Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Verbeteringen Audi

  1. #1

    Standaard Verbeteringen Audi

    Ik vroeg mij af,of er Audi eigenaren zijn die simpele of goedkope verbeteringen en of modificaties aan hun Audi hebben gedaan,en zo ja wat.
    Ik bedoel b.v aanpassingen aan lucht-toevoer,koeling (vind zelf als ik lang stil sta dat de motor snel heet wordt en het koelvinnetje het maar nauwelijks aan kan).
    Is het b.v. verstandig om de lucht-inlaat groter te maken,in dit geval gaat het om een Audi 80 1.8S,dus slang bij rechter-koplamp weghalen en b.v. ergens anders plaatsen,nou-ja noem maar op,ik hoor graag tips op dit gebied,alleen wassen is ook niet alles.

    Ray.

    p.s:Een echte Audi-liefhebber zal zeggen "er is niets te verbeteren",maar dat wil ik niet hooren :wink: :wink: :wink: :wink:
    It's just me,myself,and my Ford

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je kunt eens gaan kijken bij nieuwere Audi's met dikke motoren, wellicht dat die ventilator ook past.
    Vreemd, ik heb nooit koelproblemen met mijn type 89s gehad. Ze lopen wel vrij warm maar daar is niet veel mis mee. Wellicht is je radiateur aan vervanging toe? Een keer goed afborstelen om alle dode insecten er tussenuit te halen kan ook geen kwaad, net als een goede spoelbeurt voor je koelsysteem gevolgd door verse koelvloeistof.

    Modificaties? Behalve dan betere bedrading en relais voor de koplampen zou ik eerlijk gezegd even niks weten, en ik ben heel wat aan deze auto's bezig geweest...

    Tom

  3. #3

    Standaard

    Wanneer het er puur om gaat dat die te warm loopt, zou ik ook de radiator maar eens nakijken. Heb zelf het probleem ook gekend (niet met een Audi). Op een gegeven moment begaf de radiator het en na die vervangen te hebben, koelde hij onder vergelijkbare omstandigheden bijna te hard...

    Wat de verbeteringen betreft denk ik dat je misschien iets beter moet omschrijven wat je wilt bereiken...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dito, nadat ik in mijn 1.8S de radiateur had vervangen werd-ie niet warmer dan 70-80 graden.

    Als je de aanzuigslang wilt verplaatsen (lijkt me niet nodig) dan zeker niet lager anders heb je kans dat je in een plas een keer water aanzuigt... BOEM!

    Een warm lopende motor is overigens niet noodzakelijk fout, tenzij warm betekent dat-ie over het kookpunt zit.

    Tom

  5. #5
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    mn 200 wordt niet warmer dan 75-80 graden op de snelweg... +de olie niet warmer dan 70 graden.

    Als ik ff file sta of stilsta dan wordt ie wel netjes 90 graden en effe later zelfs 100.

    Hoort dit nou? of koelt zon 200 harder? De lucht voor de turbo wordt extra gekoeld toch?


  6. #6

    Standaard

    De lucht voor de turbo wordt extra gekoeld toch?
    Doel je hiermee op de intercooler? Die dient niet voor het koelen van de motor maar alleen voor het koelen van de lucht naar de motor.
    Door de turbo neemt de temperatuur van de lucht toe, deze wordt door een intercooler geleid om weer af te koelen. Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht met als eindresultaat dus dat er 'meer' lucht in de cilinder terechtkomt.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    da bedoelde ik ook....Er komt dus koudere lucht de motor in..... Kan het daardoor, dat samen met de rest van de koeling(vaporlock koeling, extra waterpomp) de motor gewoon nie zo warm wordt?

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander
    da bedoelde ik ook....Er komt dus koudere lucht de motor in.....
    Ben niet zo bekend met de 200, maar dan zou ik het toeschrijven aan de andere maatregelen.
    Het temperatuurverschil van de lucht is nu niet zo groot en het resultaat is dat er 'meer' lucht ingaat kan er een hoger vermogen worden behaald. Aangezien het grootste deel van de vrijkomende energie warmte is, verwacht ik hier geen koelende werking van...

    (Als je even de tijd erin betrekt klopt het ook weer qua vermogen vs. energie)
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #9

    Standaard

    ik heb m`n koplampunits vervangen voor model 2000 exemplaren, staat mooier en heeft echt een véél betere lichtopbrenst, heb nu h7-lampen en ook vervangen voor 100wat lampen, bij een 80 zou je dam de DE-lampen krijgen van de s2 of rs2...

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Met 100 W-lampen moet je uitkijken, vandaar mijn opmerking over relais en bedrading...
    Audi heeft de irritante gewoonte om onderbemeten bedrading voor de koplampen te gebruiken en bovendien alle stroom door de schakelaar te sturen. Grotere lampen: meer belasting op je schakelaar. Resultaat: schakelaar overleden, interne meltdown. Met een beetje pech mag je zelfs een stuk kabelboom vervangen...

    Als je sterkere lampen wilt gebruiken, installeer dan een relais wat je door de schakelaar laat aansturen, en haal je spanning regelrecht bij de accu weg. Nadeel: je moet de functiecontrole van je lampen (Autocheck) omzeilen, want die werkt zo niet meer. Voordeel: zelfs met standaard 60/55-lampen heb je zo maar ineens 30% meer licht! kost ook niet veel, trouwens.

    Wat betreft het vervangen van de koplampen door die van een ander model: op de type 89 kun je alleen koplampen van een Audi 90 type 89 monteren, en wel tegelijk met de voorbumper omdat je anders geen richtingaanwijzers meer hebt.
    De DE-lampen van een S2 passen alleen als je niet alleen de bumper maar ook de motorkap en slotvanger van de S2 of B4 monteert, anders sluiten de lampen niet meer aan op de motorkap. Wordt wel een hele verbouwing voor een beetje extra licht...

    Tom

  12. #11

    Standaard

    100 W lampen zijn toch niet toegestaan. Die zijn toch alleen bedoeld voor werklampen?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ach, da's alleen in grootlicht en dan verblind je iedereen toch... of je nu met 55 of met 100 W rondrijdt. Al heb ik ook mijn kanttekeningen bij de warmteafvoer van sommige koplampunits en het feit dat meer wattage niet altijd zorgt voor meer licht, vanwege de beperkingen van reflector en lens. Geldt niet zo erg meer voor de nieuwere Audi-lampen, trouwens.

    Tom

  14. #13

    Standaard

    Als je het dan toch wilt aanpakken veel werk van de verlichting wilt maken zou ik meteen voor (Bi-)Xenon gaan...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  15. #14

    Standaard

    Het is absoluut geen oververhitting!!!,in vergelijking met andere auto's die ik gehad hebt,springt in de file de fan wel erg vaak aan en ligt de themp op ±90 graden,het viel me op dat de regen op de motorkap begint te verdampen,dat was mij b.v. met mijn sierra nooit opgevallen,vandaar.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Als je het dan toch wilt aanpakken veel werk van de verlichting wilt maken zou ik meteen voor (Bi-)Xenon gaan...
    In de origi-units?
    Dat vind ik geen goed idee. Echte (fabrieks-)Xe heeft namelijk een regelapparaat en een lading sensors en stelmotoren, om maar te zwijgen over hoge druk-sproeiers. Vuile en slecht afgestelde lampen verblinden namelijk nogal, bovendien zijn de standaard-units niet voorbereid op Xe. Teveel verstrooiing, met een beetje pech verblind je jezelf én je tegenliggers.

    Als je Xe wilt nachrüsten, ga dan voor een fabrieksinstallatie. Met de complete kabelboom, alle sensors en het regelapparaat. Fijne klus om in te bouwen...

    Tom

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dara
    Het is absoluut geen oververhitting!!!,in vergelijking met andere auto's die ik gehad hebt,springt in de file de fan wel erg vaak aan en ligt de themp op ±90 graden,het viel me op dat de regen op de motorkap begint te verdampen,dat was mij b.v. met mijn sierra nooit opgevallen,vandaar.
    Dan zou ik me er geen zorgen over maken. Zoals ik al schreef: een warm lopende motor is geen probleem, alleen een te warm lopende motor.

    Tom

  18. #17
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    In mijn Coupe's (model '85) komt de watertemp bij normaal rijden net onder de 90 graden. Als ik ergens stil kom te staan stijgt ie tot 100 waarna de fan aanspringt. Is dus allemaal prima.

    En als het regent (of heeft) dan kan het makkelijk zijn dat er door de warme motor (-ruimte) wat waterdamp verdampt. Ook erg normaal.

    Over 100W koplampen: in mijn UrQ zaten ze bij aanschaf ook. Lekker veel licht maar ik had het er niet zo op vanwege de warmteproductie.
    Heb ze er dus vrij snel uitgehaald en nu, 2 jaar later, is mijn lichtschakelaar doorgebrand. Goh, zou er verband tussen zitten? :?

    Nee die 100W's zijn leuk zolang je met relais gaat werken.....en dat moet ik nog steeds eens gaan doen.... (net zoals al die andere projecten).

    Zo wil ik ook nog steeds een keer leds in de deurklinken aan de binnenkant van de deuren maken. Ik zie mensen nu regelmatig in het donker graaien als ze er uit willen
    Zet ik er rode leds in, past mooi bij de kleur van m'n dashverlichting.

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    In de origi-units?
    Dat vind ik geen goed idee. Echte (fabrieks-)Xe heeft namelijk een regelapparaat en een lading sensors en stelmotoren, om maar te zwijgen over hoge druk-sproeiers. Vuile en slecht afgestelde lampen verblinden namelijk nogal, bovendien zijn de standaard-units niet voorbereid op Xe. Teveel verstrooiing, met een beetje pech verblind je jezelf én je tegenliggers.
    Ik ken de regels voor Xenon. En ik zei 'als je toch veel werk wilt doen'.

    Hella is trouwens ook in staat alle componenten te leveren...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Ik ken de regels voor Xenon. En ik zei 'als je toch veel werk wilt doen'.

    Hella is trouwens ook in staat alle componenten te leveren...
    Ja, veel werk is het inderdaad. En Hella is volgens mij de OEM voor veel Audi Xe-systemen.

    Maar om dat op een type 89 aan de gang te krijgen... da's wel erg veel werk.

    Tom

  21. #20

    Standaard

    Het is @#$$@# erg veel werk en ten tweede is het wel een erg hoge investering...

    Hella is inderdaad OEM...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •