Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 81

Onderwerp: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

  1. #1
    sgentils
    Guest

    Question Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Hallo,

    ik rijd sinds kort met een Audi 80 B3 uit 1989. Rijdt goed, geen enkel probleem, maar er werd nooit een audio-installatie in gemonteerd. Logischerwijs zijn er dan ook nog geen ingebouwde speakers aanwezig.
    Ik ben absoluut niet op zoek naar een high-end installatie om mijn oren eruit te blazen, gewoon een installatie van goeie kwaliteit is meer dan voldoende.

    Is er iemand die ervaring heeft met het monteren van zo'n muziekinstallatie? Is het moeilijk om de kabels te trekken (moet daarvoor veel opengebroken worden)/speakers te installeren/alles aan te sluiten op de circuits van de auto?

    Bedankt!

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    heb je dan nog geen enkele bedrading achterin het radiovak liggen?
    normaal zit deze er wel in (oke echt de basic misschien niet)
    deze zou dan voorin wel speaker draden kunnen hebben maar achterin niet.
    als er niets in zit, zou ik denken aan een binnenruit antenne zodat er niets geboord hoeft te worden.
    ga je voor de orgi looks of wil je perse een cd speler of juist alleen een mp3 aanstuuring......

    maar als eerste moet je je eens gaan bedenken wat je er voor uit wil trekken.
    dit buget met jouw wens bepaald jouw keuze.

    de bedrading is niet echt moeilijk, zolang je maar voor degelijke kabels en stekkers (soldering) gaat en geen gebruik gaat maken van kroonsteentjes ed elcheapo bedrading en stekkers.
    kost iets meer, maar geeft meer kwalitijd en belangrijker veiligheid!
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Om eerlijk te zijn heb ik geen exact idee van de gangbare prijzen voor een min of meer degelijke installatie... ik had gedacht aan een 150 euro all-in?
    de originele looks binnenin zijn geen topprioriteit. ik had alleszins graag mijn telefoon of mp3-speler kunnen aansluiten op de autoradio, om zo muziek te kunnen afspelen. radio is ook belangrijk, zowel fm als am (middengolf mag ook). al dan niet aanwezige bedrading moet ik nog bekijken. ik zal een aantal foto's nemen en die hier posten, zodat ik meer details kan geven.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Ik heb nog nooit een 80 gezien zonder radiovoorbereiding, maar ik kan me zo voorstellen dat er geen DIN-connectors achter het dashboard liggen. In dat geval moet je met een multimeter bezig onder de stuurkolom, daar zit het centraal elektrisch systeem. Gebruik goede kabels en kabelschoentjes en zet tussen de + een zweefzekering op een plaats waar je goed bijkunt.

    Verder: koop een radio van een bekend merk, een radio van bijvoorbeeld Sony met aux-ingang op het front, MP3 CD-mogelijkheid kost ongeveer 80 euro. Voor in het dashboard een setje goedkope 2-weg 10cm speakers, Boschmann is prima daarvoor (komt toch geen bas uit) en achter in de hoedenplank een setje 16cm tweeweg van bijvoorbeeld Pioneer, Sony of een dergelijk merk.
    Speakerkabels kun je leggen onder de plastic dorpellijsten, daar zijn gootjes voorbereid.
    Voor de antenne zou ik een elektronisch versterkte plakantenne kiezen, die binnenop de voorruit geplakt wordt. Je wilt geen gaten in je plaatwerk moeten boren en die antennes zijn prima.

    Voor iets van 150 euro zou je een radio en speakers moeten kunnen vinden, voor bedrading en de antenne komen er nog een paar tientjes bij.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3



    hierover gaat het. nu heb ik deze morgen geprobeerd om de behuizing voor de radioruimte eruit te heffen met behulp van een schroevendraaier. dat is me niet gelukt. omdat ik geen schade wil veroorzaken vraag ik het hier even: is er een speciale manier om die behuizing eruit te lichten zodat ik de bekabeling kan zien? kan het ook zijn dat alles vastgelijmd is op een of andere manier?

    bedankt!


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Nee, dat bakje zit geklemd. Met een platte schroevendraaier (stukje tape erom, beschadig je niks) middenin de zijkanten duwen. Er zit aan weerszijden een verdikking waarmee-ie achter het randje klemt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Wanderer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    2.333
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Grappig, zo'n bakje had ik nog nooit gezien.
    Audi 100 quattro 11/85
    Audi A3 Ambition Proline Plus 05/14

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Ik heb er nog een stuk of tien liggen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik heb nog nooit een 80 gezien zonder radiovoorbereiding, maar ik kan me zo voorstellen dat er geen DIN-connectors achter het dashboard liggen. In dat geval moet je met een multimeter bezig onder de stuurkolom, daar zit het centraal elektrisch systeem. Gebruik goede kabels en kabelschoentjes en zet tussen de + een zweefzekering op een plaats waar je goed bijkunt.

    Verder: koop een radio van een bekend merk, een radio van bijvoorbeeld Sony met aux-ingang op het front, MP3 CD-mogelijkheid kost ongeveer 80 euro. Voor in het dashboard een setje goedkope 2-weg 10cm speakers, Boschmann is prima daarvoor (komt toch geen bas uit) en achter in de hoedenplank een setje 16cm tweeweg van bijvoorbeeld Pioneer, Sony of een dergelijk merk.
    Speakerkabels kun je leggen onder de plastic dorpellijsten, daar zijn gootjes voorbereid.
    Voor de antenne zou ik een elektronisch versterkte plakantenne kiezen, die binnenop de voorruit geplakt wordt. Je wilt geen gaten in je plaatwerk moeten boren en die antennes zijn prima.

    Voor iets van 150 euro zou je een radio en speakers moeten kunnen vinden, voor bedrading en de antenne komen er nog een paar tientjes bij.
    Advies: Koop een zgn. compo-set van een bekend merk (bijv. pioneer). Bij de automaterialen zaak kunnen ze dan een set voor je samenstellen die op de originele plekken geplaatst wordt, achter de originele roosters. Dit heb ik ook gedaan voor mijn cabriolet.

    Verder, gezien het mooie interieur van je auto, zou ik me afvragen of ik een detonerend fel blauw of rood radioschermpje in mijn interieur zou willen. Nieuwe radio's worden zelden gesignaleerd met een amber kleurig scherm, dat een beetje past bij de rest van het interieur. Ik heb hiervoor op Ebay.de een 10 jaar oude Becker TraficPro gekozen (past erg mooi qua stijl). Ik denk dat er op marktplaats ook veel goede, tweedehands, alternatieven zijn.

    Succes!

  11. #10
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Bedankt voor de adviezen. ik heb ondertussen geprobeerd wat tom heeft gezegd, maar ik krijg er geen beweging in. op den duur krijg ik schrik dat het plastic waar ik de schroevendraaier tussenduw zal afbreken als ik er teveel kracht op zet. beide kanten komen een halve cm of zo naar voor, maar daar blijft het bij. remedies?



    wat Superunknown zegt vind ik juist. opzichtig hoeft voor mij niet, en is zelfs te vermijden als je kijkt naar hoe de auto eruitziet (foto hieronder). een kleine radio met een niet al te opvallend rood licht zou perfect zijn. past ook goed bij de verlichting van de wijzerplaten 's nachts. beginnen boren in de hoedenplank en zo doe ik niet. ik hou hem liefst zoveel mogelijk in de originele staat.



    ik vermeld er even bij dat ik een absolute leek ben op gebied van auto's en elektronica. kan een bezoek aan een goeie monteur ivm een audio-installatie hoog oplopen? (adressen zijn welkom, oost-vlaanderen, belgië, in de buurt van gent)
    Laatst gewijzigd door sgentils; 12-08-10 om 15:07.

  12. #11
    Wanderer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    2.333
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Offtopic: stel je auto eens voor. Ik vind het een prachtig interieur en ben benieuwd naar de rest
    Audi 100 quattro 11/85
    Audi A3 Ambition Proline Plus 05/14

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Anders even proberen met de schroevendraaiers boven en onderaan het bakje, allebei in het midden. Je kunt ook met wat prutsen je hand langs de zijkant in de console krijgen, om te voelen of het bakje niet ergens extra vast zit.

    VWB het advies van een composet: dat past budgettair niet, daarom had ik het niet geadviseerd. Een behoorlijke composet kost iets van 100 euro, klinkt inderdaad wel beter dan 10cm tweeweg.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wanderer Bekijk Berichten
    Offtopic: stel je auto eens voor. Ik vind het een prachtig interieur en ben benieuwd naar de rest
    Wanderer: als je met voorstellen een aantal foto's bedoelt: die staan in mijn showroom het exterieur bevindt zich in dezelfde staat als het interieur. verder rijdt de auto zonder problemen. geen mankementen, rare geluiden e.d. alles is in originele staat en hij heeft er ongeveer 168 000 km opzitten. meer info: vraag gerust!

    tom: het lijkt alsof het inderdaad ergens achteraan in het midden vast zit. mijn hand ertussen krijgen is uitgesloten, ik krijg er met moeite de kop van die schroevendraaier tussen. toch nog even proberen, ik laat het hier weten. wat zo'n composet betreft: daar wil ik wel geld aan geven. slecht geluid is iets waar ik niet tegen kan. laten we zeggen dat het maximumbudget 200 euro is. kan dat lukken, inclusief installatie? ( de kans is klein waarschijnlijk)
    Laatst gewijzigd door sgentils; 12-08-10 om 15:49.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Nee, dan red je geen behoorlijke achterspeakers. Als je er 100 euro bijdoet heb je voor en achter behoorlijke speakers, een behoorlijke radio en nog geld over voor kabels en een antenne.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    het is uiteindelijk gelukt, mee omdat ik gewoon aan de verkeerde behuizing aan het prutsen was. (foto: ik was aan de onderste bezig) het handschoenenkastje er moeten uithalen en met mijn hoofd in het dashboard gezeten om uiteindelijk de fout in te zien. daarna was het kastje er vrij snel uit. gekeken, en nu zit alles weer mooi op zijn plaats.


    hier ook een foto van het soort connector dat al aanwezig is. zoals al gezegd: ik heb geen flauw idee of dat het juiste type is, maar ik vermoed van wel.


    misschien moet ik dan de achterspeakers weglaten en alleen voorin speakers plaatsen, aangezien daar toch al plaats voor is? dan komt dat dichter in de buurt van de 200 euro, hoop ik.
    Laatst gewijzigd door sgentils; 12-08-10 om 19:19.

  17. #16
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Kijk eens aan, nog de orginele Dinn stekkers.
    hierbij een probleempje, voor orgi audi radio's zit (ten opzichte van de normale radio's) 2 stekkers anders om, nl de 12v continue en de geschakelde 12v via het contactslot.
    remedi koop hiervoor een goede tussenstekker-verloop- van audi naar radio van je eigen keuze en het probleem is opgelost.
    waarschijnlijk heb je zelfs al 2 speakers in het dashboard zitten (oke niet echt klank fantastisch) ben je al redelijk snel klaar.

    Tom@ hadden de 80/90 ook al een radio ant in de achterruit zitten??/
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.863
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Je hebt het verkeerde kastje eruit gehaald. Hier kun je echt geen radio inkrijgen...

    Die connectors zijn voor schakelaars.

    Volkert: een antenne in de achterruitverwarming was een optie. Als je geen radiovoorbereiding had, zat-ie er niet.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je hebt het verkeerde kastje eruit gehaald. Hier kun je echt geen radio inkrijgen...

    Die connectors zijn voor schakelaars.

    Volkert: een antenne in de achterruitverwarming was een optie. Als je geen radiovoorbereiding had, zat-ie er niet.
    idd Tom, zat naar de kleine plaatjes te kijken op mijn mobieltje, dat zijn de schakelaar stekkers van de mistlamp voor en d8 de hoogteverstelling?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  20. #19
    sgentils
    Guest

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je hebt het verkeerde kastje eruit gehaald. Hier kun je echt geen radio inkrijgen...

    Die connectors zijn voor schakelaars.

    Volkert: een antenne in de achterruitverwarming was een optie. Als je geen radiovoorbereiding had, zat-ie er niet.
    mijn fout, ik heb het verkeerd uitgelegd. volgens mij is dit wel degelijk het kastje dat eruit moest (ook al is dat geweldig klein, misschien zijn autoradio's mettertijd groter geworden?)
    de connectors die je ziet op bovenstaande foto zijn inderdaad voor schakelaars. de linkse (zwart) is van de achterruitverwarming, de rechtse (geel) voor de achtermistlamp. de derde connector (de witte) zou dus logischerwijs die voor de radio moeten zijn.
    je ziet op de foto hieronder hoe het geheel in elkaar zit. links 2 uitsparingen voor de 2 schakelaars, rechts het bakje waar de radio al dan niet in moet.


    de reden waarom ik denk dat het wel degelijk hier is, is dat die plastic dingen achteraan het bakje perfect gemaakt zijn om in die reeds aanwezige radio-connector te passen.

    een andere reden is dat er in het grotere kastje eronder absoluut geen beweging te krijgen is. misschien doe ik het fout, maar toch. het kleinere kastje was er in no time uit.

    dus als ik het goed begrijp ben ik hier nog niet gauw mee klaar?

    Viermaal: nee, geen speakers aanwezig! uitsparingen zijn er wel, bovenop het dashboard, maar die zijn leeg.
    Laatst gewijzigd door sgentils; 12-08-10 om 22:04.

  21. #20
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Audio vanaf 0 te beginnen - 80 B3

    De radio moet echt op de plek waar het grotere bakje nu zit. Schakelaars horen er boven. Je moet het bakje er toch wel uit kunnen krijgen? Anders gewoon even het onderste paneeltje met knoppen uitschroeven, dan zou je zicht moeten krijgen..
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •