Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 35

Onderwerp: Afstellen toerenteller type89 mogelijk?

  1. #1

    Standaard Afstellen toerenteller type89 mogelijk?

    Om een kort verhaal lang te maken:
    Toen ik mijn coupe kocht was de digitale klok meer orange dan zwart.
    De tip die je dan krijgt is ‘vervang het displaytje’.

    Zo gezegd zo gedaan, alleen vond ik het handiger om de hele linkerhelft van de tellerunit te vervangen vond ik want dan hoef je de toerenteller niet los te halen.
    Klokje was weer netjes, maar bij deze actie kwam ik er achter dat die toerenteller die nu in mijn eigen unit zat flink afweek.

    Gisteren lagen ze beide op mijn tafel ter observatie en de afwijking zat al duidelijk bij de nulstand.
    De verdachte toerenteller zat ver onder de streep en bij de originele begon ie goed bij de streep.
    Wat dan? Toch maar de oude toerenteller die wel goed is weer terugzetten. Eerst begonnen met de kwaaie om te kijken hoe dat gaat, nou vond het maar een precair dingske. Heel teer met spoeltjes veertjes en ondefinieerbare metaalpennetjes. En dan had ik ‘m nog alleen als een geheel los in mijn handen.

    Goed, boel weer uiterst voorzichtig in mijn eigen unit over het klok display geschoven en al gelijk viel me op dat mijn goede toerenteller nu ietsje onder het streepje zit, geen 2 cm zoals bij de slechte, maar toch.

    Ik kijk nogal vaak naar de toerenteller, dus wil wel dat ie klopt. Hoe krijg je dat in vredesnaam goed afgesteld. En hoe is het mogelijk dat mensen een klokje kunnen vervangen ZONDER dit ervaren te hebben met loshalen van de toerenteller.

  2. #2

    Standaard

    Opgelost...

    Zal het effe vertellen (wat ik er van weet nu)...
    Je moet vooral NIET alle schroefjes achter bij de toerenteller losmaken.
    Die in het midden moet wel en bij de vier schroefjes aan de linkerkant, moet je afblijven van de middelste twee, dan komt de spoel (of whatever) los van de plaat en schiet er een koper/metalen plaatje weg. (doe je dat wel kun je 'm wel gewoon vastzetten hoor maar het voelt allemaal heel teer en breekbaar).

    Mocht je toerenteller dus verkeerd beginnen (onder de eerste streep dus), kun je voorzichtig de wijzer gewoon als bij een klok verzetten. Dit wel met ietsje meer overtuigingskracht natuurlijk (spoeltje daarbij iets vast houden en de goede kant op duwen).
    Bij deze teller met het 0-stand probleem had al iemand zitten prutsen (en dat metalen plaatje lag ook los in de bak dus heb het maar gewoon geprobeert op goed geluk, met succes.

    Daarbij meteen eens gekeken hoe het nu precies met klok/display zit.... Mijn oude was deels orange/zwart... Dit is in de meeste gevallen een zwarte display-vloeistof die langzaam zich terugtrekt. Als je geluk hebt kun je na een minuut of 5 wrijven over het losgehaalde schermpje de vloeistof een beetje vanuit het midden naar de buitenranden pushen. langs de randen zit dan alle vloeistof en die trekt langzaam weer naar het midden. Zo wordt ie (hopelijk) weer volledig egaal zwart.

    Heb klokje alleen nog niet getest in de auto, komt nog wel.

    (tot zover)

  3. #3

    Smile

    Kijkkijk, dat heb je toch maar weer mooi uitgedoktert, ik heb volgens mij ook nog zo'n half beeld klokje liggen, het is dus niet als bij "Rennies" ,wrijven helpt wél.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  4. #4

  5. #5
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn klokkie is ook half oranje en de kilometerteller/dagteller staat stil, moet ik ook maar eens gaan vervangen.
    Wat ik me trouwens ook afvraag, mijn teller wijkt door de velgen enorm af, dat denk ik omdat mijn NG motortje met volgas 250km/h aangeeft op de teller en dat is toch wel wat veel van het goeie denk ik zo.

    Als ik op mijn teller 60km/h rij dan zijn dat 50 echte kilometers. Nu mijn vraag, als ik 120km/h op de teller rij (100km/h echt) dan staat de toerenteller rond de 3000 toeren. Bij 140 km/h op de teller (120km/h echt) geeft de toerenteller al 4000 toeren aan. Ik ga er toch vanuit dat een 2.3E NG 5 Cilinder geen 4000 toeren maakt bij 120km/h, dat lijkt me meer iets voor een 1300cc Japanse auto.

    Geeft de toerenteller net als de kilometerteller de verkeerde waarde aan? Lopen deze in een soort van synchroon?
    Om een lang verhaal kort te maken, hoeveel toeren maakt jullie NG bij 120km/h?
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoyvW Bekijk Berichten
    Geeft de toerenteller net als de kilometerteller de verkeerde waarde aan? Lopen deze in een soort van synchroon?
    Om een lang verhaal kort te maken, hoeveel toeren maakt jullie NG bij 120km/h?
    Zijn niet met elkaar in contact maar dienen wel in iedere coupe 2.3 (10V) zelfde waarden t.o.v elkaar aan te geven.
    Mijne wijkt niet zoveel af, met navigatie ernaast (mooi apparaat om mee te ijken dus) rijdt ik bij 140 km/h 135 echte km op nav. Maar ik hou het niet zo bij datik het paraat heb als kennis.

  7. #7
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Zijn niet met elkaar in contact maar dienen wel in iedere coupe 2.3 (10V) zelfde waarden t.o.v elkaar aan te geven.
    Mijne wijkt niet zoveel af, met navigatie ernaast (mooi apparaat om mee te ijken dus) rijdt ik bij 140 km/h 135 echte km op nav. Maar ik hou het niet zo bij datik het paraat heb als kennis.
    Ben ik toch benieuwd hoeveel toeren jouw coupe maakt bij 120km/h?
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Haha.. Joh ik ga zo slapen... Ze staat voor de deur, kom'd'r maar effe halen. Sleutel ligt onder de mat! (ghehehe).

  10. #9
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Haha.. Joh ik ga zo slapen... Ze staat voor de deur, kom'd'r maar effe halen. Sleutel ligt onder de mat! (ghehehe).
    Ben onderweg! Ikkuh gedacht hebben jij misschien zo geweten gehad
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  11. #10

    Standaard

    nee joh, moet al veel te veel onzin onthouden! Zal morgen ook effe op de tellers neuzen als ik onderwegens ben.

  12. #11
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    nee joh, moet al veel te veel onzin onthouden! Zal morgen ook effe op de tellers neuzen als ik onderwegens ben.
    Kiekemoar! Ben wel benieuwd, ik vind 4000 toeren bij 120km/h in de 5e versnelling erg veel imo.
    Ennuh, wel op de snelweg testen hé, niet dat ik morgen op Fok.nl lees dat er een lange slungel in een Audi met 120km/h door een woonwijk vloog met als smoes "Moest even kijken hoeveel toeren hij maakt bij 120 in de 5.."

    Zo en nu ga ik slapen!
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  13. #12

  14. #13
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Snelweg? waar ligt die...?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  15. #14

    Smile

    Hoi Roy (hé dat rijmt) 4000rpm is veel teveel bij 120 km/u, een Quattro maakt dit bij 140km/u en volgens mij moet een voorwielaangedreven Coupé nog minder dan 4000 doen.
    Je wielen zijn zoals jezelf ook al zei veel te klein, hij word er wel lekker snel van.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  16. #15
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v Bekijk Berichten
    Hoi Roy (hé dat rijmt) 4000rpm is veel teveel bij 120 km/u, een Quattro maakt dit bij 140km/u en volgens mij moet een voorwielaangedreven Coupé nog minder dan 4000 doen.
    Je wielen zijn zoals jezelf ook al zei veel te klein, hij word er wel lekker snel van.
    Dus daar klopt ook al helemaal niks van, dat betekend bij wijze van spreken dat als ik tot 6500rpm doortrek ik misschien in het echie maar 5000-5500rpm maak?

    Ik denk dat de teller t.o.v de toerenteller wel klopt, als de teller namelijk 120km/h aangeeft dan maakt de motor ongeveer 3000rpm, dat lijkt me wel te kloppen voor zo'n motor.

    Is er iets aan de tellerafwijking te doen?
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  17. #16

    Smile

    Je toerenteller zal wel kloppen maar je snelheid niet, wanneer je er de goede bandenmaat op zou hebben, in jouw geval 205-55-16, dan zou je bij 140km/u iets onder de 4000rpm moeten zitten, dat is nu ook wel maar je rijd deze snelheid in werkelijkheid niet, zeg ik dat zo goed?
    Welke maat ligt er nu op, 40 of 45 serie?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  18. #17
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v Bekijk Berichten
    Je toerenteller zal wel kloppen maar je snelheid niet, wanneer je er de goede bandenmaat op zou hebben, in jouw geval 205-55-16, dan zou je bij 140km/u iets onder de 4000rpm moeten zitten, dat is nu ook wel maar je rijd deze snelheid in werkelijkheid niet, zeg ik dat zo goed?
    Welke maat ligt er nu op, 40 of 45 serie?
    Dat zeg je goed, als ik op de teller 140km/h rij dan staat de toerenteller net iets voor 4000tpm. In werkelijkheid rij ik dan wel maar 120km/h idd. Velgen zijn 17" 40 of 45, weet ik niet precies. Zal straks eens even gaan kijken.
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoyvW Bekijk Berichten
    Dat zeg je goed, als ik op de teller 140km/h rij dan staat de toerenteller net iets voor 4000tpm. In werkelijkheid rij ik dan wel maar 120km/h idd. Velgen zijn 17" 40 of 45, weet ik niet precies. Zal straks eens even gaan kijken.
    Mijnes doet 3400 toeren bij 120 km/h (120 zowel op de klok als op de nav.. weinig afwijking in de top dus.)
    Heb 205-55-16.

  20. #19
    RoyvW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2007
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.660
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Mijnes doet 3400 toeren bij 120 km/h (120 zowel op de klok als op de nav.. weinig afwijking in de top dus.)
    Heb 205-55-16.
    Thanks for the test Frank, dan weet ik tenminste dat er van mijn toerenteller ook niks klopt. Moet ik straks naar het 18.00 uur journaal gaan kijken of heb je toch nog de snelweg gevonden?
    Auto's:
    Audi 80 B4 2.0E - Audi Coupé 2.3E B3 - Hyundai Santa Fe 4WD - Volvo S60 2.4 LPG - BMW 320/6 Aut. BAUR 1981 - Volvo V70 2.5D Aut. - Audi A6 4F avant 2.4 V6

  21. #20

    Standaard

    Jep, had vandaag een Ludolf-dagje. (7 sloperijen bezocht, met 1,5 audi 80 bij elkaar opgeteld...weinig succes dus ok). en uiteraard weer pech met de Coupé (door de achterremmen heen, grrrrr). Dus halverwege naar huis om de Peus te halen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •