Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: Koppelingspedaal blijft hangen

  1. #21
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nordal Bekijk Berichten
    Ik zit met hetzelfde probleem. De auto heeft een tijd stil gestaan en nu wou het koppelingspedaal niet meer omhoog komen. Ik heb de koppeling ontlucht en krijg hierdoor een beetje gevoel in het koppelingspedaal, maar hij komt nooit helemaal omhoog, slechts een stukje. Na 3 keer 'pompen' blijft hij zelf gewoon terug beneden hangen.

    Ik wou nu de cilinders vervangen. Aan welke van de 2 zou het liggen of zou ik ze best allebei vervangen?
    Enige weken geleden had ik hetzelfde. Mijn pedaal hing laag en ik botste bijna tegen mijn buurman zijn auto aan doordat ik het niet doorhad bij het wegrijden. Ik heb toen ook deze documentatie doorgelezen. Maar eerst niets mee gedaan. En het is nu gewoon weer goed. Hoe kwam dat toch? Doordat ik het dekseltje van mijn remolie (en koppelingscilinder) open had gehad? Ik weet het niet. Ik trok met mijn voet in het begin het pedaal soms even ophoog. En zette hem weg met een omhoog getrokken pedaal. Er is zo'n knik punt. Ik heb nu enkel nog het idee dat ik mijn remolie even bij moet vullen. Hij staat iets boven het min teken.
    Audi 80 1.8 1991

  2. #22
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Roestvorming komt meestal voor in de hulpcilinder, grote kans dat vervanging van deze je probleem oplost. Of je hoofdcilinder ook op is is op afstand niet te zeggen. Ze kosten aftermarket hooguit een paar tientjes dus ik zou hem gelijk mee pakken.

    @Frans Pan Roest in de hulpcilinder maakt dat de zuiger klem komt te zitten, en hierdoor komt het pedaal niet meer uit zichzelf terug. De roest zorgt er ook voor dat de rubber afdichting van de zuiger gaat lekken, waardoor je een beetje remolie in het koppelingshuis pompt telkens als je het pedaal bediend. Het kan zijn dat dit na een aantal keer minder wordt of zelfs verdwijnt.

  3. #23
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Roest in de cilinder is het gevolg van vocht in het systeem. Een keer verversen en ontluchten helpt als oplossing voor de langere termijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #24
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    @tom, verversen en ontluchten van de koppelingscilinders gebeurt dat ook als je de remolie vernieuwt als je deze doorpompt? De remolie heb ik namelijk pas vervangen door handmatig door te pompen. Aan de koppelingscilinders heb ik nog niks gedaan.
    Wel ga ik binnenkort de koppeling vervangen en dan kan ik vanzelf makkelijk bij de slave-cilinder om bv de olie te vernieuwen.

  5. #25
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Nee. Ze krijgen wel vloeistof uit hetzelfde reservoir.


  6. #26
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Thanks Typ89. Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken als ik de olie wil vervangen in de koppelingscilinders?

  7. #27
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Precies dezelfde wijze als de remmerij. De hulpcilinder zit op een lastige plek, maar als je onder de auto kunt is het goed te doen.
    De aanzuig van de koppelingsvloeistof zit wat hoger in het reservoir dan die van de remmerij. (= zodat je niet het remsysteem leegpompt mocht je koppeling lekken.)
    Let dus op het vloeistof peil als je het systeem doorspoelt.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Ik heb mijn systeem goed ontlucht en ik was van het probleem af. Al was het ontluchten niet simpel met enkel het pedaal te gebruiken.

    TIP: oud dopje van een remvloeistofreservoir en een ventiel doordraaien. Daarna kan je er makkelijk een beetje druk opzetten met de compressor. Nippel opendraaien, lichte luchtdruk op zetten (zeer lichte druk!! 0.2bar was voldoende voor mij) en laten lopen tot er geen belletjes meer uitkomen; Ging perfect bij mij en ik ben van het probleem af!

  10. #29

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Hallo heb een zelfde probleem met mijn a3 2.0 tdi bij 2008 maar waar zit nu de hulp cilinder en waar de hoofd cilinder heeft iemand een duidelijke uitleg of nog liever een foto.
    Heb aan de voorkant van de bak onder het luchtfilter wel een cilinder gevonden maar kan er geen nieuwe vinden die het zelfde is.
    Wil deze namelijk vernieuwen .

  11. #30
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    De hulpcilinder zit bij jou in het versnellingsbakhuis, is één geheel met het koppelingsdruklager. Om daarbij te komen moet dus de bak eruit.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •