Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Velg-bandenmaat

  1. #1
    Guest

    Standaard Velg-bandenmaat

    Ik wil graag weten wat de breedste/hoogte of gunstigste bandenmaat en velgmaat is voor mijn Audi 80 uit 1992.

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    tja, hangt er van af of je dikke mooie wielen wil of gewoon iets deftig er tussen in.

    Ik denk dat een ideale maat voor jouw 80 zoiets van een 195(205)/55/15(16) zou zijn.

  3. #3

    Standaard Re: Velg-bandenmaat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
    Ik wil graag weten wat de breedste/hoogte of gunstigste bandenmaat en velgmaat is voor mijn Audi 80 uit 1992.

    Alvast bedankt.
    Vrijgegeven door Audi:

    FWD: 205/60 R15 7Jx15 ET37
    Quattro: 205/55 R16 7Jx16 ET37

    Maar een antwoord op je vraag is te vinden op:
    http://homepages.compuserve.de/SreenBall/

    En dan onder 'Der Audi 80 B4' kiezen voor 'Reifen und Räder'.

    Of direct:
    http://homepages.compuserve.de/Sreen...imensionen.htm
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4
    SLIM
    Guest

    Standaard

    Ik ben bandenboer maar wat 340@7000 zegt daar kan ik niets aan toevoegen.

  5. #5
    megane cabrio 2.0 16V
    Guest

    Standaard

    Bedankt, heb idd. het antwoord gevonden.



  6. #6
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Ik heb ook wel een vraagje over banden. Mijn 100 heeft nu 195 65 15 schoeisel, maar volgens mij hoort er 205 op. Klopt het dat er wat marge is qua breedte van de band op 1 maat velg? Ik was van plan om binnenkort nieuw rubber er op te laten leggen en wilde dan voor de 205 gaan(of breder als dat kan). M'n sloffen lopen nu in ieder geval leeg. In een maand tijd zakt het van 2.3 naar 1.2 bar.
    Heeft iemand trouwens een goede bandentip? Ik wil het liefst stille banden die verder wel goed voldoen....
    '01 rs4 641 ps

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak)
    Ik heb ook wel een vraagje over banden. Mijn 100 heeft nu 195 65 15 schoeisel, maar volgens mij hoort er 205 op. Klopt het dat er wat marge is qua breedte van de band op 1 maat velg? Ik was van plan om binnenkort nieuw rubber er op te laten leggen en wilde dan voor de 205 gaan(of breder als dat kan). M'n sloffen lopen nu in ieder geval leeg. In een maand tijd zakt het van 2.3 naar 1.2 bar.
    Heeft iemand trouwens een goede bandentip? Ik wil het liefst stille banden die verder wel goed voldoen....
    Uhh, Audi heeft nooit 195's onder de Type 44 gemonteerd volgens mij. 205 alleen in combinatie met stuurbekrachtiging. 215 is ook geleverd.
    15"-velgen zijn er in 6J, 7J en 7.5J (laatste alleen met 5/112).
    Bij Toyo (http://www.toyo.com) kun je zien wat voor velgen mogelijk zijn voor een bepaald type band (min - aanbevolen - max), bijv Toyo TPT:
    205/60 R15 91V 5.5-6.0-7.5
    215/60 R15 93H 6.0-6.5-7.5

    Waarde is een beetje van de band afhankelijk. Misschien dat op de website van de bandenfabrikant van je keuze soortgelijks is te vinden...
    Wat betreft stille banden kan ik je geen aanbevelingen doen...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    @ 340@7000

    Die maatvoering van breedte/hoogte/diameter enz snap ik wel.
    (zie een bijlage)
    Maar waar staat die 6J, 7J, 7,5J en 5/112 voor? zag ik ook in dat /pdf bestand op die geposte site........????

    Bijlage:

    Wat betekent 175/70 R13 tubeless 82T?
    Banden worden in verschillende maten verkocht. De maten zijn afhankelijk van uw auto.
    U kunt de maat van de band aan de zijkant aflezen, bijvoorbeeld: 175/70 R13 tubeless 82T.

    175 – Dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot
    zij in opgepompte toestand.

    70 – Dit getal geeft de hoogte/breedte-verhouding weer. In dit geval bedraagt de
    hoogte 70 procent van de breedte.

    R – Deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat weer staat voor de constructie van
    de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden
    vindt men deze R tegenwoordig terug.

    13 – Dit getal slaat op de velgdiameter in inches.

    Tubeless – Een term die weergeeft dat er geen binnenband is.

    82 – Dit getal staat voor het draagvermogen van de band. Uit de door de
    bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 82 staat voor
    een belasting van 475 kg.

    T – Deze letter staat voor de snelheid waarop men met deze banden kan rijden.
    T staat voor snelheden tot 190 km/u.
    Andere mogelijkheden zijn: P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u),
    S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u)
    en Z (sneller dan 240 km/u).


    Grtz. Arlo
    (onder de bmw heb ik laatst W-banden gekregen.......'k heb me laten vertellen dat die tot de 300km/h gegarandeerd worden, beetje over-kill maar wel "geil" dat die nu ook al te koop zijn)

    One liter, driver's licence eater...


  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.836
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    7J betekent 7 inches breed, J staat voor de vorm van het velgbed.

    5x112 staat voor 5-gaats, steek (diameter cirkel door centrum boutgaten) 112 mm.

    Dan heb je nog de naafdiameter...

    Tom

  11. #10
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Die 7 staat volgens mij voor 7 inch, komt waarschijnlijk van die stomme Engelsen met hun maffe maatvoeringen. Om gek van te worden.
    '01 rs4 641 ps

  12. #11
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    zo, dat forum loopt als een trein! heb heb m'n tekst nog niet af of iemand anders heeft het antwoord er al weer staan!
    Geweldig. :P
    '01 rs4 641 ps

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.836
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, dat vonden ze bij Michelin ook in de jaren '70. Toen kregen we die idiote TRX-banden die niet aansloegen, en waardoor een hele lading auto's nu niet meer op hun origi velgen kunnen rijden (ja, die banden zijn nog wel te koop, maar kosten per stuk even veel als een setje gewone banden). Ze hebben er blijkbaar niks van geleerd want nu hebben we PAX, helaas ook verkrijgbaar op Audi's en in millimeter-maten.

    History repeats itself...

    Tom

  14. #13
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak)
    zo, dat forum loopt als een trein! heb heb m'n tekst nog niet af of iemand anders heeft het antwoord er al weer staan!
    Geweldig. :P
    Kan je wel zeggen, er zijn er nu 9 online (die 13 moet een keer van het board af!!)

    Stom, die 5/112/steekmaat had ik nog wel kunnen verzinnen, maar ik dacht dat de breedte van de band/velg in mm was (205/215 enz).
    7 Inch is dan 177,8mm......beetje rare maat. of niet?
    Als daar een band van 175 op moet kan ik dat nog wel inzien, maar 't moet niet veel breder worden dan......krijg je van die "wangen" :?


    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  15. #14

    Standaard

    # Off-topic:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Kan je wel zeggen, er zijn er nu 9 online (die 13 moet een keer van het board af!!)
    Dat is dan zojuist gelukt...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •