Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Koelvloeistoflampje knippert, temp. normaal!

  1. #1

    Standaard Koelvloeistoflampje knippert, temp. normaal!

    Hallo mede Audi-liefhebbers,

    Ik heb sinds kort wat vreemds met mijn cabrio 2.3 5cyl uit 1992.
    Als ik de motor start, gaat na ongeveer 20 seconden het koelvloeistoflampje knipperen!
    Het gekke is, als ik rijd komt de motor netjes op temperatuur (volgens de meter rond 80 graden, wat normaal is bij dit type), tevens is het vloeistofpeil ook prima in orde en de fan slaat ook keurig op tijd aan tijdens filerijden e.t.c.
    De wagen rijdt verder prima, maar het knipperende lampje is reuze irritant!
    Kan dit een defecte sensor zijn?

  2. #2

    Standaard

    Heb het nu ook, Toen het begon bij mij was er ook niks loos qua temp, niveau. In de bocht ging ie soms knipperen, soms niet.
    tijdje terug constant, toen heb ik het niet meer genegeerd en zag dat ie daadwerkelijk iets vloeistof verloor onder aan de radiator.
    Dit is soms wel/soms niet, ik rek het effe tot we meer tijd hebben voor vervanging van de radiator.. Ik hou niveau nu bij en knippert niet meer.

    Als ie knippert, gewoon toch maar effe iets meer vloeistof erbij doen in reservoir (ver boven het minimum, zeg maar), tot iets onder de dop qua stand (als temperatuur gezakt is uiteraard), daarna in de gaten houden of ie dan nog steeds knippert. Stel het is effe over en na een paar dagen begint het weer is er toch iets lek...

    Beste kun je dan systeem op druk laten controleren en zal wel blijken waar de lek zit.

  3. #3
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    ...tot iets onder de dop qua stand.
    Ehm....ik zou 'm niet tè vol gooien. 't Is een expansievaatje he, dus er moet wel wat ruimte overblijven
    Volgooien mag tot een bepaalde hoogte.
    (tenzij het er zó snel uitloopt dat ook dat niks meer uitmaakt )

  4. #4

    Standaard

    teveel gaat er ook via overloopdop uit. Zolang het maar flink boven minimum is iig.. Haha. oke niet té vol dan.

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Koud moet het pijl net boven min staan, als het water warm wordt stijgt het pijl vanzelf.


  6. #6
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    teveel gaat er ook via overloopdop uit.
    ....waarna je de dop moet vervangen voor een nieuwe (of eentje die nog niet overgelopen is).
    De kleur van de dop geeft aan bij welke temp. of druk de dop 'doorslaat'.

    Het vloeistofpeil moet idd altijd op de aangegeven markering (min) staan (plus of min een heel klein beetje).

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Of je maakt de dop heel goed schoon, heb dit al meerdere keren gedaan totdat ik erachter kwam dat het peil stijgt wanneer de motor warm is

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ga morgen toch maar een verdachte sensor vervangen.
    Het gaat volgens mij om de grote sensor onder de koelleiding vlak bij het blok, er zit ook een kleine aan de bovenkant, maar deze is voor de temperatuurmeter in het dashboard.
    Wordt vervolgd, Gr Rai

  10. #9

    Standaard

    Sensor was niet voorradig bij de Audi garage in Uithoorn... Hij is overigens best wel prijzig (Ong. 110 euro incl btw) Het artikelnr. is 034 919 369C.
    Weet iemand of en hoe deze sensor te meten is met een universeelmeter? (weerstand o.i.d) zodat ik zeker weet dat hij defect is...
    Indien het niet deze sensor is, ben ik wel 110 euro armer, zonder dat het probleem opgelost is.
    Nogmaals, het gaat NIET om de bovenste (kleine) dashboardmetersensor, maar de onderste (grote), vrij vooraan in het motor compartiment, in een soort spruitstukje die verbonden is met de koelslang.
    Overigens blijf ik wel gewoon vrolijk doortuffen, want die mooie rustige 5-pitter geeft geen krimp!!!
    Alvast bedankt voor de vele reacties, Rai...

  11. #10
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rai Bekijk Berichten
    Sensor was niet voorradig bij de Audi garage in Uithoorn... Hij is overigens best wel prijzig (Ong. 110 euro incl btw) Het artikelnr. is 034 919 369C.
    Weet iemand of en hoe deze sensor te meten is met een universeelmeter? (weerstand o.i.d) zodat ik zeker weet dat hij defect is...
    Indien het niet deze sensor is, ben ik wel 110 euro armer, zonder dat het probleem opgelost is.
    Nogmaals, het gaat NIET om de bovenste (kleine) dashboardmetersensor, maar de onderste (grote), vrij vooraan in het motor compartiment, in een soort spruitstukje die verbonden is met de koelslang.
    Overigens blijf ik wel gewoon vrolijk doortuffen, want die mooie rustige 5-pitter geeft geen krimp!!!
    Alvast bedankt voor de vele reacties, Rai...
    die grote 3/4 polige is eigenlijk niet door te meten, maar wel vaak de boosdoender.
    of hij geeft nix meer aan of te weinig tbv de tempmeter, maar hij werkt ook nog eens samen met de comp tbv de inspuiting en de airco.
    meestal wordt de stekker ff los gekopelt en gereden om te zien ofdat de signaallamp, als door jouw bedoeld, nog hetzelfde probleem doorgeeft, ja dan is het een andere, nee dan is het hoogstwaarschijnlijk de sensor overleden.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #11

    Standaard

    Nou Viermaal, het verhaal is inderdaad duidelijk!
    Als ik de sensor ontkoppel, is inderdaad het lampje "netjes" uit, dus ik heb mijn conclusies getrokken, dit is dus voor 99,9% de boosdoener!
    De sensor heeft een bruine vierkante aansluitvoet & (uiteraard) vierkante stekkerbus, met 4 contacten, waarvan er maar 3 aangesloten/bezet zijn, met een rubber hoesje er omheen.
    Het is overigens moeilijk en duur (ca. 110 euro) om aan deze sensor te komen, zelfs Audi Maas (zeer goed aangeschreven Audi dealer in Uithoorn) heeft hem niet op voorraad, en kan niet zeggen hoe lang het duurt...
    Ik ga wel even Googelen voor een online onderdelenshop, misschien is dit sneller en goedkoper.
    Beste mede Audi liefhebbers, ik hou jullie op de hoogte!

  13. #12
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ik had hem opgehaald bij Coen Donkers
    ik mocht daar trouwens toen ca55 euri voor betalen.
    tis trouwens een onderdeel gemaakt door BAER.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  14. #13

    Smile

    Probleem inderdaad opgelost....
    Na een lang besteltraject heb ik de sensor kunnen bemachtigen, het onderdeel stond ook nog eens verkeerd op de bouwtekening van het NG blok bij de Audi dealer.
    Ik heb hem vanmorgen vervangen, en inderdaad. Viermaal had gelijk, het was de boosdoener!
    Nogmaals bedankt voor de vele reacties!
    Gr, Rai...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •