lamda sonde testen ben je naar mijn idee geen speciaal gereedschap nodig.
wanneer je een multimeter hebt is het al voldoende.
dan moet de waarde schommelen tussen de 100 en de 900 mV
geeft hij een constante waarde dan is hij vervuild of kapot
Hardstikke dank voor de info. Dit is nu de eerste stap. Het lijkt alleen zo'n rotwerk om de lambda zelf te testen zonder speciaalgereedschap en een beetje ervaring.. Ik heb niets meer dan een 'gewone' potmeter in de garage.
Ik heb de auto weer bij de garage gebracht. Voor het geld die ze mij hebben gevraagd, mogen ze gerust nog even doorwerken om de juiste diagnose te vinden.
Kan het misschien de toch pomp zijn als de garage zegt dat de lambda sonde in orde is? Een vriend van mij heeft dezelfde symptomen gehad met een BMW 318i uit '88, ook met Bosch injectie.
Da's weer wat nieuws! Waar zit Coen Donkers ergens, is dat in Erp (Noord-Brabant)? Als het niet de lambda sonde zou zijn, dan zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Extra vraag:
Als lambda kapot zou zijn, zou de auto niet ALTIJD gek doen (niet alleen als de motor koud is)?..
De garage heeft inderdaad een kapotte lambda sonde geconstateerd!
Weet iemand hoe je de lambda sonde kunt inleren? Kan ik dit ook zelf? Of doet de computer dit vanzelf als je 'm reset?
En kwa werk, is het meer dan een half uur? Een uur misschien met inleren?
Bedankt, het staat in mijn bookmarks voor het volgende klusje aan de Audi of vervolg van dit verhaal met de lambda sensor.
De lambdasonde zit meestal erg vastgerot in de uitlaat, losmaken is een lastige klus. Er valt niks in te leren op een NG, je hangt er een nieuwe sonde aan en bij de volgende keer starten krijgt de motor de juiste waarden door.
De lambda sonde was het!
Nu rijdt de auto veel rustiger, loopt prima stationir, neemt veel beter op, en trekt ECHT veel beter. Vooral in zijn 3e gaat die zo hard vandoor vanaf 60km/h! Ik ben benieuwd naar het nieuwe verbruik (eerst was het gemiddeld 8.5l/100km).
Allemaal bedankt voor de input!
gister mijn lambda ff getest. waarde schommeld tussen 400mV en 700mv.
motor loopt slecht stationair (4 cilinders). bij optoeren soms een klappend geluid vanuit kleppendeksel.
vande week compressie meten want vermoed een slecht functionerende klepstoter.
Tschüß, Steven
Ik heb af en toe precies hetzelfde probleem, als hij net aan is en ik ben twee minuten weg dan begint het inhouden, wanneer ik dan bijvoorbeeld 50 rij dan kan ik gasgeven wat ik wil maar dan bokt de motor en ik blijf gewoon 50 rijden. Het lijkt wel alsof hij op vier cilinders loopt, wanneer ik dan stop en de motor uit zet en daarna weer aan dan is het probleem verdwenen. Nu heb ik wel laatst even met de bougiekabels gespeeld en sindsdien is het niet meer teruggekomen. *klop klop*. Toch maar eens even de lamda laten controleren binnenkort..
zo zie je maar.. veel oorzaken kunnen dezelfde symptomen vertonen.
Bij mij liep de motor ook 'goed' toen die eenmaal warm was - dacht ik. Maar eigenlijk ging hij dan met op noodprogramma draaien, en ik maar denken dat het een 'koud' probleem was, bewegende onderdelen, pomp, bla bla..
Na enige tijd toch even een aanvulling op dit topic. Let echter wel op! Wat hieronder staat is erg tijdrovend en wordt afgeraden door specialisten!! Mijn Audi Cabriolet met NG motor liep na het vervangen van de pingelsensoren aardig, maar ik vond 'm redelijk tam voor de fabrieksopgave van 133 pk. Na wat rondneuzen op het internet kwam ik op www.audicabrio.info een verhaal tegen waarin de retour van de Bosch KE-Jetronic als boosdoener werd genoemd (dit is het zwarte blokje dat voor tegen de brandstofverdeler/spinnenkop zit gemonteerd). Het probleem zou komen uit het weker worden van de drukveer, waardoor de retour te vroeg open gaat en dus de brandstofdruk te laag wordt en het mengsel te arm.
Nu is deze retour af te stellen, nogmaals: dit word je door iedereen die er verstand van heeft ontraden. Reden: Het is een ontzettend tijdrovende klus, die je alleen met Try and error kan oplossen. Probleem daarbij is dat het stelgebied erg groot is en je niet echt merkt of je in de buurt van een ideale afstelling zit. Als je na deze waarschuwing nog steeds van plan bent om de retour af te stellen, dit heb ik gedaan:
1.Motor uit (ik heb het stellen telkens met een koude motor gedaan)
2.Motorkap open
3.Zwart blokje met 2 torx schroeven losdraaien van de spinnekop (leg even een doekje op de naad, hier spuit benzine uit)
4.Klein koperen schroefje losdraaien
5.Met Imbus 2 het stelschroefje verstellen: uitdraaien is minder brandstofdruk, indraaien is meer brandstofdruk
6.Stelschroefje 1x rond indraaien (hiermee wordt het mengsel rijker)
7.Alles terug monteren
8.Rijden (tot motor warm is) en testen:
-Motorreaktie volgas
-Motorreaktie halfgas
-Geluiden (klinkt de motor lekker, ploft de uitlaat bij gas los?)
9. Ik heb het volgende aangehouden om de juiste afstelling te bereiken:
-Weinig vermogen bij vollast: retour is te ver open (dus te weinig brandstofdruk)
-Pruttelen bij gas los: retour is te ver dicht (dus te veel brandstof)
10.Punt 1 t/m 5 herhalen hierna kun je het stelschroefje een kwartslag uitdraaien
11.Punt 7 en 8, 9 herhalen
12.Stellen naar behoefte
Tip: stelbereik is erg delicaat, op het laatste ben je in een bereik van misschien 1/12 slag aan het stellen. Let wel: met een schroefje imbus 2 dat gesmeerd in de benzine loopt. Hier komt dus echt 'fingerspitzengefuhl' bij kijken. Als je een goede afstelling te pakken hebt: er voor altijd afblijven en niet blijven stellen!!
Heel veel succes! Mijn auto is er merkbaar beter van geworden, maar ik ben ca. 3 weken aan het stellen geweest (telkens als ik ergens heen reed een nieuwe afstelling proberen). Zoals gezegd, ik heb deze tip van www.audicabrio.info, onder FAQ cabriolet: Leistungsproblem 5-Zylinder. Dat was mijn enige aanknopingspunt. Graag feedback over bovenstaande (en wie weet tips & tricks).
René
Ik weet dat dit topic al heel oud is maar toch wil ik even reactie doen.
Ik heb voor een maand terug een audi 80 B4 2.0 gekocht, en had sinds een dag na de aankoop problemen dat de auto inhield.
Ook gaf hij soms uitzich zelf gas en dan weer niet (op en neer zeg maar), was haast niet mee te rijden.
Hierdoor ben ik dit forum gaan nazoeken en kwam op dit topic, na de reacties gelezen te hebben heb ik de lambda sonde ontkoppelt en de auto liep veel beter.
vorige week zaterdag de lambda sonde laten vervangen (kreeg hem zelf niet los) en nu loopt de auto weer top!
Bedankt voor de info iedereen in dit topic, het heeft mij erg geholpen!