringkasten of stuurschakelaars)
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Helaas gaat alleen het schakelen van het groot en klein licht via een relais, de stroom loopt nog steeds door de schakelaar...

    Maar ik heb nog wel wat klusjes aan die zekeringkast staan, zo heeft een Beun ooit na het doorbranden van de zekeringhouder voor de linker koplamp de boel doorverbonden vanaf de rechter koplamp. Da's vragen om problemen. Dat wordt dus betere bedrading aanleggen en een relais ertussen.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    Ik meende toch dat links en rechts gescheiden moest zijn met verlichting, of nog niet voor dat bouwjaar?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  5. #5

    Standaard

    Dat hoort ook zo, maar Beun de Haas had er blijkbaar andere ideeen over.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Ik meende toch dat links en rechts gescheiden moest zijn met verlichting, of nog niet voor dat bouwjaar?
    Klopt. Maar als je zekeringenkast doorbrandt en je bent te beroerd om de boel te overbruggen en een zweefzekering te monteren, dan trek je toch gewoon een paar draden tussen de lampen? Werkt ook, is veel makkelijker er goedkoper...

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    :idea: Mooi dat je uiteindelijk toch het licht zag

    Verlichting op een auto kan erg makkelijk zijn namelijk.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ja, dat heb ik ook gemerkt...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    Vanmiddag de motorkap van onze 80CL '83 maar eens opengetrokken.
    Na een mooie rit vanaf de meeting uit Heino naar het ouderlijk huis van Tom was ik vergeten de lichten uit te doen. Na de Fox een kwartiertje bekeken te hebben zou ik weer starten, maar daar had de accu andere gedachten over.

    Nou kan een accu wat minder worden na verloop van tijd, maar dit vond ik toch wat te gortig. Vanmiddag dus maar eens met de multimeter aan de slag.

    12,5 Volt laadspanning. Hmmm, ietwat aan de lage kant. Dan maar eens een andere spanningsregelaar in de dynamo. 12 volt. Het wordt steeds minder Na 3 dynamo's uit gewisseld te hebben, eindelijk een goeie te pakken. 13,7 volt. Dat lijkt er meer op.

    Ik weet nu wel heel goed hoe je een dynamo moet verwisselen :?
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  11. #10

    Standaard

    Haha das nog eens positief denken. Sinds mijn vorige audi ben ik heel goed in aandrijfassen verwijderen en opbouwen. 8)
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •