zit er een alarm in ?
[Update]
Ik heb vandaag verder gezocht en kwam erachter dat de lekstroom verdween als ik de opgeschroefde stekker bij de accu pluspool loshaal. Opzich nog erg weinig informatie, want de auto start dan ook niet meer. Foto:
foto 2.jpg
Na de tip van iemand in deze post, ook het handschoenen kastje onder het stuur losgehaald en wat dingen losgetrokken. De zwarte stekker rechtsonder is de verbruiker. Ik heb geen idee waarvoor dit circuit is. Weet iemand dit? De auto start nu wel, maar slaat daarna gelijk af. Als ik de auto start met deze stekker erin, 5 seconden wacht en daarna de stekker eruit haal terwijl de auto loopt, dan blijft de motor wel draaien. Schakelen tussen LPG en benzine geeft dezelfde resultaten.
foto.jpg
Hallo,
Ik heb een Audi 80 B4 en sinds kort is de accu 's ochtends volledig leeg. Vanochtend een nieuwe accu erin laten zetten, maar de ANWB constateerde een lekstroom ook na de nieuwe accu erin zat.
Vanavond ben ik eens gaan meten met een Ampere meter en die geeft 3.8 aan. Als ik de binnenverlichting erbij inschakel dan loopt het op tot ongeveer 5 (of iets minder geloof ik). Ik heb stuk voor stuk alle zekeringen eruit getrokken maar de lekstroom blijft.
Waar kan ik nu in vredesnaam verder zoeken om erachter te komen waar de stroom wegloopt?
Nu voor de veiligheid maar de accupool eraf en morgen voor het starten er weer op
Help!
Hoi,
Ik heb geen alarm installatie. Wel een LPG installatie. Kan ik hier misschien nog wat aan meten?
De ANWB man gaf nog als suggestie dat de trekhaak doos vaak kortsluiting maakt, maar die had ik dan wel moeten vinden tijdens het zekeringen trekken lijkt me toch?
Mvg,
Daniel
Voor je allerlei zaken gaat vervangen en moeilijke doormetingen gaat doen, zou ik eerst de accu laten testen. Wellicht is de accu gewoon kaduuk en na vervanging ervan zal de lekstroom binnen de norm (< 0.05 A) vallen. Meestal geeft een kapotte accu een lekstroom of anders een radio-installatie en achteraf ingebouwde onderdelen.
Als je alle zekeringen er uit getrokken hebt, en je hebt nog lekstroom, dan zou ik ook nog eens wat relais gaan trekken.
Blijft de lekstroom, dan kan het zijn dat ze bij de hoofdvoedingskabel/zekeringkast spanning voor de bekabeling van de trekhaak hebben afgetapt en verderop/elders zweefzekeringen hebben gebruikt.
[Update]
Ik heb vandaag verder gezocht en kwam erachter dat de lekstroom verdween als ik de opgeschroefde stekker bij de accu pluspool loshaal. Opzich nog erg weinig informatie, want de auto start dan ook niet meer. Foto:
foto 2.jpg
Na de tip van iemand in deze post, ook het handschoenen kastje onder het stuur losgehaald en wat dingen losgetrokken. De zwarte stekker rechtsonder is de verbruiker. Ik heb geen idee waarvoor dit circuit is. Weet iemand dit? De auto start nu wel, maar slaat daarna gelijk af. Als ik de auto start met deze stekker erin, 5 seconden wacht en daarna de stekker eruit haal terwijl de auto loopt, dan blijft de motor wel draaien. Schakelen tussen LPG en benzine geeft dezelfde resultaten.
foto.jpg
Tja, dan moet je het weer verder 'uitrafelen'.
Multimeter op stroom zeten, en dan alle contacten van de stekker doormeten (stroom meetje altijd door circuit te onderbreken en de meter 'ertussen' te zetten). Dan heb je iig een kleurcode, adhv schema kunnen we het circuit dan wel vinden.
is de draad echt alleen maar blauw?
dat is de draad naar het dashboard om te vertellen dat de alternator niet laad. Zit dus gekoppeld aan het accu lampje en minicheck. Komt van de alternator af (spannings regelaar).
zie http://www.s2central.net/S2_Schematics/B/B71.PDF, zwarte connector is T10
Misschien maakt het lampje kortsluiting oid? Of is de minicheck of spanningsregelaar kapot. Dus even dash los halen.
minicheck is dat vierkantje in het midden aan de bovenkant:
Als de optie autocheck hebt, heb je daar natuurlijk die:
ik zou eerst alleen het dash uitbouwen en dan kijken of je lekstroom weg is, dan pas verder 'uitrafelen'. Als het acculampje niet gaan branden bij het maken van het contact is waarschijnlijk dat lampje nu ergens aan het kortsluiten of iets dergelijks.
Nog een nieuwe vinding; als de auto uit staat, gaat er 4 Ampere en 12 Volt naar de blauwe draad op de dynamo! Als ik deze loshaal, is de lekstroom verdwenen. Volgens mij is dit de D+ aansluiting. De accu laadt wel op tijdens het rijden.
Dus ik vraag me nu af:
- Is de dynamo stuk en *vraagt* deze zelf de stroom
- Is er iets anders stuk en wordt deze stroom 'erheen gestuurd'.
Mvg,
Daniel
Hallo Daniel,
Exakt hetzelfde probleem is er bij onze Audi 80, Bj 1992. Op het schema is te zien dat die blauwe draad 9,
geen spanning staat als het contactslot UIT is en dat bij IN, de accuspanning er op staat. Dit komt overeen met wat men mij vertelde in de VW-Audi garage, "Waarschijnlijk blijft het schakelaar contact hangen." Zelf moet ik nog opzoek naar de blauwe draad bij het contactslot.
Vr. groet,
Wim
Voor AUDI 80 - 1992 Voor Schema en alternatieve oplossing Stroomlekkage AUDI 80 1992
Hoi Wim,
Ik heb net de garage gebeld en ze bevestigen dat inderdaad het contactblokje blijft 'hangen' waardoor de lekstroom ontstaat. Deze was bij mij als eens vervangen, maar is nu dus blijkbaar de oorzaak voor de lekstroom. Nu nog eens uitzoeken of de vorige keer mijn dynamo voor nop is vervangen.