Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Audi 90 typ81: Koppeling komt niet helemaal omhoog

  1. #1

    Unhappy Audi 90 typ81: Koppeling komt niet helemaal omhoog

    Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Een tijdje geleden zijn allebei m'n koppelingscilinders vervangen omdat de koppeling niet helemaal meer omhoog kwam. Hij ontkoppelde nog wel, maar je moest het pedaal met je voet verder omhoog helpen. Nu is het probleem weer terug... Ik dacht aan lucht in het systeem dus ik ben teruggegaan naar de garage waar die cilinders erin gezet waren. Zij hadden ontdekt dat de zgn. kickdownveer (ook wel servoveer genoemd) de boosdoener was. Dit is een veer in een huls tussen pedaal en carrosserie. Als deze veer niet gemonteerd is komt het pedaal wèl uit zichzelf terug. Dus ik die veer door een nieuwe vervangen, maar helaas. Er lijkt een soort evenwichtssituatie te ontstaan tussen veer en koppeling waardoor het pedaal niet terugkomt. (Ik kan em met de hand ook zó duwen, dat hij ergens in het midden blijft staan) Ik denk maar zo: die veer zit er niet voor niets dus weglaten lijkt me geen optie, maar met veer is het wel erg irritant rijden en ik ben bang dat de boel telkens heel even niet ontkoppeld is waardoor de koppeling slijt.

    Mijn vraag is: valt er nog wat af te stellen? In de vraagbaak staat dat de veer het pedaal een stukje moet terugtrekken. Ik heb al wat aan de gaffel van de koppelingscilinder gedraaid maar dat hielp niet, op een gegeven moment kon ik daardoor niet meer schakelen... Gaffel weer anders afgesteld en schakelen lukte weer, maar die veer blijft een probleem...

    Alvast bedankt voor het meedenken
    Laatst gewijzigd door themadpilot; 21-03-09 om 09:34.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    die *&$ veer. dacht bij mij ook dat dat het probleem zou zijn, maar na wat gexperimenteer met de afstelling aan die "gaffel" kwam het bij mij weer goed.
    maar wat ik later hoorde, is dat het Lagertje van het koppelingspedaal ook wel eens de boosdoener kan zijn, deze ff invetten helpt dat ook evt met oplossen.
    als laatste zou het evt kunnen zijn dat je pedaal wat getordeer zou kunnen zijn waardoor deze dus idd niet meer in de juiste positie terug kan komen, sterker nog er zijn zelfs pedalen die hierdoor afgebroken zijn.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je antwoord, viermaal. Kl*terige is ook dat je er zo lekker bij kan, NOT. Ik zal nog eens een beetje spelen met de gaffel en hier en daar wat smeren. Ik laat nog wel ff weten of het geholpen heeft.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot Bekijk Berichten
    Bedankt voor je antwoord, viermaal. Kl*terige is ook dat je er zo lekker bij kan, NOT. Ik zal nog eens een beetje spelen met de gaffel en hier en daar wat smeren. Ik laat nog wel ff weten of het geholpen heeft.
    ik dacht toen ff het gehele pedale setje er af te halen. Na 2 uur op de rug "hangen" 3 bout eruit, alleen bout 4 kon ik echt niet berijken
    daarna alles maar weer terug gedraaid ingevet en het "gaffetje"versteld.
    trouwens om dat (bij mij teminste) klemmetje er terug te zetten, die het pedaal met de gaffel verbind/borgt, neem ik dus een potlood en een drupeltje sec lijm, ff het borg klemmetje vast lijmen en het klikt er zo weer in.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #5

    Standaard

    Het lukt niet Alles nog een keer gesmeerd, nog wat met de afstelling gespeeld maar het mocht niet baten.

    Het gaat een paar honderd meter goed en dan blijft ie toch weer hangen (hij ontkoppelt wel). Eenmaal tot stilstand gekomen en een paar keer trappen en hij komt wel telkens weer omhoog. Maar ga je dan weer rijden dan begint het verhaal weer van voor af aan.

    Ik heb het idee dat de koppelingscilinder op zo'n moment zelf met te weinig kracht wordt teruggeduwd. Misschien toch lucht in het systeem?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot Bekijk Berichten
    Het lukt niet Alles nog een keer gesmeerd, nog wat met de afstelling gespeeld maar het mocht niet baten.

    Het gaat een paar honderd meter goed en dan blijft ie toch weer hangen (hij ontkoppelt wel). Eenmaal tot stilstand gekomen en een paar keer trappen en hij komt wel telkens weer omhoog. Maar ga je dan weer rijden dan begint het verhaal weer van voor af aan.

    Ik heb het idee dat de koppelingscilinder op zo'n moment zelf met te weinig kracht wordt teruggeduwd. Misschien toch lucht in het systeem?
    in mij geval, heb ik de zaak ontlucht op de oude wijze (slangetje, sleutel pompen en draaien)
    dit was geen suc6. daarna op de wijze van @PAT gedaan en het wekte veel sneller/beter.
    ik weet dus niet met welke wijze jij ontlucht hebt.
    Ja dat kan wel .

    Begin met degelijk te ontluchten .
    Zodat je zeker bent dat er geen lucht in zit .

    Daarna kan je aan het koppelingspedaal het staafje wat verder uit de gaffel draaien .
    Dan gaat ie sneller ontkoppelen .
    Kijk ook eens na of je de bekende scheur in het schutbord niet hebt .
    Dan duw je eerst de koppelingscilinder wat verder voor hij begint te pompen .


    Pat
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7

    Standaard

    Ik heb het zelf niet ontlucht. Ik ga ff naar een garage hier in de buurt om dit voor de zekerheid nog een keer te laten doen, heb zelf niet de middelen om het (goed) te doen. Ik laat het je nog weten.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Vandaag langs geweest bij iemand die veel aan Audi/VW klust. Eerst heeft ie nog ontlucht maar de hoeveelheid lucht was minimaal. Toen het pedaal nog steeds bleef hangen kwam die veer weer ter sprake. Besloten de veer er tussenuit te halen, ding geeft duidelijk problemen terwijl alles toch goed afgesteld is nu. Misschien is er toch iets een beetje versleten waardoor er ergend teveel wrijving ontstaat. Zonder veer koppelt en schakelt ie prima en het schijnt geen kwaad te kunnen. En een beetje een wat zwaardere koppeling is ook wel sportief
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #9
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    bij m'n beide typ85's moet ik ook het laatste stukje met de voet er onder t koppelingspedaal omhoog helpen, ben ik ondertuusen zo aan gewend dat je t zelfs aan m'n schoenen ziet..... of is t bij jou een groter stuk..


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  11. #10

    Standaard

    Bij mij is het wel wat extremer, hij komt meestal maar een klein stukje omhoog.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •