Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 50

Onderwerp: Warm Startprobleem 1.6 80

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Warm Startprobleem 1.6 80

    Hallo, ik ben nieuw hier en heb afgelopen weekend mijn eerste audi gekocht.
    Het gaat om een audi 80 1.6 benzine van 1991 in zeer goede staat met nog geen 170000 op de teller.

    Nou is het volgende het geval. Als ik een eindje gereden heb en hem uitzet en vervolgens 10 minuten later weer weg wil, wil ie niet aanslaan. Startmotor draait goed rond en meestal wil ie heel even aanslaan en slaat dan gelijk weer uit.
    Nou heb ik gehoord dat dat probleem in de choke van de carburateur zit.

    Heeft iemand hier ervaring mee, of tips??

    Ben momenteel zeer gedesilusioneerd, want ik was zo blij dat ik eindelijk een goede, betrouwbare auto had gekocht.

    Alvast bedankt voor de reacties.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Welkom, topic verplaatst naar het juiste subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Clifton's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    211
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Wat voor carburateur zit er op? Zo'n lekkere 2EE van pierburg?

  4. #4

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Nou, ik had een gelijkaardige probleem (niet bij een audi) ze hadden me wijsgemaakt dat de benzine van binnen aan het verdampen was waardoor het moeilijk werd voor het starten, want dan begon die te verzuipen.

    Geen idee of het enig zin maakt of niet, maar dit werd me verteld.
    Laatst gewijzigd door Audi_80; 30-04-10 om 12:11. Reden: Bijvoeging.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Vapour lock is bij sommige motoren inderdaad een probleem, dus zonder info over het type auto is dat niet noodzakelijk 'wijsmaken'.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Clifton Bekijk Berichten
    Wat voor carburateur zit er op? Zo'n lekkere 2EE van pierburg?
    Volgens mij wel.....mijn buurman had het er ook al over dat dat rotcarbs zijn.
    Is het handig om gewoon de carburateur te vervangen?
    En zoja, een goedwerkende 2EE of is er ook een goede vervanger voor deze Pierburg, bijvoorbeeld een Weber of Solex?

    Waar vind ik het typenummer op de carburteur?
    Laatst gewijzigd door Audi 80 B3; 01-05-10 om 10:02. Reden: Aanvulling vraag

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    @ audi_80:bedoel je met van binnen verdampen in de carburateur, of vóór de de carb?

    Bedankt voor de reacties allemaal.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Wat ik wou bedoelen is blijkbaar zoals tom het al eerder zei: Vapour lock

  10. #9
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Kijk in je serviceboekje of op de sticker in de kofferbak (links achter het reservewiel). Maar met vrijwel 100% zekerheid, als je een Typ89 (B3) hebt, dan is het een PP motor met een Pierburg 2EE carb. In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, is het zeker geen rotding. Ze hebben een wat slechte naam gekregen doordat VW het handig vond de computer die de carburateur bestuurt in de waterbak te monteren, waardoor de contacten van de stekker nogal eens corrodeerden. Bij Audi zit hij binnen in de voetruimte van de bijrijder, dus geen corrosieproblemen. Ook een vapourlock lijkt me niet erg waarschijnlijk. Voordeel van deze carburateur is wel dat je foutcodes kan afvragen.Ik heb een groot topic over dit ding geschreven toen ik er problemen mee had (na 19 jaar en 278000 kms). Zoek eens op PP motor of 2EE.

    De servicemanual geeft eigenlijk maar 1 oorzaak voor startproblemen bij warme motor, nl dat de vlotterkameromschakelklep defect is, waardoor de motor verzuipt. Die kan los worden vervangen. Je kan alle info bij Ruddies Berlin vinden, en ook de onderdelen bestellen, zie ook mijn andere topic. Als je me een PB stuurt kan ik je de handleiding wel mailen. Het is geen werk voor een onervaren sleutelaar denk ik.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    De hele grap is dat ik met het uitlezen (volgens mij) code 2312 krijg, koelvloeistoftemperatuurvoeler. Op zich misschien verklaarbaar, want ik hij wil alleen niet starten als ie een tijdje op bedrijfstemperatuur (ongeveer 90/95 graden) is geweest.
    Hier ff een filmpje van het uitlezen.

    http://s413.photobucket.com/albums/p...t=P5062686.flv
    Laatst gewijzigd door Audi 80 B3; 06-05-10 om 16:34. Reden: Linkje werkte niet
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Er staat trouwens in de beschrijving dat "Na het starten de rode LED aan moet gaan. Druk de knop minimaal 3 seconden in (LED gaat uit als je de knop indrukt en zodra de knop wordt losgelaten gaat ie weer branden. De rode LED gaat vervolgens even uit en weer aan wat een bevestiging is van het regelapparaat (de computer) dat de diagnose wordt opgevraagt.
    Nu volgt een 4 cijferige knippercode. De cijfers zijn door korte pauzes gescheiden.
    Er volgt een langere pauze van 2,5 seconde waarbij de LED aan staat en daarna weer een blok pulsen.

    Zo kwam ik dus op 2312.....
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  13. #12
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Dat gaat dan iets anders dan in de werkplaatshandleiding staat beschreven. Zo te zien werkt dat kastje precies andersom dan de handleiding aangeeft. Het stuurapparaat geeft daar eerst 2,5 sec aan, dan uit en dan begint het knipperen. Je moet de diagnose uitgang dan aan de plus hangen. Dat kastje hangt de uitgang dan via weerstand en led dan misschien aan massa.

    Dat doet niks af aan het feit dat volgens mij de code juist is uit het filmpje. Wat echter beter is met het uitlezen van fouten is eerst de motor warmrijden en dan een proefrit maken waarin het toerental minimaal 3000 rpm haalt en ook een keer volgas wordt gegeven. Dan de auto stilzetten met draaiende motor en dan de knop indrukken en pulsen tellen. Het foutgeheugen wordt namelijk gewist als je de motor uit zet. Dat betekent bij jou dus dat de fout direct optreedt. Het doormeten van de sensor zou dan een goede actie zijn, je moet dan bijna wel een zeer afwijkende weerstand meten als hij daardoor in de foutmodus gaat. Sensor dood kan goed, en is vast goedkoper dan die klep.

    Je wist trouwens ook dat je de lambdaregeling ook zichtbaar kan maken met dat kastje? Dan tijdens het starten de knop indrukken en dan als de motor loopt na 4 sec loslaten. Dan moet hij in een ongeveer 1 Hz gaan knipperen. Uit is te arm, continue aan is te rijk. Dat zal bij jou kastje dan wel andersom zijn...

    Succes!
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  14. #13
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Van Foutcodes heb ik helaas geen verstand, Ik heb met mijn 1.6 geen problemen gehad, die carb is helemaal neit zo slecht als ze doen geloven hoor! ;-) echter heb ik inderdaad wel 2x een Vapor Lock meegemaakt, dat is toch wel ff schrikken. En aangezien de motor als hij stopt toch nog flink wat warmer wordt kan het idd zijn dat de benzine verdampt in de leiding.... maar dan zou jouw bedrijfstemperatuur ook een stuk hoger liggen. Mijne ligt op 90 graden bedrijfstemperatuur (koelvloeistof). Ligt die bij jou veel hoger?

    Wees gerust, de audi 80 1.6 is ijzersterk, en ik heb er 2 in onderhoudt. en buiten een gesprongen koelslang en een gescheurd membraam in de brandstofpomp (nooit de tank volledig leegrijden!!) is dat het enigste geweest wat ik aan die wagens gehad heb
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Dat gaat dan iets anders dan in de werkplaatshandleiding staat beschreven. Zo te zien werkt dat kastje precies andersom dan de handleiding aangeeft. Het stuurapparaat geeft daar eerst 2,5 sec aan, dan uit en dan begint het knipperen. Je moet de diagnose uitgang dan aan de plus hangen. Dat kastje hangt de uitgang dan via weerstand en led dan misschien aan massa.

    Dat doet niks af aan het feit dat volgens mij de code juist is uit het filmpje. Wat echter beter is met het uitlezen van fouten is eerst de motor warmrijden en dan een proefrit maken waarin het toerental minimaal 3000 rpm haalt en ook een keer volgas wordt gegeven. Dan de auto stilzetten met draaiende motor en dan de knop indrukken en pulsen tellen. Het foutgeheugen wordt namelijk gewist als je de motor uit zet. Dat betekent bij jou dus dat de fout direct optreedt. Het doormeten van de sensor zou dan een goede actie zijn, je moet dan bijna wel een zeer afwijkende weerstand meten als hij daardoor in de foutmodus gaat. Sensor dood kan goed, en is vast goedkoper dan die klep.

    Je wist trouwens ook dat je de lambdaregeling ook zichtbaar kan maken met dat kastje? Dan tijdens het starten de knop indrukken en dan als de motor loopt na 4 sec loslaten. Dan moet hij in een ongeveer 1 Hz gaan knipperen. Uit is te arm, continue aan is te rijk. Dat zal bij jou kastje dan wel andersom zijn...

    Succes!
    Ik heb vanmiddag de sensor doorgemeten, wat een ramp!! Ik denk dat ie idd overleden is. Ik kon (met een professionele multimeter) nauwelijks een meting krijgen......pas na een hoop schuren van de contacten en een lading contactspray kon ik 2x een kleine meting doen (ongeveer 2 sec, daarna weer dood). hij begon dan op te lopen vanaf 8 Ohm en dan viel het signaal weer weg.
    Morgen ff 1 van de sloop halen en kijken of de storing dan weg is. Is dit het geval, bestel ik een nieuwe.
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shifu Bekijk Berichten
    Van Foutcodes heb ik helaas geen verstand, Ik heb met mijn 1.6 geen problemen gehad, die carb is helemaal neit zo slecht als ze doen geloven hoor! ;-) echter heb ik inderdaad wel 2x een Vapor Lock meegemaakt, dat is toch wel ff schrikken. En aangezien de motor als hij stopt toch nog flink wat warmer wordt kan het idd zijn dat de benzine verdampt in de leiding.... maar dan zou jouw bedrijfstemperatuur ook een stuk hoger liggen. Mijne ligt op 90 graden bedrijfstemperatuur (koelvloeistof). Ligt die bij jou veel hoger?

    Wees gerust, de audi 80 1.6 is ijzersterk, en ik heb er 2 in onderhoudt. en buiten een gesprongen koelslang en een gescheurd membraam in de brandstofpomp (nooit de tank volledig leegrijden!!) is dat het enigste geweest wat ik aan die wagens gehad heb
    Mijn temperatuur ligt gewoon rond de 90 graden, maar ik heb tot nu toe (ik heb de audi nu 2 weken) 2x meegemaakt dat ik dacht "ik laat hem even draaien, anders start ie weer zo moeilijk", dat ie zelf maar bedacht om uit te gaan. Daarna moest ik dan 1,5 tot 2 uur wachten (tot de motor helemaal was afgekoeld) voor dat ie weer wou starten.

    Ik kreeg van Wouter (revisieNL) ook de toelichting dat als de koelvloeistoftemperatuursensor kapot is, de motor in noodprogramma slaat waardoor hij beroerder loopt en bij starten verzuipt, hetgeen ook weer de bezinelucht verklaart als ik hem dan toch probeer te starten.

    Ik ben benieuwd wat ie morgen doet met die andere sensor erin..........(duimen maar)


    by the way.....weer bedankt voor de reacties.
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  17. #16
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi 80 B3 Bekijk Berichten
    Ik heb vanmiddag de sensor doorgemeten, wat een ramp!! Ik denk dat ie idd overleden is. Ik kon (met een professionele multimeter) nauwelijks een meting krijgen......pas na een hoop schuren van de contacten en een lading contactspray kon ik 2x een kleine meting doen (ongeveer 2 sec, daarna weer dood). hij begon dan op te lopen vanaf 8 Ohm en dan viel het signaal weer weg.
    Morgen ff 1 van de sloop halen en kijken of de storing dan weg is. Is dit het geval, bestel ik een nieuwe.
    Dan isie goed dood. Je moet bij ongeveer 20 graden iets van 3 KOhm meten en bij 90 graden iets van 250 Ohm. Was het nu de onderste of de bovenste sensor in de koelwateraansluiting op het blok?
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Ik had dus de verkeerde gemeten (degene in de radiateur). Ik zal als ik vanmiddag op het werk tijd heb, de andere twee even doormeten.
    Zodra ik iets weet, hoor je het wel.
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Ik heb de goede 2 sensors nu doorgemeten, maar krijg helemaal geen meting ( O.L). Zouden ze allebei stuk zijn of meet ik ze gewoon verkeerd?
    Ik zet de pennen van de multimeter op beide contacten van de sensor.

    Ik ga morgen even naar de sloop om 2 sensors op te halen en door te meten, kijken of die wel een meting geven.
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Anders even proberen ergens massa van je motorblok te halen en op één pool te meten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm Startprobleem 1.6 80

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Anders even proberen ergens massa van je motorblok te halen en op één pool te meten.
    Kan je dan wel de weerstand van de sensor zelf meten? Volgens mij meet je dan de weerstand tussen de sensor en het motorblok ?
    Ga het in ieder geval wel even proberen.
    Laatst gewijzigd door Audi 80 B3; 13-05-10 om 17:10.
    1997 Audi A4 Avant 1.8 20V

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •