Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    90
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Hallo Daniel,

    Op aanraden van de dynamo-reparateur kocht ik bij hem een zo goed als nieuwe dynamo á € 280,- (Te zien aan het koolborstel-setje.) Maar ook bij die dynamo was er hetzelfde euvel, vandaar de noodoplossing. (zie schema) Ik heb dus ook dezelfde twijfel of de oude wel stuk is. De noodoplossing werkt prima, maar het origineel moet nog gerepareerd worden. Weet je misschien hoe het contactblokje moet worden vervangen?

    Vr. Gr., Wim

    slot 2 .jpg

    Onderkant van het contactslot /Stuurslot. Links de stuurkolom.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    90
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Was dubbel!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Wim Maasse; 15-03-12 om 17:12.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    90
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Probleem met afstuiten!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Wim Maasse; 16-03-12 om 10:50.

  4. #24

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Hoi Wim, de garage heeft het blokje voor me vervangen. Als ik jou was zou ik nu alles zelf gaan doen want die hele operatie van de lek opsporen etc was niet goedkoop helaas.

    De garage heeft nog wel gecontroleerd of de dynamo inderdaad kapot was de vorige keer en dat was inderdaad wel het geval. De 3,5 ampere die door het contactblokje op de dynamo kwam te staan was fataal voor de diode van de dynamo.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Defect bekabeling alternator - controlelamp accu (D+)

    Audi 80 B4 – 1.9 TD (1992)

    Probleem :

    Tot 3 keer na elkaar plots platte accu ’s morgens, zonder voorafgaandelijke elektronische werkzaamheden aan het voertuig.
    Telkens werd de wagen (probleemloos) gestart met startkabels, waarna de accu volledig werd opgeladen met een lader.

    De accu werd reeds preventief vervangen.

    Bij het uitmeten van de alternator bleek dat deze >13,5 volt gaf aan de accu, hetgeen ok was.

    Het controlelampje van de accu in het dashboard brandt niet (nooit).

    Er werd eveneens een lekstroom vastgesteld van maar liefst 3,8 A, wat het leeglopen van de batterij uiteraard zou kunnen verklaren.

    Na enig zoekwerk bleek dat deze lekstroom wegvalt bij het loskoppelen van de D+ van alternator (bedrading vanaf alternator naar controlelamp accu in het dashboard), en in dat geval terugvalt naar een (m.i. aanvaardbare) 0,01 A als verbruik in rust.

    De alternator werd inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar.

    Deze blijkt bij controle op de D+ in rust massa door te geven op de kabel naar controlelamp accu in het dashboard, hetgeen alvast ok lijkt denk ik.
    De betreffende kabel zelf geeft evenwel (nog steeds) een permanente + door naar de alternator. Dit verklaart m.i. de hoge lekstroom : door het voeden van de alternator met + in rust wordt de accu leeg getrokken.

    Als ik het goed begrijp dient de alternator in rust nochtans massa te geven via de D+, dewelke naderhand omgezet wordt in een + wanneer de alternator draait. Hierbij doet de massa en de geschakelde + na contact het controlelampje van de accu branden wanneer het contact wordt aangezet; eens de motor (en dus ook de alternator) draait wordt de massa over de D+ omgezet in + waardoor de controlelamp 2 keer + krijgt en dus uitdooft.

    Op het dashboard (gele en blauwe fiche) lijkt naar het controlelampje evenwel systematisch 2 keer + toe te komen, 1 x permanent (gele stekker) zijnde waar de massa zou moeten komen en 1 x geschakeld (blauwe stekker). Enkel dit laatste lijkt dus ok. Om die reden kan het controlelampje dus ook niet branden, aangezien het (nooit) massa krijgt via de gele stekker.

    Ik weet niet of er een fout zit in mijn redenering, maar de oorzaak waarom dit probleem zich zo plots manifesteert is voor mij nog steeds een raadsel.

    Heeft iemand bruikbare tips of een oplossing?

    Alvast bedankt!


  6. #26
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Defect bekabeling alternator - controlelamp accu (D+)

    Sluiting in de gelijkrichter van de dynamo waarschijnlijk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Defect bekabeling alternator - controlelamp accu (D+)

    Dag Tom,

    bedankt voor je reactie. Zou m.i. inderdaad kunnen, maar de dynamo is evenwel nieuw en geeft correct een massa in rust.
    De D+-kabel haalt dus ergens (anders) een permanente +, dus ook als hij niet aan de alternator (in rust of in bedrijf) is aangekoppeld.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Daniël,

    ik heb EXACT dezelfde symptomen als deze die jij beschrijft.

    Kan je mij laten weten hoe je dit hebt opgelost aub?

    Alvast heel erg bedankt!

    Groeten,

    Johan

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Wim,

    exact hetzelfde probleem!

    Hoe heb je dit opgelost aub?

    Mvg,

    Johan

  11. #30
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: [Update] Flinke lekstroom, maar niet te vinden

    Beide heren zijn hier al meer dan 8 jaar niet meer geweest dus ik zou maar niet op een antwoord rekenen......
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •