Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 123

Onderwerp: RVS uitlaat ...of toch maar niet?

  1. #1

    Standaard RVS uitlaat ...of toch maar niet?

    Ik sta op het punt een RVS-uitlaat te bestellen voor mijn type89 80 1.8S (EPS).
    Een van de reden voor RVS is dat de auto veel stilstaat en daarom ook relatief korte stukken rijd. Dan is RVS duurzamer qua slijtage (en het blinkt wel lekker).

    Daarbij ging ik uit van een volledige dus incl RVS spaghetti uitlaat spruitstuk (wordt dan van een 2.0 en past waarschijnlijk op een 1.8 ). Kosten weet ik, is plenty te veel en oversised voor zo'n simpel blokkie. maar daar hebben we het nu niet over.

    Nu hoor ik uit behoorlijk wat hoeken dat er ook nadelen zijn aan RVS-systemen, het houdt de warmte lang vast en de ontwikkeling van hitte is hoger, uitzetten/krimpen kan lijden tot pasproblemen op den duur en hitte zoekt zijn weg naar delen die daar minder tegen bestand zijn.. enz.

    Om die reden zou ik géén RVS-spaghetti kunnen kiezen om 'die' hitte onder de kap weg te houden... vanaf spruitstuk is het 'stoken' minder erg en kan het makkelijker weg das toch onder de bodemplaat.

    Nu komt de vraag:

    Valt dit allemaal wel mee of zijn er meer redenen om voor een regulier systeem en dus een gewone sport-uitlaat te kiezen, of gewoon voor de volledige RVS gaan of voor de RVS versie vanaf spruitstuk?
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    EPS maakt zijn systemen op de hitte-eigenschappen van RVS, dus alles wordt gemonteerd zodat het zowel uitgezet als gekrompen mooi past.

    Behalve het voordeel van meer koppel onderin (geldt ook voor de 1.8S) en een mooier geluid is de levensduur (quasi onbeperkt) het grootste argument om alles in RVS te laten uitvoeren. De monteurs van EPS zijn echt kunstenaars in het maken van een systeem wat helemaal naar je eigen wens is.

    De 924 krijgt op termijn ook een volledig RVS systeem (is nu nog vanaf de voorpijp).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Okee.. Neem ik dit effe voor waarheid aan.

    Moet ik (en EPS) er alleen effe van uit gaan dat een 2.0 spuitstukkie ook op een 1.8 blok past. Hoop het wel, die dingen zijn te duur om effe over het hoofd te zien.
    Er komt ergens een sis geluidje van mijn huidige spruitje, dus ik moet dat van te voren even uitzoeken.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, misschien geeft een blik in ETKA uitsluitsel over de passing van een 2.0-spruitstuk op een 1.8? Daar heb ik nog nooit tussen vergeleken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    * Ervaringsdeskundige meldt zich ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    EPS maakt zijn systemen op de hitte-eigenschappen van RVS, dus alles wordt gemonteerd zodat het zowel uitgezet als gekrompen mooi past.
    I second that ... verhaal van mijne is wel enigzins bekend, maar voor de volledigheid:

    Mijn EPS pijp (ook voorafgegaan door een RVS "spruitje") is al meerdere malen gescheurd en weer gelast en heeft daarbij ook wat problemen met hitteafgifte, maar dat is alleen bij langzaamrijden. Van de erbarmelijke staat van de lak op de kap verdenk ik ook het spruitstuk.

    Ergo; let dus vooral bij het plaatsen van een nieuw spruitstuk even op of dit ook goed blijft gaan, ook ivm de eventueel aanwezige hittefolie/stof. Ik kan me voorstellen dat dat bijv. bij een 2.0 niet aanwezig is, en met een reden waarschijnlijk. Ik heb twee 2.0E's gehad en ze hadden beiden geen afdekstof/folie onder de kap. Voor de competition is dit nu "in onderzoek"
    (zie ook mijn andere topic daarover).
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hoe zit het nou eigenlijk echt met de eigenschappen van RVS, meer specifiek de soort RVS waarvan -goede- uitlaten worden gemaakt?

    Sinds er bij mijn auto een RVS uitlaat (niet eens volledig, dus) onder ligt, koelt-ie namelijk juist veel sneller af. Dit uit zich in een betere warme start, een berucht 924-probleem. Eenzelfde verhaal hoor in van mijn broer die een CQ rijdt met een volledig RVS systeem, inclusief spaghetti.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    @Bob, dat kwartje van je lak/kap viel bij mij ook ineens toen ik van de nadelen hoorde.

    De RVS die gebruikt wordt voor uitlaten is meestal 304, RVS 409 roest iets aan het buitenoppervlak en is ietsje slechter.

    Er gaan verschillende verhalen. Een ervan is dat RVS de warmte 'binnen' in het staal vasthoudt, daardoor koelt RVS minder snel af dan je kop en kan de kop gaan schuren, ook zouden je kleppen meer kans lopen op verbranden. Het kunnen natuurlijk allemaal cruxifix verhalen zijn. Het warmt ook sneller op zodat een kat de uitlaatgassen beter verwerkt.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  8. Ad
  9. #8

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb meer dan genoeg auto's met standaard uitlaat gezien waarvan de lak op de motorkap gaar was, dat hoeft niet noodzakelijk te maken te hebben met de uitlaat dus.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Dat ben ik met je eens, maar het zal het process wel bevorderen; ik zag laatst de competition van een medeforummer, ongeveer dezelfde KM-stand en hetzelfde bouwjaar.

    Die had ook slechte lak, maar niet zo enorm slechts als de mijne. Dat heeft natuurlijk meer oorzaken dan alleen een RVS pijp/spruitstuk, maar imo helpt het er wel aan mee

    (de kap van de '97'er die ik nu heb liggen is nog nagenoeg perfect)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  12. #11
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Naar mijn weten geleid RVS veel slechter warmte af dan staal.
    De ontwikkelde warmte in de kop wordt dan ook minder snel afgevoerd aan de uitlaatspruitstuk zijde, weet niet of dat nu zo goed is voor je motor.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  13. #12

    Standaard

    Als je maar genoeg koeling hebt is het niet zo'n probleem volgens mij, maar idd met langzaam rijden loopt mijn temperatuur snel op ... maar dan slaat de koelvin wel weer aan.

    Ik heb nu weer een originele quattro grille thuisliggen, maar toen ik dat ding eens goed bekeek bleek dat die nagenoeg helemaal dicht was was achter, terwijl mn huidige embleemloze helemaal open is ...

    Die grilles omzetten zal de koeling dus ook niet echt gaan bevorderen ... (of ik moet een mooie "chip-foose-airscoop" op de kap gaan zetten )


    vraag me dus af hoe dat ik het geval van Frank is, kan de B3 grille even zo snel niet meer voor me halen....
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  14. #13

    Standaard

    B3 grille is helemaal open (hoort bij een 80 met 4 pitter, die heeft direct daarachter de radiator). 5 cilinders hebben een grille met gedeeltelijke afdekking aan de achterzijde daar zit de radiator ook a-symetrisch (links) vanuit het midden (zoals de audi-90 grille)
    Hoe het bij B4 grilletje zit weet ik niet precies.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2
    Ik heb nu weer een originele quattro grille thuisliggen, maar toen ik dat ding eens goed bekeek bleek dat die nagenoeg helemaal dicht was was achter, terwijl mn huidige embleemloze helemaal open is ...
    ...
    Die zal dus waarschijnlijk van een 5 cyl of V6 zijn? Klemmetjes eraf/afdekking weg en klaal!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Volgens mij is hitte-opbouw in de motorruimte niet zo'n probleem met de 'hallo, waar is ergens het blok?'-1.8S.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16

    Standaard

    Hoeft natuurlijk niet vol te liggen om warmer te worden dan normaal.
    (Spruitstuk blijft gewoon op de cilinderkop zitten qua warmteverschil kop/spruitstuk bij afkoelen, dus da's hetzelfde)

    Qua lakprobleem van Bob.. t.o.v een 1.8S is je stelling zeker waar.
    (Al had mijn kap 10 jaar geleden voor het spuiten al zo'n plek lichtjes zichtbaar.)
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Die zal dus waarschijnlijk van een 5 cyl of V6 zijn? Klemmetjes eraf/afdekking weg en klaal!
    Nope, origi-competition ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Volgens mij is hitte-opbouw in de motorruimte niet zo'n probleem met de 'hallo, waar is ergens het blok?'-1.8S.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  19. #18

    Standaard

    RVS is een slechte warmtegeleider. Dus de warmte van de uitlaatgassen worden niet door de uitlaat opgenomen en afgestraald. De uitlaatgassen zijn dus heter en dat is voor de werking van een catalysator juist goed.

  20. #19

    Standaard

    is nmparts wel een goed bedrijf dan? voor custom made rvs uitlaten...

  21. #20

    Standaard

    Je kan natuurlijk ook het spruitstuk en DP wikkelen met Thermotape zoals ze op de meeste raceuitlaten hebben zitten. Dat houd de hitte in de uitlaat.
    En als je toch korte stukjes gaat rijden zal het met hitte wel meevallen, toch?

    Ik snap de redenering van Franx wel, maar een EPS systeem op een 1.8S?
    :-?
    1995 Audi 80 2.0E; Weitec 40mm. Project auto
    1996 Audi S6 2.2 20vT Limo PRJ chip set.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •