Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Snelheidsmeter Audi 80 kapot?

  1. #1

    Standaard Snelheidsmeter Audi 80 kapot?

    Net op de terugweg naar huis in m'n Audi 80 1.8S valt opeens m'n snelheidsmeter weg. Hij doet niets meer nu. Hij blijft gewoon op 20 staan. De toerenteller en dagteller doen het wel. Weet iemand waar dat aan kan liggen en of dat simpel te maken/vervangen is of moet ik hier echt voor naar een garage toe? Kan het iets met de vochtigheid van afgelopen dagen te maken hebben?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bekend probleem, is een slecht contact in de elektrische aansluitingen van je instrumentenpaneel. Soms helpt een flinke klap bovenop het dashboard, maar eigenlijk moet je het instru-paneel demonteren en de contacten schoonnmaken.

    Steek een kruiskopschroevendraaier schuin onderin de kap om je stuurkolom (midden onderop zit een vrij grote opening hiervoor), daarmee maak je een schroefklem los. Dan zitten er nog twee kruiskopschroeven in de onderkant van diezelfde kap, ook die losmaken.
    Je kunt nu de kap afnemen. Achter die kap bovenop de stuurkolom komen nu twee schroeven te voorschijn die het instru-paneel op zijn plek houden. Als je deze verwijdert kun je het paneel uitnemen. De connectors voorzichtig lostrekken, er zit niet veel extra draad aan dus het is een kwestie van de bovenkant van het paneel naar je toe kantelen en de zwarte clips over de connectors lostrekken en de connectors uit het paneel halen.
    Met een beetje passen en meten kun je het paneel uit het dashboard halen zonder het stuur los te maken (is ook niet moeilijk maar wel veel gedoe om het er perfect recht weer op te krijgen).

    De contacten op het paneel en in de connectors moeten schoongemaakt worden met contactspray en weer gemonteerd worden.
    Montage is het omgekeerde van het demonteren...

    Suc6!

    Tom

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je gedetailleerde beschrijving Tom! Heb ik weer iets te doen in het weekend

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Pas op met het weer monteren van het paneel in het dashboard, de schroeven niet te strak aantrekken want anders breken de oren aan het paneel af.

    Moet lukken zo, geen ingewikkeld klusje...

    Tom

  5. #5

    Standaard

    "Soms helpt een flinke klap bovenop het dashboard."

    Toch even geprobeerd. Met pijn in mijn hart () een klein klapje gegeven. En jawel daar ging vrolijk het wijzertje z'n werk weer doen.

    Toch maar de contactjes schoonmaken voor de zekerheid.


  6. #6
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Daar had mijn vorige auto ook last van, alleen bij mij stopte de dagteller ook.
    Na klap op het dashboard deed die het weer, Het kwam gelukkig niet vaak voor.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  7. #7
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    doet m'n cq paar keer per week. een voorzichtig tikje in de buurt van de snelheidsmeter is dan al voldoende om m wakker te krijgen. en zolang als t zo blijft, laat ik m'n instru paneel zitten waar t zit.....

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ik vroeg mij af of je er niet via een andere kant bij kunt komen,ik heb de lampjes van de tellers verwisseld via de onderkant door het paneel bij de pedaalen weg te halen.
    Ik heb alleen niet op een eventuele konector gelet.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Geez, da's net zoiets als teennagels knippen door de neusgaten...

    Tom

  11. #10

    Standaard

    Poea,wat ben jij snel!!,Nee het gaat heel makelijk,ik kon er prima bij komen,ik moest wel op mijn rug half onder het dashboerd gaan liggen,maar het wat echt een makkie.
    Zag het niet zitten om alles te gaan slopen,en ja..die lampjes moesten gewoon weer allemaal branden,dat is bij mij irritatie nummer een

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  12. #11
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Zo moeilijk is dat niet om dat paneel eruit te halen.
    in totaal 4 schroeven (2 van het kapje stuurkolom en 2 voor het instrumenten paneel) eruit een paar stekkers eruit en je pakt het paneel er zo uit.

    Op sommige beschrijvingen op internet halen ze zelfs het stuur eruit, en dat is niet eens nodig
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, dat hoeft inderdaad niet. Kan wel: wielen recht zetten, kap van het stuur met je vinger lostrekken (kost vrij veel moeite maar met een scroevendraaier sloop je 'm misschien) en met dop 24 het stuur loshalen.

    Denk aan het draadje van de claxon als je het stuur weer monteert.

    Tom

  14. #13
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Nee, dat hoeft inderdaad niet. Kan wel: wielen recht zetten, kap van het stuur met je vinger lostrekken (kost vrij veel moeite maar met een scroevendraaier sloop je 'm misschien) en met dop 24 het stuur loshalen.

    Denk aan het draadje van de claxon als je het stuur weer monteert.

    Tom
    Als ik zo vrij mag zijn.... :oops: ......even een waarschuwing voor degene die een airbag hebben. (ik weet niet of de Audi uit 1991 deze heeft maar toch...) Het loont om deze eerst UIT te schakelen voordat je het stuur demonteert (een paar garages wilde er niet eens aan beginnen omdat (volgens hun) een nieuwe airbag zo'n 2000,- euro kostte)


    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  15. #14

    Standaard

    Moet je alleen wel weer de zekering van je airbag weten te vinden

    Maar lijkt me idd niet echt fijn als ineens die airbag in je gezicht klapt terwijl je daar zit te schroeven... zowieso niet voor je gezicht en ook niet voor je portomonee
    Four rings to rule them all.

  16. #15
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gewse
    Moet je alleen wel weer de zekering van je airbag weten te vinden

    Maar lijkt me idd niet echt fijn als ineens die airbag in je gezicht klapt terwijl je daar zit te schroeven... zowieso niet voor je gezicht en ook niet voor je portomonee
    Volgens de vraagbaak is het loshalen van de massakabel voldoelde.

    Better save than sorry :?

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De type 89/B3 Audi 80 is nooit met airbags uitgerust in Europa, dus daar hield ik even geen rekening mee.
    Het stuur van een nieuwere auto demonteer ik liever niet, de wikkelveer is me iets te duur en te kwetsbaar.

    Tom

  18. #17

    Standaard

    Moest vandaag nog ff 1 lampje verwisselen bij de Themp-meter,en heb de konectors gezien (een gele en een blauwe).
    Zijn dat de bewuste konectoren???,Dan kun je er bij een type89 prima vanaf de onderkant bij!!
    Heb ze bij mij meteen maar ff nagekeken en schoon gemaakt,zit weer toppie.

    Gr,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat zijn ze. Als je een instru-paneel met Autocheck hebt, zit er ook een witte bij. Als je een boordcomputer hebt, zit er een ronde zwarte bij.

    Tom

  20. #19
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    De type 89/B3 Audi 80 is nooit met airbags uitgerust in Europa, dus daar hield ik even geen rekening mee.
    Het stuur van een nieuwere auto demonteer ik liever niet, de wikkelveer is me iets te duur en te kwetsbaar.

    Tom
    Dat wist ik niet (te weinig type/bouwjaar kennis) maar ik wilde het toch even aanstippen. Mijn Audi is uit '94 en tot mijn verrassing zit er wel een airbag in. (ik bedoelde meer zoiets van: let op als je wel een airbag hebt).

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  21. #20

    Standaard

    Tom schreef:
    Dat zijn ze. Als je een instru-paneel met Autocheck hebt, zit er ook een witte bij. Als je een boordcomputer hebt, zit er een ronde zwarte bij.
    Dacht ik al,nogmaals voor degene die probleemen met de teller heeft het gaat prima via de onderkant,ff schotje (opbergvakje)weghalen,op je rug er onder gaan leggen,en zie daar,,,je kunt ze zo los trekken,en de eventuele stukkende lampjes wisselen(behalve de twee die helemaal bovenaan zitten vanwege een lucht-slang)

    PS: als je erg dikke vingers hebt,nog wat minder lampjes!!! :P :P :P :P

    Gr,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •