Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Koppelingspedaal blijft hangen

  1. #1
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Koppelingspedaal blijft hangen

    Al enige tijd heb ik er last van als ik met de B3 voor het stoplicht sta en om een of andere reden het koppelingspedaal ingedrukt houdt en in de versnelling sta, het pedaal blijft hangen. Op het moment dat ik op wil trekken schiet de auto ineens vooruit omdat hij bij de minste of geringste koppelingsbeweging heel de boel in gang zet.
    Voorheen had ik dit probleem alleen als ik langer dan een minuut de koppeling ingedrukt hield maar nu al na 3 seconden onderin houden. Dit rijdt vrij lastig kan ik zeggen.

    Waar ligt dit aan? En wat is er aan te doen?
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Grote kans dat je hulpkoppelingscilinder om zeep is. Remedie: vervangen, ontluchten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Grote kans dat je hulpkoppelingscilinder om zeep is. Remedie: vervangen, ontluchten.
    Oh oke. Bedankt. En hoe kom ik daar achter?
    Mocht ik moeten ontluchten, waar kan ik dat doen?
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

  4. #4

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Op de slave cilinder die op de versnellingsbak zit
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  5. #5

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    doe hem eerst maar eens ontluchten, meestal is het de remolie die zo oud en vuil is dat deze blijft hangen, ontluchten is een ander verhaal, ik zet altijd beetje luchtdruk op het remolie potje en draai dan onder de nippel open op de koppelingscilinder, maar niet te veel druk, anders regent het remolie
    AUDI 100 2,3 CS QUATTRO 1986
    GMC SIERRA SLE 3500 Pickup Dually
    Chevrolet Silverado 3500 Dually


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Eerst proberen te ontluchten, helpt dat niet dan is het inderdaad de cilinder aan de bak. Heb dit zelf ook gehad, eerste keer bij mijn cabrio 2.3E, daarmee was het na het ontluchten klaar en nooit meer terug gekomen. Daarna aan mijn vorige Coupe idem, ook eerst ontluchten, want dat hielp bij de vorige auto ook. Maar toen bleek na 2 of 3 dagen dat de koppeling weer onderin bleef hangen en dan moet je hem weer met de punt van je voet onder de koppeling komen en zo omhoog trekken, zeker niet handig.
    Toen heb ik de cilinder laten vervangen en probleem opgelost. Pennetje in de cilinder was gebroken o.i.d., zit iets met een veertje en een pennetje in die cilinder. Kostte mij iets van 150 euries totaal en opgelost Was ook vrij snel te doen bij mn B3 Coupe.
    Laatst gewijzigd door saso; 31-08-10 om 20:25.

  7. #7

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    ik heb een vergelijkbaar probleem, net opgelopen bij het uit de garage rijden. Mijn koppeling heeft nu twee standen, waarin hij blijft staan als ik het koppelingspedaal indruk. De eerste stand is de gewone stand. Als ik de koppeling indruk blijft hij helemaal ingedrukt in die stand staan. Als ik het pedaal helemaal indruk, en hem dan in de 1e versnelling zet en ik de motor start (met koppeling ingedrukt), dan slaat hij meteen af, omdat hij in de versnelling staat. Ontkoppelen lukt dus niet meer... Iemand een idee? Ik heb totaal geen verstand van versnellingsbakken/koppelen...
    In hey haynes boek zie ik dat dit veroorzaakt kan worden door lucht in de cilinder. Kan het zo zijn dat er plotseling in 1dag zoveel lucht inzit dat koppelen totaal niet meer lukt?
    En misschien een domme vraag, maar waar voeg ik de remvloeistof toe voor het hydraulische systeem van de koppeling? Zit dat ook gewoon aangesloten op het remvloeistofreservoir (zelfde als de remmen?!)

    alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Woutertje; 23-09-12 om 10:57.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Inderdaad, de remolie voor de koppeling komt ook uit het hoofdremcilinder resevoir. Lekt het systeem mischien? Omdat het in 1 dag is gebeurt. Kan ook zijn dat er een remcilinder lek is en daardoor bijna alle olie er uit is gelopen.

  10. #9

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Heb net vloeistof gecheckt en nee de remvloeistof zit nog helemaal tot de maxstreep vol... Dan zou er geen cilinder lek kunnen zijn toch (rem dan wel koppelingscylinder)?

  11. #10

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    net probleem gefixt, was eigenlijk heel makkelijk. De betreffende hulpkoppelingscilinder is gewoon vanuit de motorruimte te bereiken. Ik tijdje bezig om dat ding te zoeken onder de auto kijkend.... Volgens haynes was het makkelijker als de auto opgekrikt was..., niet doen dus, gewoon vanuit de motorruimte. Paar keer pompen met pedaal en remvloeistof weer bijgevuld en klaar is kees. Eindje gereden en schakelt weer als een malle!
    Sommige dingen lijken zo moeilijk als je nooit aan auto's hebt geklust, maar zijn zo makkelijk... Bedankt nog Ferdinand voor je reactie!

  12. #11

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    hmm, iets te vroeg gejuicht. Vandaag was het probleem er weer, gelukkig niet zo erg dat ik niet kon koppelen en ontkoppelen, maar ik moest wel met de voet elke keer het koppelingspedaal omhoogtrekken. Gek genoeg, na een kwartier rijden, funtioneerde het pedaal weer prima, toen de motor op termperatuur was. Snap niet zo goed hoe het nu kan. Weer ontluchten? Of hulpkoppelingscilinder vervangen? Of nieuwe remvloeistof?

  13. #12

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    vandaag met pech langs de weg... Kon hem niet meer ontkoppelen.. Kan niet meer van versnelling wisselen. Als de motor uit is, kan ik hem in zijn 1 zetten. Als ik hem dan start met koppelingspedaal ingedrukt, schokt hij vooruit en slaat direct af (omdat hij dan waars. in zijn 1 staat). Als ik hem in zijn vrij zet en ik start, dan loopt de motor gewoon, maar kan ik hem met geen mogelijkheid in een versnelling zetten (ook al is koppelingspedaal volledig ingedrukt).
    Wat denken jullie? Hulpkoppelingscilinder vervangen? Is dat goed te doen (vanuit de motorruimte of vanonder de auto)?
    Ontluchten werkt niet meer...

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.706
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje Bekijk Berichten
    vandaag met pech langs de weg... Kon hem niet meer ontkoppelen.. Kan niet meer van versnelling wisselen. Als de motor uit is, kan ik hem in zijn 1 zetten. Als ik hem dan start met koppelingspedaal ingedrukt, schokt hij vooruit en slaat direct af (omdat hij dan waars. in zijn 1 staat). Als ik hem in zijn vrij zet en ik start, dan loopt de motor gewoon, maar kan ik hem met geen mogelijkheid in een versnelling zetten (ook al is koppelingspedaal volledig ingedrukt).
    Wat denken jullie? Hulpkoppelingscilinder vervangen? Is dat goed te doen (vanuit de motorruimte of vanonder de auto)?
    Ontluchten werkt niet meer...
    gewoon beiden vervangen, ben je weer jaren van het probleem af.
    qua werk is het te doen, alhoewel het op een brug beter/makkelijker gaat om die op de bak te wisselen.
    wel verwijderde ik (op mijn 100 ) het linker voorwielen verwijder via de zij onderkant.
    ikzelf verwijder de bestszetel om bij de pedalen te wisselen.
    ik gebruik trouwens zelf een potlood met een druppie snellijm om het circlip weer terug op zijn plaats te krijgen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt met ontluchten. Ik heb namelijk gewoon een slangetje aangesloten op het ontluchtingsnippel en die in een lege pot laten lopen (terwijl ik pompte met het koppelingspedaal). Alleen ik zie hier op het forum dat ik het slangetje in een potje moet hangen, waarbij er nog een beetje remvloeistof in het potje moet zitten. Ik neem aan dat dat wél nodig is omdat hij anders bij het pompen weer lucht mee naar binnen zuigt?!

  16. #15

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Heb na correct ontluchten nog hetzelfde probleem. Daarom heb ik de hulpkoppelingscilinder eruitgehaald. Schoongemaakt van binnen, zat een hoop troep in, hoop dat dat het was. Maarrrrrr...... ik krijg met geen mogelijkheid de hulpkoppelcilinder er terug in. Het is maar 1 bout waarmee hij vastgezet moet worden, maar ik moet tegelijkertijd de cilinder enorm op spanning zetten en de bout er goed indraaien. Het is maar een paar milimeter, maar de bout geraakt net niet in het gat.... Is er een mogelijkheid om de druk eraf te halen?

    Iemand ervaring met het terugplaatsen van de hulpkoppelingscilinder?

  17. #16
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.706
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje Bekijk Berichten
    Heb na correct ontluchten nog hetzelfde probleem. Daarom heb ik de hulpkoppelingscilinder eruitgehaald. Schoongemaakt van binnen, zat een hoop troep in, hoop dat dat het was. Maarrrrrr...... ik krijg met geen mogelijkheid de hulpkoppelcilinder er terug in. Het is maar 1 bout waarmee hij vastgezet moet worden, maar ik moet tegelijkertijd de cilinder enorm op spanning zetten en de bout er goed indraaien. Het is maar een paar milimeter, maar de bout geraakt net niet in het gat.... Is er een mogelijkheid om de druk eraf te halen?

    Iemand ervaring met het terugplaatsen van de hulpkoppelingscilinder?
    ff googelen binnen het forum geeft een aantal gelijkwaardige vragen en antwoorden.
    het is mogelijk dit te doen met zijn 2e, waarbij de ene de druk geeft naar het vliegwiel toe en de ander het boutje erin plaatst.
    het deel los plaatsen kan ook, maar dan is het ook weer een heel lastig probleem om de aansluiting goed te plaatsen en weer te ontluchten.
    tis maar waarvoor je wilt kiezen.....
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  18. #17

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    @viermaal dank voor je reactie! Ik heb al rondgekeken op het forum, echter kon ik geen problemen vinden met het terugplaatsen, genoeg over het losmaken en zelfs een how to van marc_audi85. Losmaken was op zich ook geen probleem bij mij, na een paar slagen met de hamer via een stuk hout kwam hij al los...
    Met zijn 2en in die kleine ruimte lukt niet, al geprobeerd, er zit echt een enorme druk achter die hulpcilinder...
    Wat bedoel je met los plaatsen? Eerst ontluchten en dan proberen te plaatsen?

  19. #18

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    en net even ontlucht, althans een poging gedaan. Alle vloeistof kwam er langs de kant met het rubberen kapje weer uit. Kortom, hulpkoppeling overleden. Meteen maar een nieuwe besteld, 29,95... Nu hopen dat ik die nieuwe er toch op de een of andere manier in krijg..., het is maar 1 boutje!!! Ahhh

  20. #19
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.706
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje Bekijk Berichten
    en net even ontlucht, althans een poging gedaan. Alle vloeistof kwam er langs de kant met het rubberen kapje weer uit. Kortom, hulpkoppeling overleden. Meteen maar een nieuwe besteld, 29,95... Nu hopen dat ik die nieuwe er toch op de een of andere manier in krijg..., het is maar 1 boutje!!! Ahhh
    Met zijn 2en in die kleine ruimte lukt niet, al geprobeerd, er zit echt een enorme druk achter die hulpcilinder...
    Wat bedoel je met los plaatsen? Eerst ontluchten en dan proberen te plaatsen?
    1 met een stuk yzer/bandenlichter/koevoet etc en dan heet nr 2 wel ruimte....
    los plaatsen, dus gewoon los plaatsen en daarna aansluiten/vullen/ontluchten.
    maar waarom niet ook meteen de master cilinder, die gaat ook binnen kort wel de geest geven.........
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Koppelingspedaal blijft hangen

    Ik zit met hetzelfde probleem. De auto heeft een tijd stil gestaan en nu wou het koppelingspedaal niet meer omhoog komen. Ik heb de koppeling ontlucht en krijg hierdoor een beetje gevoel in het koppelingspedaal, maar hij komt nooit helemaal omhoog, slechts een stukje. Na 3 keer 'pompen' blijft hij zelf gewoon terug beneden hangen.

    Ik wou nu de cilinders vervangen. Aan welke van de 2 zou het liggen of zou ik ze best allebei vervangen?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •