10W40 halfsyntheet, bijvoorbeeld BP Visco 3000.
"Gebakjes" zijn blij met alles wat maar een beetje smeert, maakt ze weinig uit.
Ik gooi 15W40 van de Formido in mijn 7A van 2,50euro per liter.
Eigen schuld, moet die maar niet zoveel olie zuipen.
Maarrrrr.........nooit geen tikkende klepstoters oid., voor een oud blokje is het volgens mij goed zat.
Precies, en geen volsyntheeth...
Let wel: oude turbo's moeten wèl een beetje kwaliteit 10W40 krijgen ivm belasting onder afschuiving bij hogere olietemperaturen...(en het wegdrukken van de oliefilm bij B-merken)
Dus ga voor een Mobil/ BP/Shell/Valvoline etc.
Maar een gewone atmostferische motor kan alles hebben.
Mind you: een volsyntheet heeft grote reinigende eigenschappen: dit houdt in: opgebouwde afzettingen aan keringen worden langzaam opgelost en je blokje gaat zeker lekken op allerlei keringen... :o[
.... nu ik er eens over denk. Ik ga van de winter eens over op 15W40, misschien is een dikkere olie beter voor mijn 'verbruik' en 'getik' bij de Coupé.
ja... ook weer zo idd.
Als mijn blok in topconditie zou verkeren dan zou ik zeker ook een olie gebruiken van een bekend merk, al beweren boze tongen dat het allemaal uit hetzelfde vat komt.(Wat ikzelf overigens betwijfel)
Frank: wat kost die olie van de Action?
Zoiets idd, Ik meen iets van 8 euro de 4 liter. Ik kijk eigenlijk nooit op de rekening, goedkoper kan je het toch niet krijgen.
Sja, kwalitatief zal het geen Castrol zijn, maar als je flink olieverbruik hebt... Who cares? Ik iig niet dan.
In mijn andere audi's doe ik de wat betere merken olie gebruiken.
Dat deed ik 20 jaar geleden met een 500.000km oud dieseltje...
Maar vandaag de dag koop je 5 liter Valvoline Durablend voor ca. 25 euro bij de Karwei. Dat en een origineel filter(VAG filter met terugslagklep bij vijfcilinders) is geen geld... Ik ververs wel graag de olie wat eerder dan voorgeschreven, ik ga daarbij af op de verkleuring van de olie. Oorzaak van olieverbruik zit 9 van de 10 keer in de cilinderkop. Een koprevisie kost idd een veelvoud van jarenlang maandelijks een liter bijvullen...
Maar let wel, als je motor veel koppel onderin heeft (en je dat ook gebruikt) adviseer toch de betere kwaliteit te gebruiken; krukaslagers en bigendlagers vreten anders in no time weg...
Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat nokkenassen 2 x zoveel omwentelingen maken (en dus twee zo hoog toerental hebben) dan de krukas. Het effect op nokkenaslagers van het dubbele aantal klepveren bij multikleppers en diens kortere vervangingsinterval voor de distributie spreekt ook voor zich neem ik aan...
Ik denk dat er ook een verband te leggen valt tussen de levensduur van hydraulische klepstoters en de toegepaste oliekwaliteit. Grootste slijtage vindt plaats tijdens de koude start namelijk. Ik ken taxichauffeurs die nog nooit ververst hadden, maar alleen maar bijgevuld waarvan hun motor de 5 ton al gepasseerd was. Maar goed, die motoren draaien continu...
Als de motor idd een stevig olieverbruik heeft... ach ja. Dan maakt het geen reet uit. Ik heb nog een cannetje afgewerkte staan, mag je gratis ophalen...
Toevallig dat dit topic weer actief is: Zoals sommige weten had de S6 ook wat last van tikkende kleppen (op de glim-meeting).
Toch maar even olie gepeild ... ... er hing ongeveer nog 1 druppeltje eenzaam onderaan de peilstok ...
Als ik het hier zo lees moet ik dus voor 10w40 of 15w40 gaan? En een beetje een A-merk, gezien de oudere turbo en de 430Nm trekkracht?
Zelf denk ik aan Castrol kopen, maar het zou kunnen zijn dat ik nog een fles shell heb staan, die zal ook voldoen?
En hoe zie ik wat vol/halfsyntheeth is? (beetje een leek ... sorry! )
of het vol of semi-sytheeth is staat wel op de verpakking.
Er worden nogal wat verschillende olien gebruikt in de 20VT's van 5w40 tot 10w60. Ik heb 10w60 in de S2 gehad en vond het geen fijn spul. Die motoren zijn ook al 20 jaar oud, 15w40 kan dan ook geen kwaad imho.
Thanks voor de tip. Heb de vraag ook nog maar even bij Pedro neergelegd, die heeft 'm de laatste keer bijgevuld, die zal het gerust weten.
De écht billige olie is gemaakt van afgewerkte olie...
Als het geen reet uit maakt wat er in gaat, als er maar iets in zit dat smeert, smeert oude olie ook.
Lees wel: mijn advies voor een 5pitter is origineel filter & premium brand halfsyntheet 10 W40. Naast dat 10 W40 de juiste viscositeit heeft doen de betere merken méér: additieven toevoegen (met uiteenlopende beoogde doelstellingen) en je weet zeker dat je geen recyclde reuzel in je Audi gooit.
Valvoline heeft zelfs specifiek voor oudere auto's een High Milage halfsystheet. Klinkt een beetje ghetto, maar trust me, het is een uitstekende High-Crack (semisynth). Is in de basis hetzelfde als de Durabalend alleen met andere additieven.
De Shell Helix pluis essence/benzine is ook prima, net als de BP visco 3000, de Mobil super S, Agip sint 2000 en Kroon oil heeft ook een goede 10W40.