Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 88

Onderwerp: Audi 80 1.6: inlaatspruitstuk lek, koppakking, distributieriem

  1. #41

    Standaard

    hehe hij doet het weer...
    ik heb nu de nokkenas op het vierkantje eruit afgesteld, en ben er ook eindelijk achter waar dat rad voor is tussen de nokkenas en de krukas... om de rotor aan te draaien dat helpt wel, ik dacht eerst dat dat gewoon een loopwiel was om de riem te geleiden.
    Toen ik daar eenmaal achter was heb ik de rotor juist afgesteld(op het streepje van rotor en streepje op vliegwiel).
    In het begin liep ie stationair perfect ( met choke ) maar toen de choke uit ging begon ie slechter te lopen. Zakt tot 800 toeren en loopt niet lekker. Rijdend gaat ie wel als een zonnetje. behalve als je doortrekt tot 3500 rpm en dan schakelt komt er een knal uit de uitlaat(niet altijd).
    Heb ik nu dan toch nog iets niet goed gedaan of moet nu de ontsteking juist worden afgesteld in de garage? dan bedoel ik met de stroboscoop.
    Ik ben zelf bang dat de ontsteking toch nog 1 of 2 tandjes verkeerd staat.
    want ik vroeg me af of je het rad van de rotor ook mee moet draaien als je de krukas juist afsteld tov van de nokkenas (omdat je hem dan weer op het bovenste dode punt moet zetten) Ik heb dit niet gedaan ( rotor-rad laten staan )

    Ik vind het overigens wel vreemd dat ik hem op het vierkantje van de nokkenas moet afstellen, want in mn werkplaatshandboek staat er toch echt een puntje als merkteken..( en daar staat het puntje aan de andere kant) Maar als ik hem daarop afstel staat de inlaatklep open...
    Ik heb het vermoeden dat het nokkenastandwiel achterstevoren op de as zit. Weet iemand uit zijn hoofd of het merkteken( het puntje) in het verlengde van de spie staat? En weet iemand zeker welk teken nu het teken is waar je hem op moet afstellen?
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  2. #42

    Standaard

    Kan de vraagbaak niet meer vinden.
    Iets uit m'n hoofd van lang geleden: 6 graden voor bovenste dode punt.
    Maar je kunt de stoomverdeler toch gewoon verdraaien.
    Trucje van vroeger: linksom draaien tot toerental zakt.
    Ben blij dat je er eindelijk weer geluid uit krijgt.......

  3. #43
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Mooi dat ie al weer pruttelt!

    Ik denk het op tijd zetten met dat vakje uit de nokkenas poelie te kunnen verklaren. Zit dat ding niet verkeerd om op de as?
    Bij een 5 pitter zit dat puntje richting de kleppendekselpakking, dus niet naar de voorkant van de auto... zoals ik dit zie op een van de foto's.

    Edit, of zit er stieken een putje aan de andere kant van de poelie?

    Misschien dat dit ook meteen het vreemd lopen oplost, waarschijnlijk scheelt het net iets in timing.

    Uiteindelijk de timing wel goed zetten met een tijdlamp. Op het gevoel kan, maar geeft geen zekerheid dat hij daadwerkelijk op b.v. 6grd staat.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 10-04-09 om 22:24.

  4. #44

    Standaard

    hij loopt echt super, 1000 keer beter dan hoe hij voor de reparatie liep!
    alleen vanmorgen en zojuist(vanmorgen met koude motor, zojuist met warme motor) even dat ie stationair iets slechter loopt maar hij gaat zo lekker
    Ik heb de ontsteking nu zelf gewoon op het streepje gezet, inderdaad met de hand draaien.
    nu alleen nog ff de timing laten tunen in de garage, uitlaat dichtmaken(die lekt nog behoorlijk, misschien dat dit ook het stationair slechter lopen verklaart. vanmiddag ff dichten)
    Ook lekt ie nog een klein beetje koelvloeistof onderaan bij de pomp, hier lekt een slang maar ik kan die slang niet nieuw krijgen( zowel bij de dealer niet als bij de heuts)
    En ik kreeg ook een klemmetje, volgens mij een zekeringsklemmetje, van de gaskabel niet vast gezet.

    Ik denk inderdaad ook dat het tandwiel er verkeerd om opstaat, maar zo stond hij zeker weten toen ik hem demonteerde!
    Aan de ene kant(voorzijde) staat een puntje, aan de andere zijde(motorzijde) staat een vakje.

    Haha echt genieten nu het rijden!

    edit: ik heb de thermostaat vervangen, maar toch gaat de naald weer boven het midden staan, sensor of naald wellicht niet meer goed?
    Laatst gewijzigd door Laurens88; 11-04-09 om 12:14.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  5. #45

    Standaard

    lalaaa


  6. #46

    Standaard

    Ik heb toch nog wat problemen met de motor. Tijdens koudstart slaat ie direct aan, maar na 5 seconden wilt het toerental wegvallen(tot afslaan toe). Soms is dit te corrigeren door gas te geven, maar soms word het hier ook alleen maar erger van. Ook viel mn (koude) motor een keer uit tijdens het hard remmen voor een stoplicht, met de koppeling ingetrapt.
    Maar ook bij warme motor reageert de motor niet direct fel. Het lijkt alsof hij eerst lichtelijk(50 rpm) terugvalt en vervolgens pas versneld.

    ik vermoed zelf dat het aan de ontstekingstijd ligt.
    Ik kan een flitslamp lenen van iemand. En wil het dus zelf gaan afstellen, maar dat moet bij 750 toeren. Mijn auto loopt nu 1050 toeren stationair. Is het stationair toerental zelf af te stellen of is een CO meting absoluut noodzakelijk om hem goed te krijgen of dit alleen voor het milieu?
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  7. #47

    Standaard

    Ligt het niet aan je (automatische) Choke en de afstelling daarvan..?

  8. Ad
  9. #48

    Standaard

    hmmm dat zou inderdaad ook kunnen! alhoewel ik dit voor de revisie nooit gehad heb.. en kan de choke dan nu verkeerd staan?
    Ik kijk vanmiddag direct even naar de choke

    Bedankt voor je snelle reactie
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  10. #49

    Standaard

    (niet vergelijkbaar... maar toch een beetje).. Mijn carb van de type89 is ook niks aan veranderd en heeft beetje zelfde als jouw koude loop/choke sinds mijn uitlaatspruitstuk is gewijzigd.. Boel is alleen maar losgeweest.

    Jij hebt behoorlijk wat werk aan de motor verzet qua vernieuwen/pakkingen.. noem maar op. Kan best allemaal wat anders reageren nu..

  11. #50

    Standaard

    Deze heeft toch ook nog een accelleratiepomp?
    vacuumklepje met een plat bedieningsstangetje wat bediend wordt door gaskabel en ervoor zorgt dat intrappen een straaltje benzine levert?
    Moet je kunnen zien als je boven in carburateur kijkt en dan gasklep, waar kabel aan zit, beweegt.

  12. #51
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Klopt, maar als die niet werkt dan merk je dan heel snel. Als je dan het pedaal in trapt zakt het toerental drastisch en kan de motor zelfs laten stil vallen.
    Ik denk hetzelfde wat Franx zegt, de auto choke, en dan ook nog eens de stationair + CO instellingen.

    Eerst de timing, CO en stationair goed afstellen. Daarna pas aan de choke gaan zitten, als dat nog nodig is.
    CO en stationair afstellen op gevoel kan, maar zal nooit zo goed zijn dan wanneer je dit doet met een CO meter.

    Druk de chokeklep (bovenste metalen klep op de carb) eens dicht als de motor koud is en hij bijna wil afslaan. Gaat deze dan sneller/beter draaien?

  13. #52

    Unhappy

    Het waren 500 heerlijke kilometers en 6 geweldige dagen..
    maar zojuist toen ik terugreed van het station, zo'n kleine 6 km, begon hij na 1 km onderin in te houden en niet lang daarna had ik totaal geen vermogen meer. Het voelt een beetje aan zoals toen ik de ontsteking hartstikke verkeerd had staan. maar nu loopt de motor an-sich wel lekker alleen komt er niks uit. hij schiet een stukje vooruit en dan weer inhouden... Stationair loopt ie wel nog goed.
    Ik ga vanavond maar eens kijken of de distr riem nog goed ligt.

    Ik heb er gisteren nog 200 tevreden kilometers mee gereden
    ik heb zojuist naar de choke gekeken, bij warme motor staat ie volledig open.
    Kan dit iets zijn van vervuiling van het gasklephuis? of wat basvag zegt over de acceleratiepomp? los vacuumslangetje?

    nondedju wat word ik hier chagrijnig van :P
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  14. #53
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Dan zou de acceleratiepomp niet goed meer kunnen zijn. Deze zit in de carb.
    Of, wat ik zelf heb meegemaakt, dat de vlotternaald in de carb los is gekomen en de bezinetoevoer grotendeels stopt.

  15. #54

    Standaard

    hij is nu niet meer lopend te houden zonder de choke handmatig dicht te duwen.
    Als ik hem dicht duw reageert ie ook weer goed op het gaspedaal
    dan toch de choke?
    maar ook met een handmatig dichtgeduwde choke loopt ie stationair niet helemaal geweldig, ik krijg hem echter wel niet helemaal dichtgeduwd, hij blijft altijd een halve centimeter open staan.

    De distributieriem staat nog goed.
    Na hoeveel tijd zou de choke helemaal open mogen gaan? mocht hij bijvoorbeeld vanmiddag na 6 km wel al helemaal open staan?(niet harder gereden dan 70)

    Er is 1 ding dat ik los heb gehad van de carburateur en dat was dit ding.


    ook was er 1 klemmetje dat ik niet terugbevestigt kreeg. Het kwam ergens bij de gaskabel bevestiging vandaan. Misschien heeft dit er wat mee te maken?
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  16. #55

    Standaard

    Als ik het goed zie heb je een dubbele carburateur met een door koelvloeistof bediende automatische choke.
    De choke-klep gaat dus vanzelf open als het koelwater warm wordt.
    Dit gedeelte is te verdraaien en daarmee stel je de chokeklep-opening in ten opzichte van de koelvloeistoftemperatuur.
    Als de motor alleen nog aan 't lopen is te houden in warme toestand door de chokeklep dicht te drukken, heb je ergens een flinke verstopping in de benzinetoevoer.Kan dus ook de vlotternaald zijn.
    Benzine veroudert snel en ook vervuiling en langdurig stilstaan kan dit allemaal teweeg brengen.
    Monteer een filtertje in de leiding voor de carburateur.
    Vergeet ook niet dat de benzinetank o.a. door condens ernstig kan vervuilen of roesten.Heb je al een kunsstoftank?
    Klemmetje kan ik niet thuisbrengen maar lijkt de gas- of chokekabel vast te zetten.
    Wat je los hebt gehad kan ik op de tekening niet terugvinden.

  17. #56
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Zoals basvag het zegt, brandstof toevoer lijkt niet goed. Ik verdenk de vlotter of misschien zelfs de brandstof pomp.

    Dat ding in je hand is de veiligheidsclip voor de gaskabel. Er zit een ronde bol aan de uiteinde van deze kabel, hierover moet je deze clip doen.

  18. #57
    micky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2005
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.123
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laurens88 Bekijk Berichten
    hij is nu niet meer lopend te houden zonder de choke handmatig dicht te duwen.
    Als ik hem dicht duw reageert ie ook weer goed op het gaspedaal
    dan toch de choke?
    maar ook met een handmatig dichtgeduwde choke loopt ie stationair niet helemaal geweldig, ik krijg hem echter wel niet helemaal dichtgeduwd, hij blijft altijd een halve centimeter open staan.

    De distributieriem staat nog goed.
    Na hoeveel tijd zou de choke helemaal open mogen gaan? mocht hij bijvoorbeeld vanmiddag na 6 km wel al helemaal open staan?(niet harder gereden dan 70)

    Er is 1 ding dat ik los heb gehad van de carburateur en dat was dit ding.


    ook was er 1 klemmetje dat ik niet terugbevestigt kreeg. Het kwam ergens bij de gaskabel bevestiging vandaan. Misschien heeft dit er wat mee te maken?
    ik denk dat het klemmetje de buitenkant van een kabel moet tegen houden (gaskabel of choke) als die er niet opzit schuift de buitenkant van de kabel met de binnenkant mee, waardoor je bijv. niet meer vol gas geven kunt of anderson waardoor je gasklep niet meer volledig sluit, dit kan ook met de choke.
    Dit soort klemmetjes dienen echt gemonteerd te zijn voor een goedlopend resultaat.
    VW Passat Variant Highline R-line 4Motion DSG (2016)
    Audi A3 Sportback 8P 1.6 automaat

  19. #58
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Deze carb heeft een autochoke, dus zal ook geen choke kabel hebben

    Maar dit klemmetje is wel handig om erop te hebben ja. De gaskabel kan los schieten en ergens tussen komen waar je het op dat moment niet wil.

    Zo moet 'ie zitten. Het is wel een andere gasklep, maar principe blijft hetzelfde. Let op dat ook het andere klemmetje over dat zwarte geleidingsblok zit.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  20. #59

    Standaard

    ah zo moest dat klemmetje vast!! morgen ff doen
    dat andere klemmetje had k wel vast gekregen =)

    ik kwam er vrijdag avond achter dat de koppakking lekte , er kwam namelijk een plens water uit de uitlaat en een walm stoom.
    Tijdens het aantrekken van de kopbouten viel het me ook al op dat 1 bout makkelijker ging dan alle andere, maar ik meende er toch echt van overtuigd te zijn dat ik die ook op 40nm 60nm en 180 graden te hebben gedraaid.. blijkbaar toch niet.
    Heb nu de bouten gelost en opnieuw aangedraaid en nu loopt de motor weer goed. Ik hoop dat de pakking niet beschadigd is door deze stomme fout.
    Deze bouten hoeven toch niet te worden na gedraaid na een x aantal kilometers?
    Ik ben toch enigszins blij dat het de pakking is aangezien ik mezelf niet echt aan de carburateur had zien sleutelen....

    Ik heb geen kunststof brandstoftank... voor zover ik weet.. denk dat ik dat ook nog maar ff achterwege laat.
    Heb nog andere dingen in de planning namelijk

    ik wil morgen het stationair toerental gaan laten afstellen en daarna de timing goed zetten.
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

  21. #60

    Standaard

    vanmiddag was het weer raak.
    Nu heb ik toch maar eens de momentsleutel nagemeten met een weegschaal.
    Hij blijkt 20 Nm te vroeg af te slaan.... geweldig..
    morgen maar weer ff de bouten los en vast zetten
    Audi 80 SC 2-7 '84 - Audi 80 SC 27-7 '84
    Puch Maxi-s '79 - Puch maxi-s '81 - Vespa Si '...
    Bus jonk en doe wils get!

Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •